Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Aston Martin DBS, Audi R8 V10, Ferrari Enzo, Porsche 911 GT3 (991) a Volvo EX30 – víte, co mají společného? Všechny zvládnou vystřelit z klidu na stovku za 3,6 sekundy. Znovu: 3,6 sekundy! Absurdní? Ještě absurdnější ale je, že se do teritoria exotických supersportů dokázalo vmáčknout malé elektrické Volvo.
Kompaktní SUV EX30 přichází na trh s cílem demokratizovat elektrický pohon (seženete ho totiž za peníze podobné jako konkurenci se spalovacím motorem), ale jeho výkonná verze zároveň demokratizuje také rychlost – disponuje totiž mocným výkonem 428 koní, které vás katapultují z místa na 100 km/h za zmiňovaných 3,6 sekundy.
To zní brutálně, ale ještě brutálnější je pružné zrychlení, kdy stačí přišlápnout plyn, masivní točivý moment 543 Nm bez zaváhání roztočí všechna čtyři a auto okamžitě startuje k horizontu, ani se nestihnete nadechnout a akcelerace vás už tlačí do sedačky a krajina kolem se začíná rozmazávat. Tahle divokost je navíc podávána v naprosté tichosti bez zbytečného dramatu navíc, možná o to víc šokujícím způsobem dokáže působit.
U Volva vám ke všemu tomu výkonu naštěstí přibalili i brzdy, které rychlost dokážou krotit, a podvozek, na nějž se můžete spolehnout. Akceleraci ani brzdění neprovází žádné potápění, stejně tak ve vinglech se o něj můžete opřít – přitom se nenechá rozhodit žádným hrbolem ani výmolem. Pneumatiky mají spoustu gripu, rychlý převod řízení podporuje agilitu a spolu s okamžitou reakcí pohonu vás snadno dokáže strhnout ke svižné jízdě. Vlastně velmi svižné jízdě, jak by vám dosvědčil – nejspíš dost nerad a se slzou v oku – jeden majitel ikonického Mustangu, který se malého Volva na točité okresce neúspěšně snažil udržet. Prostě neměl šanci.
Ale víte, co je na tomhle autě ještě víc ohromující? To, že když ten výkon nepotřebujete, ani o něm nevíte. Nejsilnější EX30 není o nic méně pohodlná, o nic méně kultivovaná a o nic méně přátelská než slabší varianta (Ačkoliv i ta má velmi solidní výkon 272 koní, o němž si některé pravověrné sporťáky mohou nechat zdát!) – dvoumotorová EX30 je v jádru pořád tím samým příjemným, tichým a snadno použitelným městským kompaktem, kterým můžete klidně jezdit na nákupy a vozit děti do školky. A až je vyložíte, můžete vyjet za město vyprášit nějaké ty apexy nebo prohnat nic netušící pouliční závodníky a motorkáře.
Takhle ohromná porce výkonu a v takhle malém autě samozřejmě nedává smysl – EX30 není žádný závoďák, a když začnete hodně tlačit na pilu, dá vám to znát. Jenže je tu ještě jeden pohled – bezpečnost. Každé předjíždění, každé připojování do rychlejšího pruhu, každý výjezd z křižovatky je otázkou lusknutí plynem. Pomyslíte si a už jste tam. Dokud to nezažijete, neuvěříte, jak moc vám tento snadno dostupný výkon dokáže usnadnit život a dodat za volantem sebejistotu.
Přitom za něj neplatíte žádnou oběť v oblasti nepohodlí (až na ten jeden elektromotor jsou obě verze technicky shodné) a nepraktičnosti (tabulkový dojezd je u dvoumotorové verze jen o 25 km horší, pořád ale nabízí 450 km na jedno nabití) nebo astronomickou částku na faktuře (příplatek oproti jednomotorové verzi s prodlouženým dojezdem je pouhých 60 tisíc korun). Takže proč si ho nedopřát…?
Volvo EX30 pořídíte již za 895 000 Kč, jež stojí jednomotorová verze s dojezdem 337 km v základní výbavě Core. Jednomotorovou verzi s dlouhým dojezdem (až 475 km) a stejnou výbavou pořídíte již za 1 034 000 Kč a testovanou vysokovýkonnou verzi s dlouhým dojezdem ve vyšší výbavě Plus seženete za 1 184 000 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 315 kW (428 k) |
Točivý moment | 543 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 960 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,6 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | až 450 km |
Kapacita baterie | 69 kWh (využitelná 65 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 153 kW |
Kola a pneumatiky | 245/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 233/1 836/1 550 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 318 l + 7 l vpředu |