Hlavní obsah

Nejrychlejší Golf všech dob: Volkswagen Golf R „20 Years“ oslavuje jubileum stylem i rychlostí

Foto: Michal Houdek

Všechno nejlepší! Rod nejrychlejších Volkswagenů Golf oslavuje 20. narozeniny a Němci je oslavují speciální edicí. S výroční limitkou jednoho z nejdůležitějších Volkswagenů jsme se pořádně svezli, a dokonce jsme mu udělali barevné narozeninové fotky. Tohle je hot hatch, který vás posadí na zadek.

Článek

Zběsile zrychlujete, a když dlouhá rovinka končí, odlevujete z plynu a vší silou brzdíte. Zářivě bílý Golf si hlasitě odplivne do výfuku, a jakmile podřazujete o dva stupně, doplní to ostrým střílením. Zatáčíte vstříc apexu, těsně se protáhnete okolo a zase zrychlujete. Diskrétně vypadající hatchback opouští zatáčku powerslidem a vy si za volantem znovu opakujete, jak je Volkwagen Golf jedním z nejlepších univerzálů ve světě aut. Je obyčejným autem pro novopečené řidiče, rozrůstající se rodiny i důchodce. A může být také návykovým sporťákem pro každý den. Tohle výroční „eRko“ totiž není dalším obyčejným Golfem.

Už v následujícím roce oslaví kultovní Volkswagen Golf jubilejní padesátiny, jedno významné výročí však oslavil už loni. Bylo tomu totiž dvacet let, co na svět vyjel první „eRkový“ Golf, který byl specialitou skupinky nadšených inženýrů. Originální Golf R32 byl novým vrcholem, výrazně ostřejším a rychlejším řidičským náčiním než tradiční sportovní Golf GTI. A světově úspěšná automobilka z Wolfsburgu mu teď vzdává hold novou speciální edicí nejnovějšího Golfu R. Chápejte ji jako stylovou oslavu narozenin.

Foto: Michal Houdek

Jubilejní Volkswagen Golf R „20 Years“ se v Česku objeví v pouhých 20 exemplářích. Většina zákazníků si vybrala bílou barvu Pure ve spojení s modrými doplňky

Dvacáté narozeniny oslavuje modrou barvou

Jmenuje se Volkswagen Golf R „20 Years“ a v Evropě se jich objeví pouhá stovka, přičemž s dvacítkou z nich se budeme potkávat na českých silnicích. Budou bílé, modré nebo černé. Ale zejména ve spojení s bílým odstínem Pure dokonale vynikají charakteristické prvky zvýrazňující novinku vedle standardních Golfů R. Jsou to stylingové detaily v typické modré barvě divize R, které doplňují kontrastní zrcátka, decentní plaketa „20“ na B sloupku, noční projekce loga „20 R“ na zem a modrá nebo černá 19" kola Estoril.

20 let od uvedení sportovního Golfu R32

Nejnovější Volkswagen Golf R „20 Years“ oslavuje 20. výročí od uvedení sportovního Volkswagenu Golf R32. Lišil se především použitím atmosférického šestiválce 3,2 VR6 s výkonem 241 koní (177 kW) a točivým momentem 320 newtonmetrů. Také se může pochlubit prvenstvím – jako vůbec první produkční auto byl vybavený moderní dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Na článek o něm se můžete těšit již brzy!

Foto: Lukáš Volšický

Setkání generací: Nový Volkswagen Golf R „20 Years“ spolu s originálním Volkswagenem Golf R32

Hlavně v modro-bílých barvách vypadá tenhle sportovní Golf naprosto skvěle! Originální kombinace vytváří osobitou tvář, jaké si každý nadšenec okamžitě všimne. Všichni fanoušci vědí, že tohle není další obyčejné „eRko“. A aby ve Volkswagenu unikátnost nové limitky ještě vylepšili, poprvé v historii značky použili dekor interiéru ze skutečného karbonu. Vrcholná sportovní sedadla s vyhříváním a ventilací pak stejně jako v klasickém Golfu R zaujmou tmavě modrou kůží Nappa.

Foto: Michal Houdek

Klidnější Golf GTI nebo vrcholný Golf R jsou sportovními hatchbacky, s jakými můžete jezdit každý den. Umí být příjemně komfortní i solidně rychlé

13 koní koní navíc

Limitka není jen o exkluzivnějším designu, protože ji Volkswagen vylepšil i maličko silnějším srdcem pod kapotou. Všechny výroční Golfy R zakládají na vrcholném standardním modelu s paketem R-Performance a přidávají k tomu dalších 13 koní. Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec z rodiny motorů EA888 tak nově vyvine maximální výkon 333 koní (245 kW). Vrchol točivého momentu přitom zůstává na stejných 420 newtonmetrech.

Upřímně, už je to dlouho, co jsem naposled jel s nejnovějším Golfem R a zvýšení výkonu se znatelně projevuje snad jen ostřejší reakcí motoru. Volkswagen dodává, že udržováním turbodmychadla ve vyšších otáčkách zlepšil odezvu limitky o 30 až 40 procent, což je nejcitelnější v nejostřejším jízdním režimu R. Golf R je tak i nadále jedním z nejrychlejších sportovních hatchbacků na dnešním trhu. Vypadá jako klasický Golf, ale zrychlení z 0 na 100 km/h umí za zdrcujících 4,5 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 270 km/h! A jeho akcelerace při předjíždění je naprosto zběsilá.

Foto: Michal Houdek

Na okreskách si s Golfem R užijete opravdovou řidičskou zábavu. Ze zatáček umí vyjíždět powerslidem a k dalšímu oblouku se doslova teleportuje

Ještě lepší ale je, s jakou obratností prosviští zatáčkami. Vděčí za to nejen nejmodernější čtyřkolce s vektorováním točivého momentu a talentem pro driftování, ale také rychlé sedmistupňové dvouspojkové převodovce DSG s nově upravenou charakteristikou. V manuálním režimu ji ovládáte velkými pádly pod volantem, a když se při podřazení trefíte do správných otáček, čtyřválec Golfu R nahlas střílí do výfuku. Dětinským „výzkumem“ dokonce zjišťuji, že snad nejlepší je to okolo 3 tisíc otáček za minutu.

Ve Volkswagenu chtěli, abychom si to pořádně užili a výroční edici „eRka“ standardně vybavili titanovým výfukovým systémem Akrapovič (normálně je volitelným prvkem za příplatek). Ten zintenzivňuje akustický projev i střílení do výfuku a už na první pohled dělá nejrychlejší produkční Golf všech dob mnohem dramatičtějším. Standardem je také adaptivní sportovní podvozek DCC s nastavitelnou tuhostí v patnácti režimech.

Foto: Michal Houdek

S výfukovým systémem Akrapovič si užijete až dětinskou zábavu

Speciální výroční limitovaná edice Golfu R se už dokonce stihla zapsat do historie Volkswagenu jako nejrychlejší vůz na legendární Severní smyčce Nürburgringu. Tradiční závodní okruh v německém pohoří Eifel o délce 20,832 kilometru zvládla objet za 7 minut a 47,31 sekund. A to je nejdůležitější ukázka toho, že všechny nové změny opravdu fungují. Reálně je o 4 sekundy rychlejší než standardní Volkswagen Golf R.

A pokud vás tohle vše oslovilo, musíte si pospíšit. Volkswagen zahájil prodej limitované edice „20 Years“ už začátkem loňského léta s myšlenkou, že ji bude nabízet pouhý jeden rok. Objednání je možné pouze osobně u dealera, za kompletní balíček si připlatíte 109 tisíc Kč a z celkem dvaceti dostupných exemplářů pro Česko je už volných pouze pět. Jen pro inspiraci - Češi si zatím objednali osm bílých, pět modrých a dva černé.

Jubilejní Volkswagen Golf R „20 Years“ se v Evropě prodává v omezeném počtu 100 kusů, z nichž 20 oficiálně zamíří do Česka. Volkswagen jej prodává jediný rok a speciální výbavu můžete získat formou příplatkového balíčku za 109 000 Kč. Volkswagen Golf R se přitom v Česku prodává se základní cenou od 1 335 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, benzin, zážehový, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 984 cm3
Výkon245 kW (333 k)
Točivý moment420 Nm při 2 100–5 350 ot./min
Převodovkadvouspojková automatická, 7 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 551 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,5 s
Maximální rychlost270 km/h
Spotřeba (kombinace)7,8 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky235/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 290/1 789/1 439 mm
Rozvor2 628 mm
Objem zavazadlového prostoru380 l
Načítám