Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Módní Kamiq platí za sesterský model Scaly, ovšem díky svému SUV provedení v prodejích předběhl nejen svého hatchbackového sourozence, ale i všechny ostatní SUV modely v Česku.
A protože byl vůz na trhu už více než čtyři roky, přišla modernizace, která se z vnějšku vyznačuje jiným předním nárazníkem s LED mlhovkami, většími hlavními světlomety s volitelnou technologií Matrix, tenčími světly denního svícení/blinkru, přepracovanou maskou, designy kol nebo upraveným zadním nárazníkem či jinou grafikou zadních svítilen.
Na první dobrou si vylepšeného provedení nejspíše nevšimnete a budete se muset detailněji zadívat, ovšem pokud kolem vás projede provedení Monte Carlo v líbivém černo-červeném kabátku, patrně onen důvod k delšímu pozorování auta najdete. Jde totiž o doposud nejhezčí Kamiq vůbec.
Ostatně z fotek to vidíte sami, takže o exteriéru nemá moc smysl dále básnit, snad mimo horké novinky, kterou jsou zmíněné matrixové přední světlomety. Jde tedy o technologii, jež byla dříve vyhrazena drahým luxusním modelům, ačkoli nyní se dostává i do výbav vozidel nižších tříd.
Lampy v adaptivním dálkovém režimu pracují tak, že stínují spíše větší segmenty, ovšem jejich okraje jsou pak z hlediska toku světla upravovány spíše jemně. Velkou výhodou je, že řídicí kamera reaguje na velkou dálku, takže auto většinou neoslňuje ostatní řidiče.
V praxi si to představte tak, že Kamiq trvale svítí dálkovými světly a jakmile se před ním či proti němu objeví jiné auto, jeho světla zhasnou právě jen v a okolo bodu, kde se dané jiné vozidlo (či vozidla) nachází.
Sladěno pro oči
Kabina modelu po vzoru prakticky všech škodovek nabídne příjemný životní prostor a dostatek místa pro hlavu, nohy, ramena. Výbava Monte Carlo je navíc specifická svým sportovním zaměřením, což se pochopitelně odráží též uvnitř.
Usedáte tedy do ergonomických látkových sedaček s boky z umělé kůže a integrovanou hlavovou opěrkou a nově i s možností držáku tabletu pro cestující vzadu. Do rukou berete tvarovaný (a hmatově lehce širší) tříramenný volant čalouněný perforovanou kůží, přičemž vaše oči spočinou na volitelném 10palcovém digitálním přístrojovém štítu, který vám umí ukázat kromě jízdních dat také navigační mapu, což tedy uměl i minulý Kamiq. Výhodou větší obrazovky proti základní 8palcové je její širší možnost konfigurace.
Přesunete-li pohled na rovněž volitelnou 9,2palcovou obrazovku hlavního infosystému, zjistíte, že proti základní 8palcové má přidaná virtuální tlačítka po bocích, díky nimž se dostanete do jednotlivých menu rychleji. Celkově máme dojem, že se i práce softwarového rozhraní o něco zrychlila.
Lehkým vylepšením prošel též panel ovládání klimatizace, kde na přání zákazníků přibyla tlačítka pro regulaci intenzity větráku, což potěší všechny, kterým nevyhovuje práce automatického režimu. Ono se nedivíme, protože v některých chvílích klima Kamiqu chladí na režim Auto až přespříliš, a to nastavené teplotě navzdory.
V celkovém pohledu vás v Monte Carlo provedení zaujmou červené a karbonové dekory i poskládání celku více lahodící očím. Kabina modernizovaného Kamiqu je nyní zase o něco příjemnějším místem k motoristickému životu, k čemuž pomáhá i přepracovaná bezdrátová nabíječka mobilu s chlazením, zadní držák nápojů nebo elektricky ovládané páté dveře.
Kvůli emisím línější
Pod kapotou testovaného kusu pracuje vylepšená zážehová patnáctistovka o výkonu 150 koní a síle 250 Nm, která putuje skrze šestirychlostní manuál výhradně na přední nápravu. Chování převodovky jako takové musíme pochválit, řadicí dráhy jsou přesné a přímočaré, takže změna kvaltů dává bytelný mechanický pocit, byť tedy na páku musíte působit určitou silou, nestačí zcela laxně „lážo plážo“ dvěma prsty.
Samotná motorizace disponuje technologií vypínání dvou válců, která je proti minulému provedení prakticky neznatelná. Motor označený jako evo 2 slibuje též nižší spotřebu, přičemž my v průměru jezdili za 5,2–5,3 litru na sto, což je méně než u předchozího provedení, u něhož jsme se u 1.5 TSI v manuálu pohybovali okolo 6 litrů na sto, zatímco s automatem DSG dokonce kolem 6,5 litru na sto.
Emisně přívětivější nastavení jinak kultivované motorizace (a převodového poměru převodovky) je nicméně znát pod hranicí 2 000 otáček a na vyšší rychlostní stupně (pětka a šestka), kdy je čtyřválec spíše líný a potřebuje přejít do pásma středních otáček, kde kýženě ožije. Zkrátka motorizace vyžaduje alespoň 2 300–2 500 otáček za minutu, aby začala fungovat.
Naše uživatelské doporučení tedy zní, že když už půjdete do dražšího Kamiqu s 1,5 TSI, tak si připlaťte za automat DSG. Nejspíše si vezme pár deci navíc, ale jízdně bude přívětivější.
Komfortem je na tom auto pak stále stejně, tedy stále stejně dobře. Kola o průměru 17palců mají aerodynamické kryty a rozměr pneu činí 205/55, takže se nemusíte bát o to, že by podvozek platil za tvrdý či naopak houpavý. SUV Kamiq je i po modernizaci stabilní, pohodlné, jisté na řízení.
Omlazené nejprodávanější SUV v Česku startuje s litrovým tříválcem o 95 koních a manuálním pětikvaltem na 479 900 Kč, zatímco výkonnější litrové provedení s výkonem 115 koní a šestirychlostním manuálem stojí od 499 900 Kč. Čtyřválec 1,5 litru začíná s šestirychlostním manuálem od 579 900 Kč, v testované edici Monte Carlo pak od 619 900 Kč. Sedmistupňový automat DSG dostupný pro silnější tříválec a čtyřválec poté stojí 40 000 Kč navíc. Diesely ani CNG G-Tec motory už Škodovka pro Kamiq delší dobu nenabízí.
Technické údaje | Škoda Kamiq 1.5 TSI |
---|---|
Motor | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 000–6 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500–3 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 201–1356 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,3 s |
Maximální rychlost | 214 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,7–6,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 205/55 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 241/1 793/1 531 mm |
Rozvor | 2651 mm |
Světlá výška | 188 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 400/1 395 l |