Článek
„Ty jo, to je pěkné auto! To je Opel?“ slyšel jsem za testovací týden s Astrou nesčetněkrát. Hodně lidí se otáčelo a nepokrytě zíralo, někteří dokonce vytáhli i telefony… A když už si lidé přijdou popovídat s cizincem a pochválit mu auto, tak to už je co říci! Lepší důkaz, že je Astra krásné auto, vlastně nejspíš nejkrásnější moderní Opel od dob Calibry, ani nepotřebujete.
Naštěstí atraktivita Astry není jen povrchní záležitost, také uvnitř se povedla. V interiéru je dost místa pro čtyři dospělé a jejich zavazadla (pokud vám nestačí jeho 422 litrů, můžete si chvilku počkat a pořídit si praktičtější kombi Sports Tourer nabízející 608 litrů za příplatek 30 tisíc korun), řidičská pozice je perfektní a ergonomie konvenčně pojaté palubní desky znovu připomíná, jak se Peugeot se svým i-Cockpitem hluboce mýlí.
Výbava je skvělá (můžete si navymýšlet i takové věci, jako je vyhřívané čelní sklo, sedačky s ortopedickou certifikací AGR, elektrickým nastavováním s pamětí nebo čalouněním Alcantarou a další vychytávky), přístrojový panel je přehledný (můžete ho ještě doplnit barevným průhledovým displejem), 10“ infotainment s širokou online a mobilní konektivitou poměrně intuitivní a bezpečnostní výbava naprosto vyčerpávající. A nadšení sběratelé otisků budou z kabiny poseté lesklými černými plasty (Piano Black) vyloženě nadšení! Ostatní tolik ne, připravte si hadříky do pohotovostní polohy…
Šestá Astra je – a není to žádné tajemství – postavená na základech společných s Peugeotem a Citroënem. Což není žádná ostuda, protože jde o pokrokovou a prověřenou techniku zahrnující poměrně širokou nabídku motorizací: vybírat můžete z přeplňovaného 1,2litrového tříválce (110 nebo 130 koní, silnější verzi můžete mít s povedeným osmistupňovým automatem) a čtyřválcového turbodieselu 1,5 CDTI o výkonu 130 koní (kombinovat jde s manuálem i automatem), ale nejzajímavější je plug-in hybridní ústrojí.
Kombinuje čtyřválcový turbobenzin (150 koní) s elektromotorem (110 koní), přední kola tak přes osmistupňový automat roztáčí kombinovaný výkon 180 koní, které z Astry nedělají sportovní auto (ačkoliv stovka za 7,6 sekundy rozhodně není loudavý čas), ale zajistí bezpečné předjíždění a připojování do rychlejších pruhů.
Baterie o kapacitě 12,4 kWh pak umožňuje čistě elektrický dojezd 40-50 kilometrů podle vaší šikovnosti a trasy (nejlépe se cítí ve městě a jeho blízkém okolí, kde může často získávat energii zpět regenerativním brzděním – proto má i režim „B“ intenzivnější rekuperace). Baterii nabijete z wallboxu za necelé čtyři hodiny, ale k dispozici je také výkonnější palubní nabíječka (AC 7,4 kW), která vám umožní efektivně nabíjet i ve veřejné síti na cestách (pak totiž nabíjení zabere jen necelé dvě hodinky).
Na dlouhých cestách můžete energii využít v hybridním režimu pro dlouhodobé snižování spotřeby (není problém jezdit v průměru za nějaké 3,5 litru na sto), a když vám pak energie dojde úplně, umí hybridní Astra jezdit za stále přijatelných pět litrů. To je při dnešních cenách benzinu velmi dobrý důvod k zamyšlení…
Ať už ale sáhnete po kterékoliv motorizaci, dostanete velmi kompetentní a sebejisté, a přitom pohodlné a uvolněné auto (a to i na 18“ kolech), které se řídí přirozeně bez věcí, které by vám lezly na nervy. Jen musíte přežít trochu horší cit v brzdovém pedálu a prokoušete se v menu infotainmentu k vypínání asistentu pro jízdu v pruhu po každém nastartování. Což je ale pořád příjemná změna ve srovnání s konceptem Peugeotu s malým volantem v klíně a zbytečně nervózními reakcemi.
Tím se snažím naznačit, že i přes určité obavy Opel na partnerství s PSA jednoznačně vydělal: dostal k dispozici moderní platformu našlapanou propracovanou technikou a zjevně od Peugeotu okoukal, jak na ní postavit pořádně sexy auto (to je ostatně vidět i na modelech Mokka, Crossland nebo Grandland) bez zbytečných chyb, které by vám drásaly nervy. Nová Astra je tak nejen nejhezčí Astra historie, ale i nejlepší moderní auto značky. A ano, fakt je to Opel!
Opel nabízí svou Astru s akční slevou od 50 do 80 tisíc, takže naprostý základ (1,2 Turbo 110 k) pořídíte za 539 990 Kč a za silnější 130koňovou verzi si připlatíte 20 tisíc, diesel seženete od 609 990 Kč a nejlacinější plug-in hybrid pak stojí 859 990 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektromotor | 110 k a 320 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 180 koní a 360 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 678 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,6 s |
Maximální rychlost | 225 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 1,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kapacita baterie | 12,4 kWh |
Elektrický dojezd | 60 km |
Nabíjení | AC 3,6 kW (za příplatek 7,4 kW) |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 374/1 860/1 442 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 352 l |