Článek
To je nádhera! Klasicky dokonalé proporce s dlouhou kapotou šmrncnuté klínovitým profilem typickým pro sporťáky, hladké plochy napnuté ostrými liniemi jako svaly viditelné pod upnutou košilí, k tomu propracované detaily, které byste mohli zkoumat celé hodiny – světla, zrcátka, sací otvory a mnoho dalších. Typická vřetenovitá maska spolu s „L-Finesse“ prvky samozřejmě nesmí chybět, ale tentokrát jsou velice citlivě zakomponované, aby tolik neřvaly do světa, ale spíš jen přitáhly pozornost. Je to prostě pastva pro oči.
O to zajímavější, že s ní přichází právě Lexus a hravě trumfuje cokoliv, co právě nabízí zavedení němečtí, britští nebo italští soupeři – a to jak v podobě uzavřeného kupé, tak i otevřeného roadsteru. Přitom se první koncept objevil již v roce 2012 a produkce v prakticky nezměněné podobě se rozjela o pět let později. Fakticky před sebou tedy máme více než dekádu staré auto, které však stále vypadá, jako vize blízké budoucnosti tajně prchající z výstavního mola autosalonu. Jenže čas nezastavíte a konec jeho výroby se neodvratně blíží - a to si zaslouží rozlučku ve velkém stylu.
Nebo to pro nás byla aspoň záminka vyprosit si kupé a kabrio naráz, protože… to je prostě dvojitá nádhera. Fotograf běhá kolem se zápalem snaživého prvňáčka ve škole, a já mám tak spoustu času kochat se oběma auty a obdivovat odvahu Lexusu pustit je v téhle podobě do výroby.
Lehkovážný přístup
Aby LC netrpělo nadváhou, Lexus se pečlivě věnoval jeho konstrukci. Šasi hodně spoléhá na vysokopevnostní ocel, proto je tužší než u tolik obdivovaného supersportu LFA s karbonovým monokokem. LC pak využívá karbon (přesněji karbonem vyztužené plasty CFRP) na karoserii (střecha, vnitřní části dveří a víka kufru), další části jsou z hliníku (přední kapota, přední blatníky, vnější panely dveří, víko kufru).
Což platí i pro interiér, který je povedenou kombinací kokpitu stíhačky a prominentního pánského klubu. Sedí se nízko a sedačka něžně, ale pevně objímá, nohy si můžete pohodlně natáhnout a volant přitáhnout k hrudníku – prostě skvělá pozice pro nadšené řidiče i relaxující cestovatele. Materiály jsou prvotřídní, zpracování mistrovské a pocit, který za volantem získáte, je naprosto neopakovatelný. Zvlášť když zmáčknete startovací tlačítko…
Tím se totiž probudí k životu atmosférický osmiválec. Má sice masivní objem pět litrů a typickou koncepci V8, jeho basové brumlání se však liší od monster pod kapotou muscle cars, dokonce se nepodobá ani divočákům od AMG, sportovcům od BMW M nebo svalovcům od Audi. Na volnoběh působí vyrovnaněji a civilizovaněji, k červenému poli v sedmi a půl tisících se vytáčí hladce jako dokonale promazaný stroj, s rostoucími otáčkami nabírá jeho zvuk na síle a připomíná umírněnou a civilizovanou verzi nezkrotného LFA (čímž LC vlastně skutečně je).
Tahle bouřlivá symfonie, jejíž intenzitu ovládáte podle chuti pravým chodidlem, dokáže naprosto fantasticky zpříjemnit každou cestu – ať už je to nudná cesta pro rohlíky, dálková štreka napříč kontinentem nebo broušení zatáček zapadlé okresky. Ve všem LC exceluje, nevadí mu totiž poskakování po městě, kdy vám dopřeje komfort snadného ovládání a dobrého výhledu, na dálnici si užijete pohodlí skvěle naladěného podvozku a za volantem můžete i odpočívat, a když se pak silnice zúží a začne se kroutit, dostane se LC skutečně do varu…
Drtíte jeho motor ve vysokých otáčkách a pádly pod volantem mu předhazujete další kvalty, které s chutí schramstne, pak citlivě nabrzdíte, volantem precizně trefíte apex a na výjezdu pod plynem můžete nechat sklouznout záď – ten pocit jistoty a kontroly nad vším je u auta orientovaného primárně na svižné cestování skutečně výjimečný. LC má na délku skoro 4,8 metru a váží kolem dvou tun, ale dokáže to velmi dovedně maskovat a zapojí vás do hry jako skutečný sporťák.
A to platí i pro roadster, i když na něj přece jen asi nebudete tak často tlačit (pak si totiž všimnete, že trochu kroutí) – jeho kouzlo spočívá v tom, že stáhnete střechu a užijete si sluneční paprsky a vítr ve vlasech (díky větrnému štítu ho není tolik)… a hlavně to basové burácení uslyšíte ještě zřetelněji a silněji.
Obě auta jsou každopádně famózní v tom přinést vám do života radost z řízení. Není to ani tak o syrové rychlosti, protože stovka lehce pod pět sekund ve světě dnešních sporťáků za miliony nikoho z trenek nevystřelí, stejně tak okreskové hravosti není tolik jako u menších a ostřejších silničních střel, jenže… koho by to trápilo, když si hovíte v nádherném interiéru skvostného auta, které je potěšení řídit, a ještě větší potěšení je prošlápnout plynový pedál znovu a znovu a slyšet jekot těch osmi hrnků. To zapomenete dokonce i na ten příšerný infotainment s nešikovným ovládáním…
Lexus LC není dokonalé auto, ale i se svými chybami a nedostatky je prostě… dokonalé. Dává to smysl? Nemusí, stačí, že se vám líbí, protože takovou nádheru na čtyřech kolech jen tak neuvidíte. A věřte, že pohled na něj vám bude dělat radost pokaždé i po dlouhých letech – a co teprve to řízení. A zvuk! Je to prostě nádhera.
Jestli jste se do LC 500 zamilovali, tak hned vyždímejte ze svého účtu tři miliony a utíkejte k nejbližšímu dealerovi Lexus, aby vám zabookoval poslední výrobní sloty, protože LC se nevyhnutelně loučí a vážně už zbývá poslední šance si ho pořídit jako nové. Jestli to neuděláte, budete si to navěky vyčítat.
Technické údaje | LC 500 kupé | LC 500 roadster |
---|---|---|
Motor | zážehový, vidlicový osmiválec, atmosférický, umístěný vpředu podélně | |
Zdvihový objem | 4 969 cm3 | |
Výkon | 341 kW (464 koní) při 7 100 ot./min. | |
Točivý moment | 530 Nm při 4 800 ot./min. | |
Převodovka | desetistupňová automatická | |
Pohon | zadních kol | |
Provozní hmotnost | 1 965 kilogramů | 2 055 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,7 sekundy | 5,0 s |
Maximální rychlost | 270 km/h | |
Spotřeba (kombinovaná) | 11,5 l/100 km | 11,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 82 litrů | |
Kola a pneumatiky | 245/40 R21 vpředu, 275/35 R21 vzadu | |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 770/1 920/1 345 milimetrů | |
Rozvor | 2 870 milimetrů | |
Objem zavazadlového prostoru | 197 litrů | 149 l |