Článek
Jestliže prahnete po jednoduchém čtyřválcovém motoru bez různorodých hi-tech vychytávek, jsou vaše možnosti z hlediska nových vozů dost omezené. Něco najdete u Korejců, jednu výjimku u Škodovky, trochu u zbytku koncernu, ale jinak se budete muset porozhlédnout u čínských značek, jako je třeba Dongfeng.
Právě Glory 500 (značené Fengon 500) je poměrně zajímavým SUV o velikosti Škody Karoq, které si zakládá na skvělém poměru ceny a výbavy, ovšem dělá to tak trochu po čínsku. Na jednu stranu má auto v základu krásné liťáky, stylové denní svícení, výkonné halogenové lampy nebo 50litrovou palivovou nádrž, ale na tu druhou mu v základu chybí třeba vyhřívané zadní sklo nebo ESP (tyto prvky najdete až u vyšších výbav).
A vlastně to samé se děje i uvnitř, kdy vás ve standardu uvítají pěkné kožené sedačky, částečně čalouněná palubní deska, tvrdší kožený multifunkční volant, tempomat, klima, parkovací kamera nebo třeba jednoduchá multimédia obsahující Bluetooth, handsfree a hudební přehrávač.
Jenže nešlo by místo kožených materiálů použít textilní a namísto toho autu do výchozí konfigurace nadělit o boční airbagy navíc (v základu jsou pouze dva přední pro řidiče a spolujezdce) nebo třeba výhřev sedadel? Poskládání specifikací je zkrátka podle gusta východu, což ne každému sedne. Jde o takový mix holoty a luxusu, ve kterém se ale řidičsky docela dobře žije.
Přestože je volant nastavitelný jen výškově (sedačka řidiče však výškově nastavitelná je), nebudete mít problém se na místě řidiče uvelebit ani v případě, že vaše tělesná výška dosahuje dvou metrů. Jestli jsou Číňané na něco nároční, tak je to prostor, kterého je zde dostatek i pro zadní cestující. Kufr pak lze považovat za průměrný (385 l), zdaleka nedosahuje objemu Karoqu (521 l), nicméně základní bagáž i nákupy bez obtíží pobere.
Manuál, nebo automat?
Ústřední roli vozu s výhradně předním pohonem sehrává pochopitelně motor. V případě Glory 500 jde o nepřímovstřikovou atmosférickou zážehovou čtyřválcovou patnáctistovku bez filtru pevných částic nebo stop-start technologie. Prostě ten „starý dobrý“ vícebod o 106 koních, který není náročný na údržbu.
Na našem trhu se model oficiálně prodává jen s CVT převodovkou, nicméně individuálními kanály do Česka proudí také provedení s manuálem. A protože jediný rozdíl je skutečně jen v převodovce, vyzkoušeli jsme oba modely zároveň.
Základní Glory 500 má status spíše městského SUV, proto bylo na pořadu dne otestovat prvně variátor, ovšem se vším všudy, včetně dálnic. Trochu jsme se báli onoho uřvaného projevu motorů spojených s CVT, nicméně syndrom kvílejícího čtyřválce se tu dostavil jen při potřebě svižné/okamžité akcelerace – dejme tomu při sešlápnutí pedálu plynu na 60 % a více. Do té doby se zahřátá motorizace umí chovat kultivovaně a vystačí si s rozmezím dvou až tří tisíc otáček za minutu.
Pochopitelně jakmile na to dupnete, letí otáčkoměr k pěti tisícům rotací a pohonná jednotka se patřičně ozve. Nicméně vše probíhá hladce, plynule, bez vibrací. Pro běžný provoz se tedy stačí na auto adaptovat a nejezdit stylem „raději mrtvý než druhý“.
Zastavěný manuální pětikvalt nabídne relativně krátké převody, což u těchto malých motorů prostě bývá, jelikož se nepočítá s tím, že byste je užívali jako denní dálniční polykače kilometrů. Ústrojí je tedy odladěné spíše do zastavěných oblastí, což znamená, že řadit budete dosyta.
Naštěstí nemusíte jednotlivé kvalty jako u některých dacií jakoby hledat, takže změna rychlostí je otázkou standardního postupu. Máme-li však porovnat jízdní komfort obou zkoušených modelů, přece jen více nám seděl variátor, který do města považujeme za lepší volbu. Automatické pohodlí však bylo vykoupené spotřebou, které se ustálila na nějakých 7,3 litrech kombinovaně, zatímco s manuálem jsme byli na cirka 6,5 litrech na sto.
Ani jedna hodnota není na dnešní dobu kdovíjak oslnivá, nicméně musíte přihlédnout k faktu, že zastavěná patnáctistovka je technicky jednoduchá, takže si o svůj podíl pohonných hmot právoplatně řekne, zejména na dálnicích.
Pro nenáročné i seniory
Dongfeng Glory 500 tak není žádný zázrak, nicméně slušná alternativa k tříválcové Dacii Duster/Sandero Stepway nebo k základnímu MG ZS. Střídmé vozidlo s kotoučovými brzdami na obou nápravách osloví vesměs jen nenáročné jedince, kteří potřebují auťák z bodu A do B. A jelikož jde o prostorné SUV, do nějž se pohodlně nasedá, vidíme v něm přínos též pro seniory.
Výbavové prvky jsou na evropský poměr sice trochu zvláštně poskládané, nicméně ty potřebné základy jako klima, elektrická okna či elektrická zrcátka nechybí. Navíc si můžete už ve standardu užívat třeba kůži, světelný senzor, dešťový senzor.
Čínské SUV by tak mohlo být elegantním řešením pro všechny, kteří hlasitě volají po návratu „normálních“ aut na trh. V případě Dongfengu se navíc netřeba bát o dílenskou kvalitu, případně o servis či náhradní díly, neb je tu oficiální tuzemské zastoupení a čím dál více dealerů.
Bez akčních pobídek se nový model Glory 500 s CVT prodává za necelých 510 000 Kč v provedení L2, respektive za 560 000 Kč v lepší výbavě L3. Na druhou stranu import stále řeší nějaké slevy, takže v praxi vozidlo koupíte daleko levněji. Na trhu jsou rovněž o něco levnější manuály L3 za 460 000 Kč a také zánovní kousky s nízkým nájezdem, které pořídíte pod 400 000 Kč. Stačí mrknout na sauto.cz!
Technické údaje | Dongfeng Glory 500 |
---|---|
Motor | zážehový řadový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Výkon | 78kW (106 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 147,5 Nm při 3 600 ot./min. |
Převodovka | pětirychlostní manuál/CVT |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 455/1 485 kg |
Spotřeba (kombinace) | 7,2/8,3 l na 100 km (WLTP) |
Max. rychlost | 165 km/h |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 205/65 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 385/1 850/1 645 mm |
Rozvor | 2 655 mm |
Světlá výška | 178 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 385 l |