Článek
Ne že by Tesla ve svém portfoliu vícemístné SUV neměla, ale přece jen Model X v ceně přes 2,6 milionu korun není záležitostí úplně pro každého. A k tomu má ještě zvláštní dveře, šustící sedačky a vrzavou karoserii.
To v Berlíně vyráběný Model Y sice není tak velký jako Model X, ovšem i tak dosahuje rozměrů Škody Enyaq či Kodiaq. Nejde tedy o žádný malý crossover, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Všichni sice netrpělivě čekáme na faceliftované provedení Juniper, kterého se nejspíš dočkáme už příští rok, avšak letos Tesla u Modelu Y nasadila jednak provedení s nejdelším dojezdem a také rodinně orientovanou variantu pro sedm lidí. A právě tu jsme vyzkoušeli.
Z vnějšku se sedmimístné Y proti standardnímu nijak neliší. Celkově už je design SUV sdílejícího platformu s Modelem 3 spíše okoukaný, protože se světu ukázalo v roce 2019 a postupně se stalo nejprodávanějším modelem značky.
Kupcům to evidentně nevadí a Tesla je čas od času pobídne nějakými slevami nebo třeba nabíjením zdarma. A kasa cinká, kola byznysu se točí dál.
V přední části kabiny je opět všechno při starém, takže na vás čeká tlustý volant se dvěma kulatými ovladači, levá páčka blinkrů a pravá páčka řazení použitá z mercedesu.
Centrum všeho dění je klasicky uprostřed ve velkém dotykovém displeji, kde se ukrývá intuitivní softwarové rozhraní, které bychom přirovnali k iOS od Apple. Nastavíte si zde jenom něco, ale extrémně jednoduše a přehledně.
Výbava je továrně daná a vy si víceméně nemůžete poroučet. Snad jen pět laků, dvoje kola, tažné zařízení, dvě barvy interiéru, autopilot nebo domácí nabíječka navnadí pocit, že byste v byznysu s teslou mohli být pány vy. Realita je nicméně opačná.
Model Y dosud nedostal zábavní displej i pro cestující vzadu, proto veškeré například herní dění vychází zepředu. Nejpopulárnější pecka, plážová rallye, zabaví dokonce dva hráče naráz. Jeden řídí volantem a pedálem (může i dotykem), zatímco druhý svoje vozítko ovládá na dotykovém displeji. Docela zábavná hříčka při čekání například na nabíječce.
Rodinám toužícím po pětimístném, ne-li po sedmimístném Modelu Y, tak zadní tablet nejspíš bude chybět, protože ten dokáže dětskou posádku spolehlivě zabavit. Ať už zmíněnými hrami, nebo filmem.
Na druhou stranu je čínský AliExpress plný dílů určených pro dodatečnou montáž, takže si Model Y můžete vylepšit například digitální přístrojovou deskou, ambientním osvětlením (továrně je pro Čínu), mezikusem pro natočení hlavního displeje nebo právě zadním tabletem. Možností je nepřeberně.
Nastupovat, děti!
Hlavní změny sedmimístné verze jsou hlavně dvě. Jednak jde o samostatná dvě sedadla dodávaná v barvě čalounění interiéru (černá, volitelně bílá) a také o posuvnou druhou řadu. U té jde standardně lehce regulovat úhel sklopení sedáku, ovšem v provedení pro sedm přibyly kolejnice pro posuv.
Jednoduše pak stisknete tlačítko na vrchu opěradla druhé řady a mechanicky (vyžaduje jen trochu síly) dělenou sedačku posunete dopředu a lehce vyklopíte. Tím se uvolní prostor pro nástup posádky do třetí řady, která má nad hlavou zadní sklo kufru a mezi sebou držáky nápojů. Druhým tlačítkem u sedáku nebo tlačítkem v kufru jde opěradlo úplně sklopit.
Dospělého do třetí řady s výsuvnými hlavovými opěrkami neposílejte, místa vzadu jsou určena pro děti a ani samotné nastupování není pro vyššího jedince žádná hitparáda. Poslední dvě sedadla navíc nenabízí ISOFIX pro ukotvení dětské sedačky (top tether nicméně nechybí), nad čímž některé rodiny zapláčou.
Zástavbou třetí řady nicméně tolik neutrpěl zadní kufr (101 litrů ztráta proti ryze pětimístné variantně), který si i tak zachoval hluboký úložný prostor krytý podlahovým krytem, což ve výsledku dá 363 litrů objemu za třetí řadou a 753 litrů za druhou řadou (třetí sklopená). Do toho máte vpředu k dispozici takzvaný frunk o 117 litrech.
Tradiční kritika
Dvoutunová sedmisedadlová Tesla Y se pojí výhradně s dvoumotorovou čtyřkolkou, kdy přední elektromotor pracuje s výkonem 158 kW (215 koní) a zadní nabízí 220 kW (299 koní), což dá v součtu 378 kW, tedy 514 koňských sil a 493 Nm točivého momentu.
Z nuly na sto SUV vystřelí za pět sekund, což není úplně špatné a zajistí vám to bezpečný odpal z křižovatky nebo předjíždění. Tedy za předpokladu, že je suchá silnice. Na mokru/kluzku doporučujeme jezdit na akcelerační režim „chill“.
Klasicky zde nejde nastavit slabý režim rekuperace, za což jako tradičně posíláme kritiku. Pozvolné plachtění je u těžkých elektromobilů mnohdy úspornější než silné zbrzdění a následné plýtvání energie k nabrání původní rychlosti.
Z hlediska spotřeby na zimních devatenáctkách s pneu 255/45 R19 jsme se dostali na průměr 21 kWh na sto. Díky využitelné kapacitě trakčního akumulátoru 75 kWh to pak znamená zimní kombinovaný dojezd asi 357 km na jedno nabití.
A to je v nepřímém srovnání s květnovým testem jednomotorové zadokolky s totožnou baterkou rozdíl, protože tam jsme to na letních o stejném rozměru zvládli za 15,5 kWh na sto. Chladno holt elektromobilům nesvědčí, což dokázal i test Modelu 3 Highland na podzim a na jaře.
Naladění podvozku z hlediska tuhosti je takový kompromis mezi tvrdším Modelem 3 před faceliftem a příjemnějším nastavením po faceliftu jménem Highland. Očekávejte, že se podvozek Modelu Y na větších nerovnostech leckdy ozve a že je spíše tužší, nikoli však tvrdý.
Další věc, s níž se jako tesláci musíte naučit žít, je menší rejd auta. Ale to je něco, co si po pár parkováních snadno uvědomíte a začnete si najíždět jinak. A čistý řidičský (jízdní) zážitek? Celkově spíše průměrný, ale to šoférům pojízdných počítačů značky Tesla bude ukradené.
Nakonec připomene aplikaci Tesla do mobilu a nově i do chytrých hodinek Apple, což je klíčový prvek pro snadnou správu vozu. Nesměle si troufáme říct, že Tesla má asi nejlepší appku ze všech automobilových výrobců vůbec, protože je přehledná, rychlá a funkční.
Navíc v ní máte digitální klíč, takže přístupovou kartu můžete nechat doma. V aplikaci vidíte i nabíjení, upravíte si, do kolika procent se má akumulátor nabít, naplánujete si trasu, vyhřejete interiér dopředu (to trvá jen chvilku a už je uvnitř teplo) nebo odemknete/zamknete auto. Díky aplikaci je život s teslou reálně o mnoho příjemnější.
Doplněk modelové řady
Tesla Model Y pro sedm už tak slušné prodeje auta jako takového patrně nijak rapidně nezvedne, protože klientela toužící po sedmimístném vozidle je v Evropě spíše omezená (proto například není Dacia Bigster sedmimístná). A když už se najde, tak často zvolí třeba MPV, jiné (větší) SUV nebo rovnou osobní krabici na kolech.
Ta dvě dětská místa navíc nejsou úplně hlavním argumentem (ty jsou u tesly jiné), ale spíše zpříjemněním volby, pokud už někdo chce efektivní elektrické SUV a ví, že bude občas cestovat ve více než pěti lidech.
Určitý game changer bude podle uniklých neověřených dat právě až Model Y Juniper, ale jestli ten bude sedmimístný, kdy přesně přijde a co všechno nabídne? To je zatím tajné.
Tesla Model Y Dual Motor Long Range startuje od 1 284 900 Kč + 63 500 Kč dáte za třetí řadu. Celkem tedy sedmimístný model Y stojí 1 348 400 Kč. Levněji se dá se sedmi místy pořídit třeba rozměrově srovnatelný Peugeot e-5008 za 1 250 000 Kč nebo sáhnout po větší a dražší Kia EV9 za 1 809 980 Kč. Pokud trváte na tesle a plnohodnotných sedmi místech, pak je tu Model X, ovšem ten stojí od 2,6 milionu korun.
Technické údaje | Model Y LR Dual Motor |
---|---|
Motor | 2x elektromotor |
Výkon | 378 kW (514 k) |
Točivý moment | 493 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 979 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,0 s |
Maximální rychlost | 217 km/h |
Dojezd | až 533 km |
Kapacita baterie | využitelná 75 kWh |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 250 kW |
Kola a pneumatiky | 255/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 751/1 921/1 624 mm |
Rozvor | 2 890 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 363/753 + 117 l |