Článek
Ticho léčí. Zvlášť v dnešní hektické a HLUČNÉ době je útěk do ticha podobně osvěžující jako návštěva terapeuta, masáže a sauny. Dohromady. Jenže toho ticha může být někdy až příliš. Naprostá nepřítomnost zvuku může člověka také dezorientovat, když jeho smyslové receptory obvykle bombardované vjemy jsou najednou deprivovány jejich absencí.
O tom se přesvědčili vývojáři Rolls-Royce – zjistili, že prototyp Spectre, svého prvního čistě elektrického modelu, udělali až příliš tichým. Proto museli odhlučnění přepracovat, aby hlasitost okolního ruchu z úrovně „ztlumeno“ mírně zvýšili na první stupínek hlasitosti, takže k uším posádky do interiéru doléhá jen vzdálené šumění a šeptání. I tak je Spectre s přehledem nejtišším autem, jaké jsem kdy řídil.
A také nejpohodlnějším, protože po asfaltu pluje tak nerušeně, že se mu nic nevyrovná. Všechny hrboly, výmoly a další nástrahy silničářů překonává s nehlučným žuchnutím kol (A to jde, prosím pěkně, o obrovské disky s průměrem 23 palců!) a jemným zhoupnutím karoserie, drobné pohyby z velké části neguje měkoučké kožené křesílko, v němž se za volantem rozvaluji.
Jenže díky elektrickému pohonu dokáže tiché, komfortní a hladce jezdící auto postavit i korejská automobilka, které se všichni ještě před dvaceti lety smáli. I takové sedmičkové BMW s elektrickým pohonem posunulo úroveň pohodlí na palubě o příčku výš, dokonce má i to automatické elektrické zavírání dveří. Takže čím se Rolls-Royce v elektrické éře od konkurence odliší?
To mi vrtalo hlavou jen do momentu, kdy jsem Spectre poprvé uviděl na vlastní oči zaparkovaný na ulici. Je OBROVSKÝ (vedle zaparkovaný Ghost vypadal najednou poněkud neduživě) a vyzařuje naprosto unikátní charisma sebejistého gentlemana, které si vás jednoduše získá. Ze šedi vystupuje také unikátním růžovým lakem Morganite (kontrastujícím s kapotou a střechou provedenou v Gunmetal černé) inspirovaným růžovým smaragdem, jednou z 44 tisíc možných barev, v nichž si svůj Rolls-Royce můžete pořídit.
Ostatně neskutečná míra individualizace je dalším argumentem pro Rolls-Royce. Nejde jen o výběr laku nebo barevného a materiálového sladění interiéru, které je zcela ve vaší režii (stylisté britské automobilky vás velmi ochotně nasměrují, pokud v téhle oblasti trochu tápete), tvůrci ale vyslyší každé vaše přání například i v provedení sedadel a dekorů (není problém na ně vyšít nebo jinak umělecky vyjádřit, co si jen zamanete), nebo si dokonce nechat postavit auto na míru. Představivosti klade meze akorát objem vašeho konta.
Z úžasně útulné kabiny plné vytříbených materiálů pyšnící se naprosto špičkovým zpracováním a péčí i o ten nejmenší detail si tak můžete udělat velice personalizované prostředí, které bude odrážet vaši výjimečnou osobnost – protože každý zákazník Rolls-Roycu je individualita s velice specifickým životním příběhem, vkusem, přáními a preferencemi.
Všichni do jednoho ale milují komfort na pětihvězdičkové úrovni (no dobře, asi spíš sedmi- nebo dokonce osmihvězdičkové) a shodují se v tom, že chtějí jen to nejlepší. A pouze jedna značka jim to může nabídnout – dokonce i v oblasti elektromobility. Asi se smějete, že by se milionáři určitě nechtěli nechat děsit omezeným dojezdem nebo že by si špinili ruce s nabíjecími kabely a pak se cpali burgery z mekáče, než se jim auto dobije. Jenže kromě praktických důvodů (třeba bezproblémový vjezd do center světových metropolí atd.) a nadšení do nových technologií je pořízení Spectre záležitostí požitkářství.
Od počátku existence značky Rolls-Royce šlo o honbu za dokonalostí v oblasti komfortu jízdy a všechna auta se soškou Spirit of Ecstasy na přídi skutečně jezdí tiše, hladce a komfortně, ale žádné z nich nejezdí tak bezhlučně, neplyne tak nerušeně a nepluje po silnici tak bohorovně jako právě Spectre. A žádné z nich nedokáže tak nenuceně akcelerovat – jemně, když jste na pedál plynu něžní, ale také překvapivě svižně, když ho zadupnete až do huňatého koberečku.
Gentlemani se obvykle nebaví o nudných číslech, ale tentokrát uděláme výjimku, protože jsou dost šťavnatá. Spectre pohání dva elektromotory (po jednom na každé nápravě) s celkovým výkonem 585 koní, které skoro třítunové monstrum katapultují z klidu na stovku za velmi vzrušujících 4,5 sekundy. To ze Spectre nedělá automaticky sporťák, protože sport je pro pravého gentlemana trochu moc… upocenou záležitostí. Ale vězte, že je velmi uklidňující vědomí, jak mocnou sílu máte na povel v případě potřeby (připojování do rychlejšího pruhu, předjíždění atd.).
Spectre tak umí být velmi svižnou (jen si ho před zatáčkou připravte a na výjezdu tomu naložte) a překvapivě řidičskou záležitostí (proto má dvoudveřovou karoserii kupé), ale v jádru je pravým grand tourerem, uklidňujícím cestovatelem na delší vzdálenosti. Samozřejmě v intencích majitelů Rolls-Royce. Ty omezený dojezd (bavíme se o nějakých 500 kilometrech) netrápí, protože ročně se svými vozy najedou v průměru kolem 6 000 kilometrů, a když potřebují za jeden den překonat vzdálenost větší než 500 kilometrů, sednou raději do svého soukromého tryskáče…
Co je ale na RR Spectre nejvíce fascinující, je to, jak nesmírně přirozeně působí – startovací tlačítko je vlevo od volantu, vpravo za ním je páka voliče převodovky, kterou přitáhnete k sobě a dolů pro rozjetí vpřed, jízda je stále tichá a pohodlná, jen nyní ještě o trochu víc. Nic vás tu nenutí dělat věci jinak. Nic tu nekřičí: „Koukni, jsem cool, jezdím na elektřinu!“ Jedinou odlišností je přidaný režim převodovky „B“ zvyšující úroveň rekuperace, takže ho můžete (ale nemusíte) řídit jen jedním pedálem.
Zadáním pro Spectre totiž nebylo vytvořit dokonalý elektromobil s logem Rolls-Royce, ale v první řadě postavit dokonalý Rolls-Royce, který má elektrický pohon. Vnímáte ten rozdíl? Mnoho zákazníků si ho nejspíš ani nevšimne, protože když se jich lidé z automobilky ptali na motorickou část jejich auta, skoro polovina odpověděla, že je jim docela jedno, co bude jejich nový vůz pohánět – tedy dokud to bude opravdový Rolls-Royce.
Děkujeme Výstavišti Praha za možnost focení v jeho areálu.
A to Spectre bezpochyby je. Nejde o technologickou hračku pro nadšence do moderních serepetiček, nejde ani o úlitbu zelenému svědomí automobilky nebo jejích zákazníků. Jde o vůz nové generace, který využívá všech výhod moderního elektrického pohonu a prohlubuje jimi vlastnosti typické pro vozy této značky. Charles Rolls a Henry Royce by tak uznale pokývali hlavami, jak technický pokrok umožnil stvořit dokonalý Rolls-Royce. Pokloňte se novému králi komfortu a luxusu!
A co tahle sranda koštuje? Automobilka je tradičně skoupá na informace o cenách – nejen proto, že když se musíte ptát, tak na něj nemáte, ale zejména proto, že si každý zákazník může své auto upravovat do aleluja, a cena jednotlivých vozů se tak může dost zásadně lišit. Oficiálně však cenově zapadá mezi Cullinan a Phantom. Na testovacím kusu visela cenovka 470 tisíc eur, tedy v přepočtu nějakých 11,5 milionu korun. Bez daně. Tak co, máte naspořeno? Pokud ano, i tak si na nový Spectre počkáte dva roky, tak velký je o něj zájem.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 430 kW (585 k) |
Točivý moment | 900 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 890 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,5 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Dojezd | až 530 km |
Kapacita baterie | 100,0 kWh |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 200 kW |
Kola a pneumatiky | 255/40 R23 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 475/1 996/1 573 mm |
Rozvor | 3 210 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 380 l |