Hlavní obsah

Nástupce elektrického pionýra: Mercedes nahrazuje původní EQC mnohem propracovanějším EQE SUV

Foto: Lukáš Kukla

Osmý elektrický model značky Mercedes-Benz nese název EQE SUV, a pokud vám to napovídá, že jde o menší a skromnější variantu vrcholného EQS SUV, nejste daleko od pravdy. V čem přesně se však tahle dvě auta liší a co mají společné?

Článek

Přesednutí z jednoho auta přímo do druhého je vždycky velmi poučné. Okamžitě si všimnete rozdílů od těch největších (design, materiály, infotainment a další) až po ty nejmenší (řidičská pozice, výhled, řešení ovladačů atd.). Žádná odlišnost vám neunikne. Totéž se mi přihodilo, když jsem vrátil EQS SUV a rovnou převzal klíčky od EQE SUV – akorát že mě do očí nejvíc praštily jejich podobnosti.

Odmyslete si odlišný lak a budete před sebou mít dvě designově a proporčně hodně podobná auta, která se liší především velikostí: Větší EQS SUV má totiž na délku 5 125 mm, menší EQE SUV „jen“ 4 863 mm. Přitom díky třímetrovému rozvoru nabízí EQE SUV více než dostatek životního prostoru, EQS SUV s rozvorem o 180 mm delším tak dává nejvíc smyslu těm, co své auto řídí ze zadního ředitelského křesla nebo kteří potřebují třetí řadu sedadel.

Foto: Lukáš Kukla

EQE SUV měří na délku skoro pět metrů a má třímetrový rozvor, posádce tak přináší spoustu životního prostoru. EQS SUV je ale ještě o trochu větší, abyste si mohli užít ještě víc komfortu.

Nástupce EQC

První elektrický Mercedes- Benz EQC žil krátký, ale úspěšný život. Na trh přišel v roce 2019, letos ho však nahradilo pokročilejší EQE SUV. Na rozdíl od EQC stojí na zcela nové, čistě elektrické platformě s novou technikou pohonného ústrojí, která nabízí vyšší výkon (místo 400 až 625 koní), delší dojezd (díky o 20 kWh většímu bateriovému balíku) a rychlejší nabíjení (místo 110 je to nově až 170 kW). Také je větší zvenku (o 102 mm delší) i uvnitř (o 157 delší rozvor, kufr narostl o 80 l) a nabízí větší komfort díky širší výbavě a rozsáhlejší digitalizaci. EQE SUV je prostě po všech stránkách pokročilejší auto.

Foto: Jiří Čermák

Model EQC se na trhu příliš dlouho neohřál, ale svůj úkol splnil: Ukázal, že Mercedes umí postavit opravdu povedený elektromobil.

Také provedení interiérů je prakticky shodné – a pokud teď srovnáváte fotky obou aut a klepete si na čelo, tak testované EQE má základní dvoudisplejovou architekturu, zatímco EQS SUV bylo vybavené příplatkově třídisplejovým Hyperscreenem, který si ale do EQE SUV můžete pořídit také (i když stojí mastných 147 tisíc stejně jako v EQS SUV).

Foto: Lukáš Kukla

Ať už si vyberete jakoukoliv formu zobrazení, na obou běží nejmodernější infotainment MBUX s širokými možnostmi online funkcionality a mobilní konektivity. V systému se budete chvíli rozkoukávat, ale brzy se spolu sehrajete.

A takhle můžeme pokračovat ještě dlouho – obě auta mají shodnou platformu, takže nabízejí obdobnou techniku (bateriový balík v podlaze a dva elektromotory, po jednom na každé nápravě) včetně armády jízdních asistentů (nouzově brzdí, čtou značky a sledují vaši pozornost, zvládnou za vás řídit po dálnici a umí automaticky zaparkovat), obě bez problémů najedou přes 500 kilometrů na jedno nabití, obě se řídí podobně snadno a jezdí podobně pohodlně (mají totiž vzduchový podvozek) a tiše (jako každý elektromobil), a dokonce mají obě terénní režim off-road, takže se s nimi nemusíte bát sjet z asfaltu. Takže je rozdíl fakt jen v těch pár centimetrech délky…?

Foto: Lukáš Kukla

Oproti většímu EQS SUV, které se soustředí hlavně na plavné pohodlí posádky, je menší EQE SUV zaměřené více na řidiče.

Ale kdeže! Právě při přesednutí z auta do auta je jasně poznat, čím si EQS SUV zasloužilo postavení vlajkové lodě. Jeho interiér je totiž ještě příjemnějším útočištěm pro uklidnění smyslů – je lépe odhlučněný, podvozek je o poznání houpavější a kabinu si můžete o trochu víc vyšperkovat, aby vám dělala ještě větší radost a potěšení. Jsou to drobné rozdíly, ale dělají velký dojem.

Oproti tomu menší EQE SUV je s tužším odpružením autem, které budete raději sami řídit. Nadšeněji se vrhá do zatáček a za volantem vás víc vtáhne do dění. Ostatně proto si EQE SUV můžete pořídit také ve sportovnější variantě AMG, zatímco přirozené vlastnosti EQS SUV prohloubí superluxusní provedení Maybach. Díky menším rozměrům a nižší hmotnosti je EQE SUV také efektivnější, takže si vystačí s o něco menší baterií, přitom nabízí podobný dojezd na jedno nabití.

Takže už máte jasno, které auto je pro vás? Mercedes EQE SUV je skvělým autem s luxusním nádechem, které uspokojí všechny nadšence do moderní techniky, nadělá dost parády před vašimi obchodními partnery a zároveň pohodlně odveze vaši rodinu. Větší EQS SUV je však v oblasti rozmazlování komfortem ještě o trochu dál a dává perfektní smysl, pokud chcete to nejlepší. A pokud si ho můžete dovolit. Rozhodovat tak bude nejspíš hlavně vaše peněženka…

Mercedes-Benz EQE SUV stojí minimálně 2 259 070 Kč (EQE 300 SUV s pohonem zadních kol a výkonem 245 koní), testovaná verze EQE 350 4MATIC SUV je za ceníkových 2 417 580 Kč. To rozhodně není málo, ale ve srovnání se základní variantou EQS SUV za 3,2 milionu je to pořád pakatel…

Technické údaje
Motor2× synchronní elektromotor
Výkon215 kW (292 k)
Točivý moment765 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 560 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,6 s
Maximální rychlost210 km/h
Dojezdaž 552 km
Kapacita baterie100,0 kWh (využitelná 90,6 kWh)
NabíjeníAC 22 kW, DC 170 kW
Kola a pneumatiky265/40 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 863/1 940/1 685 mm
Rozvor3 030 mm
Objem zavazadlového prostoru580 l
Načítám