Hlavní obsah

Nedostižná hvězdná loď s nepraktickým kufrem: Mercedes-AMG EQE je elektrický zmizík

Foto: Lukáš Volšický

Nová éra nejsilnějších Mercedesů od AMG je tady a přináší s sebou rychlé elektromobily se zdrcujícím výkonem i solidním dojezdem. Elegantní elektrické kompaktní EQE je menším sourozencem vlajkové limuzíny EQS a představuje luxus i charakteristické vlastnosti, na než jsme u vozů sportovní divize z Affalterbachu zvyklí.

Článek

Mercedes-Benz v posledních měsících sebevědomě zvětšuje portfolio svých nejmodernějších elektrických modelů EQ. Spolu s čistě elektrickými motorizacemi tradičnějších mercedesů představuje i speciální novinky, které vznikají pouze jako elektromobily. Na novou elektrickou vlnu se proto naladili i v Affalterbachu, kde nejprve zahájili novou éru elektrických AMG vlajkovou limuzínou EQS a začátkem letoška ji doplnili ostřejším kompaktnějším sedanem EQE.

Sportovnější elektrický Mercedes-AMG EQE vychází ze standardního kultivovanějšího Mercedesu-Benz EQE a na ulici jej poznáte zejména díky specifické masce chladiče. Už tradičně mají AMG charakteristické vertikální žebrování, zatímco normální mercedesy EQE poznáte podle designově osobitější masky s trojcípými hvězdičkami. Automobilka o EQE současně říká, že nabízí všechny nejdůležitější rysy vlajkového EQS v kompaktnějším manažerském sedanu.

Foto: Lukáš Volšický

Kompaktnější Mercedes-Benz EQE zakládá na architektuře i designovém jazyku vlajkové limuzíny EQS. Sportovní variantu AMG poznáte hlavně podle charakteristické masky s vertikálními žebry

Se sportovnější náturou je z elektrického EQE od technických mágů z Affalterbachu dramatičtější elektromobil. V reálném světě se pak potvrzuje domněnka, že sourozenec limuzíny EQS je fakticky jejím menším dvojčetem. Technicky zakládá na stejné elektrické platformě Mercedes-Benz EVA2, a dokonce nese stejný designový jazyk s kompaktnějšími liniemi. Nejvýraznějším osobitým rysem EQE je viditelně kratší záď se specifickým křidélkem i spodním difuzorem.

Má poznávací rysy nejmodernějších mercedesů a najdete na něm i pár zajímavých detailů. Aerodynamická kola sportovních elektrických „AMGček“ skrývají masivnější výkonnější brzdy, a protože je prostor pod přední kapotou pro normální smrtelníky složitěji přístupný, kapalinu do ostřikovačů dolévají pomocí výsuvného „šuplíku“ v levém předním blatníku. Ten se zamyká spolu s autem, takže se nemusíte bát škodolibých závistivců. Elektrickou zásuvku pro nabíjení najdete na pravém boku.

Foto: Lukáš Volšický

Designová rozdílnost oproti většímu EQS vynikne hlavně zezadu. Všimněte si kratičkého zadku

A pojďme se podívat na interiér. Následuje nejnovější architekturu mercedesů a v základní výbavě spojuje infotainment MBUX s digitálním přístrojovým štítem a vertikální dotykovou obrazovkou se specifickými funkcemi a zobrazeními pro AMG. Volitelnou výbavou je technologie MBUX Hyperscreen s obrovským displejem přes celou šířku palubní desky, díky němuž má spolujezdec svůj 12,3“ OLED displej. Ten v námi testovaném autě ale nenajdeme, protože u levnějšího EQE jej zákazníci volí vzácněji než v luxusnějším EQS.

A jelikož vnitřek Mercedesu EQE, včetně variant AMG, vychází z vlajkového EQS, podívejme se rovnou na specifika sportovnějších modelů. V minimalistickém interiéru AMG jsou nové sportovní sedačky s vyhříváním i ventilací pro příjemnější komfort při delších cestách, nový volant s digitálními ovladači pro nastavování jízdních režimů nebo červené bezpečnostní pásy. Vizuální sportovnost tu doplňuje i luxusnější kůže AMG Nappa. Na předních i zadních sedadlech se komfortně usadí i dospělé osoby a zavazadelník standardně pojme 430 litrů nákladu. Omezující je jen menší otvor, oproti většímu EQS se neotevírá včetně zadního skla.

Foto: Lukáš Volšický

Dokonce i v obyčejnějším elektromobilu EQE můžete mít velkou obrazovkou Hyperscreen, ale zákazníci ji volí méně než ve vrcholném EQS

Brutální síla elektromotorů a zvuk hyperpohonu

Elektrický Mercedes-AMG EQE se v Česku prodává ve dvou výkonových specifikacích 43 4Matic a 53 4Matic+, filozoficky i elektrickou silou nadřazených všem normálním EQE. Během testovacího týdne jsem si mohl vyzkoušet základní sportovní motorizaci „43“ se dvěma synchronními elektromotory s permanentními magnety se systémovými 476 koňmi (350 kW) a instantními 858 Nm. Elektrickou energii ukládá do lithium-iontového akumulátoru s využitelnou kapacitou 90,6 kWh, složeného z deseti modulů o 360 akumulátorových článcích v tenkém fóliovém pouzdru. Aktivní materiál je složen z niklu, kobaltu a manganu v poměru 8:1:1.

Jízdní dynamika sportovního EQE je naprosto zdrcující! Elektrická síla na kolech odpovídá aktuálnímu jízdnímu režimu a v klidnějším komfortním módů elektromotory pracují na 85 procent. Vrcholnou sílu vám poskytnou až v nejostřejším jízdním režimu Sport+, kdy AMG EQE doslova ohromuje svou rychlostí. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 4,2 sekundy, dosahuje maximální rychlosti 210 km/h a raketově rychlou pružnou akcelerací při předjíždění „vyzmizíkujete“ všechnu konkurenci. V tu chvíli budete poslouchat umělý zvuk motoru spojující zvuk osmiválce s hyperpohonem ze Star Wars.

Foto: Lukáš Volšický

Pod přední kapotu se jen tak nepodíváte. K dolévání směsi do ostřikovačů slouží malý šuplíček nad levým předním kolem

Jenže s těžkou nohou na detonátoru ovládajícím elektrickou čtyřkolku pochopitelně vzrůstá spotřeba elektrické energie. Mercedes-AMG pro EQE 43 4Matic udává kombinovanou spotřebu 19,7-22,5 kWh/100 km a dojezdem až 533 kilometrů, ale jaká je realita. V chladnějších listopadových dnech se moje můj nejvyšší dojezd pohyboval okolo 360 kilometrů na jedno nabití, přičemž při cestách přes ucpanou Prahu, plynule jedoucí dálnice i prázdné okresky jsem dosáhl reálné kombinované spotřeby 24,5 kWh/100 km.

Během necelých 500 testovacích kilometrů jsem tak jednou nabíjel, k čemuž jsem využil rychlonabíječku Ionity s maximálním výkonem 350 kW, podporovanou originální nabíjecí kartou Mercedes me Charge. Na tu jsem přijel s pouhými 22 procenty, dojezdem 70 kilometrů baterie a zvědavostí, jakého nabíjecího výkonu dosáhnu. Mercedes-AMG EQE s 400voltovou palubní sítí totiž umožňuje stejnosměrné nabíjení až 170 kilowatty.

Foto: Lukáš Volšický

Po připojení ke stejnosměrné nabíječce umí Mercedes-AMG EQE 43 4Matic dosáhnout maximálního nabíjecího výkonu až 170 kW

A výsledek? Během zhruba 50 minut jsem nabíjel nejvyšším výkonem 127 kW a elektromobil odpojoval s 90 procenty slibujícími dojezd 330 kilometrů a až 430 kilometrů při vypnutí všech komfortních funkcí. Musím však upozornit, že elektrická architektura při nabíjení pracuje s příznivou nabíjecí křivkou, při tomto nabíjení dosahující průměrného nabíjecího výkonu 100 kW. Teprve po překročení 80 procent se propadl na slabých 60 kW a méně.

Co nejdelšímu dojezdu pochopitelně dosáhnete i s pečlivým řidičským stylem. Elektrické EQE vám navíc umožňuje jednoduše upravovat míru rekuperace ve třech stupních (silnější, standardní a žádná), díky čemuž umí plachtit. Na rovinkách přitom vlivem nízkých aerodynamických i mechanických odporů ukázkově plachtí a drží rychlost. S maximální rekuperací s výkonem až 260 kW naopak ani nepotřebujete brzdový pedál. Jen si při svém cestování musíte zvyknout, že sportovnější AMG už zpravidla nabízejí menší jízdní komfort.

Foto: Lukáš Volšický

V aerodynamických kolech se u AMG schovávají výkonnější masivnější brzdy. Díky nastavitelné rekuperaci s opravdu silným vrcholným režimem je však budete potřebovat jen minimálně

I když je Mercedes-AMG EQE 43 4Matic vybaven vzduchovým podvozkem AMG RIDE CONTROL+ s adaptivními tlumiči, s charakteristickým tvrdším nastavením ve všech režimech pokračuje ve stopách tradičnějších benzinových AMG. Milovníkům „plovoucího“ jízdního komfortu jsou tak určeny hlavně obyčejnější Mercedesy-Benz EQE. Sportovní nadšenci si zase zamilují standardní natáčecí zadní nápravy. EQE pocitově zkracuje a pomáhá mu elegantně proplouvat zatáčkami, kde je díky nízkému těžišti i pěkně rychlé.

A pro koho je sportovnější Mercedes-AMG EQE 43 4Matic ideální volbou? Nejčastějšími klienty jsou zájemci rozhodující se mezi vrcholným klasickým Mercedesem-Benz EQE 500 4Matic s bohatší výbavou a dynamičtěji vypadajícím AMG paketem a základním plnohodnotným Mercedesem-AMG EQE. V tu chvíli silnějšímu modelu pomáhá nejen výkonnější elektropohon, ale i zajímavě nastavená cenová politika, kdy zákazníci získají exkluzivnější elektromobil s relativně malým příplatkem.

Nejlevnější elektrický Mercedes-Benz EQE 300 se v Česku se základní cenou od 1 963 830 Kč. Standardní Mercedes-AMG EQE 43 4Matic začíná od 2 847 130 Kč, přičemž Mercedes-Benz EQE 500 4Matic stojí od 2 338 930 Kč. Nejnáročnější zákazníci pak mohou sáhnout po vrcholném nejvýkonnějším Mercedesu-AMG EQE 53 4Matic+ s prodejní cenou od 3 004 430 Kč.

Technické údaje
Motor2× synchronní elektromotor
Výkon350 kW (476 k)
Točivý moment858 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 450 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,2 s
Maximální rychlost210 km/h
Dojezdaž 533 km
Kapacita baterie100 kWh (využitelná 90,6 kWh)
NabíjeníAC 22 kW, DC 170 kW
Kola a pneumatiky265/35 R21, 295/30 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 946/1 906/1 492 mm
Rozvor3 120 mm
Objem zavazadlového prostoru430 l
Načítám