Článek
Vypadá báječně! Už na první pohled je jasně inspirovaný původním Typem 2, ale místo toho, aby ho designéři VW slepě okopírovali (jako v případě prvního New Beetle), podařilo se jim vydestilovat esenci jeho vizuálního kouzla a namixovat ji s moderním pojetím automobilového designu, výsledkem je pak nadčasová stylovka. Buzz je sympaťák od pohledu, na kterého se musíte usmívat, když k němu přicházíte, a při odchodu se za ním i ohlédnete.
U Volkswagenu taky přijali kritiku interiérů předchozích modelů rodiny ID a pro Buzz přišli s výrazně kvalitnější verzí – včetně vkusného dřevěného dekoru a odvážného barevného pojetí (dekory i čalounění). A víte co? K tomuhle autu to sedí a dál to projasňuje interiér (také díky náladovému ambientnímu osvětlení) ve srovnání s tradičními temnými kobkami. Jako řidič před sebou pořád máte jen malý informační displej (hodilo by se ho doplnit průhledovým displejem, ten se však v nabídce příplatkových prvků výbavy teprve má objevit), ale 13palcový displej infotainmentu představuje vítaný krok kupředu.
Ještě důležitější u MPV ale je vnitřní prostor, který je u ID. Buzz OBROVSKÝ! Ve srovnání s Multivanem T7 je Buzz uvnitř o poznání širší, a díky kolům až v rozích karoserie má skoro shodný rozvor, dojmu vzdušnosti pomáhá předsunuté čelní sklo a velká plocha bočního prosklení obecně. Čtveřice dospělých (páté sedadlo je spíš nouzové) se tu pohodlně uvelebí a na zavazadla zbývá skvělých 1 125 litrů prostoru (případně 2 205 l při sklopení zadních sedadel).
Navíc je znát, že tu někdo hodně přemýšlel o tom, jak budeme auto používat: třeba v podobě šikovné poličky na mobil hned u volantu s integrovaným indukčním nabíjením a dvěma USB-C konektory, další šikovné schránky s konektory jsou ostatním členům posádky k dispozici ve všech dveřích, výklopný držák nápojů šetří prostor, variabilní středovou konzolu můžete použít mnoha různými způsoby, na zadní straně předních sedadel jsou kapsy na mobil a další drobnosti, případně výklopné stolky. Dvojitá podlaha v kufru umožňuje schovat kabely a další drobnosti, případně z ní po sklopení zadních sedadel uděláte rovný prostor na spaní.
To je jen začátek!
Aktuálně představená pětimístná verze s baterií o kapacitě 77 kWh zastupuje základ modelové nabídky ID. Buzz – brzy dorazí také o 25 cm (na rozvoru) prodloužená verze s větší baterií (89 kWh) a sedmimístným uspořádáním interiéru, v nabídce se také objeví další motorizace včetně verze s pohonem všech kol a vysokovýkonné GTX. V plánu je také obytná California a… Dál uvidíme, čím nás VW ještě překvapí.
Že ID. Buzz skvěle jezdí, to už je dnes snad povinnost. Díky výhodám elektrického pohonu sviští po silnici tiše (bez rachtání dieselu) a hladce (bez pocukávání řazení) s instantním elektrickým zátahem, kvůli jeho nevýhodám (tichý elektrický pohon nepřekryje spoustu okolního hluku a baterie přidávají pár metráků na hmotnosti) je také skvěle odhlučněný a perfektně utlumený, takže vás v provozu odtrhne od okolního dění a ukolébá hladkou jízdou. Řídí se navíc zcela nenáročně (samozřejmě s podporou zástupu elektronických strážných andělů), k ovládání potřebujete prakticky jen volant a plynový pedál – při troše šikovnosti za vás totiž většinu zpomalování vyřeší propracovaná automatická rekuperace, která se řídí situací na silnici (doprava před vámi, blížící se obec, ostřejší zatáčky nebo třeba kruhové objezdy). Díky tomu se vám podaří natáhnout dojezd na jedno nabití až k úrovni udávaných 423 kilometrů a možná i za ni.
Po vší té chvále byste si možná mysleli, že ID. Buzz ani nemá chyby – ale nějaké jsme samozřejmě odhalili. Předně, je to VELKÉ auto! Těch 4,7 metru na délku problém není, ale skoro dva metry na šířku a dva metry na výšku vám mohou zkomplikovat parkování, ať už ve vaší garáži nebo v parkovacích domech s úzkými průjezdy a těsnými parkovacími místy (velkým pomocníkem jsou krátké převisy a skvělý rejd předních kol, kterým ve vytočení do velkého úhlu nepřekáží rozměrný spalovací motor, ve výbavě kromě parkovacích senzorů můžete mít také 360stupňový kamerový systém).
VELKÁ je i čelní plocha, což samozřejmě příliš nesvědčí aerodynamice ve vyšších rychlostech a tím i spotřebě na dálnici. Počítejte se spotřebou nějakých 25-30 kWh/100 km, takže při dálkových přesunech budete muset zastavovat u nabíječky zhruba každých 250–300 km. Bude to ale reálným zákazníkům vadit, když většina podobných aut jen korzuje po městě a jeho okolí při návštěvách škol, školek, kroužků a obchodů? Navíc ID. Buzz podporuje nabíjení výkonem až 170 kW, takže ty zastávky nebudou moc dlouhé – nabití na 80 % zabere jen půl hodinky (a komu to nestačí, ať si počká na verzi s větší baterií, nebo pořídí dieselový Multivan T7).
Pak je tu ještě nešikovné rozvržení infotainmentu, které bude z každé drobné operace dělat akci na několik kliknutí a ponoření se do hlubin menu – což je otravné zvláště s přihlédnutím k tomu, že infotainment nasál prakticky VŠECHNY funkce. A spolujezdec vám s tím moc nepomůže, protože ten ani nedosáhne na tlačítko „Home“.
A upřímně, té variability interiéru by taky mohlo být víc. Zadní lavice je sice posuvná o 25 cm a dělená v poměru 60:40, ale u auta, které má nahradit Touran, bychom čekali spíš trojici samostatných sedadel (každé s Isofixem) posuvných a sklopných individuálně – snad si uvedení této možnosti Volkswagen schovává až na později (třeba s představením sedmimístné verze).
Přeš všechny tyto (spíše drobné) chyby – nebo možná právě pro ně – je ID. Buzz skvělým autem s jasně čitelným charakterem. Vysokou užitnou hodnotu a celkovou propracovanost doplňuje pocit, že do jeho návrhu někdo vložil kus duše a chtěl, aby se vám s ním dobře jezdilo a žilo. A to se tedy skutečně podařilo! Volkswagen ID. Buzz tak není dokonalý, ale je to auto, které vás při každé projížďce bude těšit a pro vaši rodinu se stane nejlepším přítelem. Co víc si u MPV můžete přát…?
Základní cena VW ID.Buzz činí 1 593 854 Kč. Vůz je již v oficiálním prodeji a zájemci si ho mohou sami vyzkoušet u dealerů.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 150 kW (204 k) |
Točivý moment | 310 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 353 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,2 s |
Maximální rychlost | 145 km/h |
Dojezd | 423 km |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 77 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 170 kW |
Kola a pneumatiky | vpředu 235/45 R21, vzadu 265/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 712/1 985/1 937 mm |
Rozvor | 2 989 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 1 121 l |