Článek
Je až neuvěřitelné, jak ten čas letí! Letos to jsou už tři roky, co Audi odhalilo modernizovanou populární Q5. A už krátce po uvedení do Česka jsme zjistili, že je jedním z praktických aut, na nichž jen těžko najdete chyby. Tehdy nás Audi Q5 s dvoulitrovým turbodieselem 40 TDI zaujalo zejména jízdním komfortem. A dnes na něj navazujeme výkonnějším sourozencem, díky němuž se nejnovější „q-pětka“ stává až ideálem, pokud pravidelně cestujete a láká vás silnější srdce pod kapotou.
Jenže já nejprve trochu znejistím. Když k dnešnímu Audi Q5 poprvé přicházím, už od první chvíle přemýšlím, v čem je jiné než to předchozí. Znovu přede mnou stojí faceliftované německé SUV s tradiční velkou maskou chladiče Singleframe, stylovější karoserií Sportback a diskrétní bílou barvu. Ne, teď si z vás dělám srandu. Já pochopitelně dobře vím, co se v něm skrývá. A pokud správně koukám, zvenku o tom nenajdete jediný náznak.
Pojďme rovnou k tomu hlavnímu – je to ta nejsilnější motorizace, když opomenu vlajkové sportovnější Audi SQ5 Sportback. Obchodně se jmenuje 50 TDI quattro, ale na pětilitr bohužel zapomeňte. Ve skutečnosti je to přeplňovaný vznětový třílitrový vidlicový šestiválec s nejvyšším výkonem 286 koní (210 kW) a solidním točivým momentem 620 newtonmetrů od 1750 otáček za minutu. Standardně je spojený s osmistupňovou automatickou převodovkou od ZF a sofistikovaným pohonem všech kol quattro.
Pro kompaktní SUV s minimálními emocemi je to konečně ta špetka zajímavosti, kterou jsem v něm zkoušel najít. O motorech se říká, že jsou srdcem aut, a tady to je důkazem. Až se zdá, že v Audi tuhle Q5 postavili okolo majestátně působícího vidlicového šestiválce. Je zásadním prvkem pomáhajícím prémiovosti modelu. A současně budete mít pocit, že vám díky němu patří každá dálnice. Když pojedete na výlet nebo služební cestu do Německa, na autobahnech si užijete potenciálu největšího turbodieselu naplno.
Síly má vážně spoustu! Když s ním jedete po dálnici, ani vás nenapadne, že Q5 50 TDI váží ohromných 2 030 kilogramů. Vy jednoduše šlápnete na plyn, osmistupňový automat Tiptronic ve svém portfoliu najde nejvhodnější kvalt a vůz ochotně vystřelí vpřed. Pružná dynamika je působivá, a pokud se zkusíte naplno rozjet z nulové rychlosti, stovkou pojedete už po pouhých 5,7 sekundy. Ne, opravdu nesedíte ve sporťáku. Jste v prémiovém SUV s nejvyšší rychlostí 240 kilometrů v hodině.
S ohledem na strojovnu pod kapotou, pohotovostní hmotnost i dynamické schopnosti je přijatelná i reálná spotřeba paliva. Jen se u naftového šestiválce připravte na větší rozptyl v jednotlivých režimech. Zatímco při plynulé jízdě po okreskách pojedete za přibližně osm litrů, na dálnicích si šestiválcová nafta pravidelně říká o jedenáct litrů. K lepším výsledkům se snaží pomáhat i mild-hybridní elektrifikace zhasínající motor při plachtění. Jedinou výraznější nepříjemností motoru přitom je slabší odhlučnění, kdy v kabině neustále posloucháte typický chrochtavý akustický projev turbodieselu.
Ten jednoduše zamaskujete svou oblíbenou hudbou a cestování bude rázem příjemnější. K tomu vám navíc pomůže i skvěle naladěný podvozek s pětiprvkovou nápravou vpředu i vzadu. A pokud si připlatíte za volitelný adaptivní vzduchový podvozek, dosáhnete ještě lepšího komfortu na palubě. I přes pražské nerovnosti se Q5 přenáší bez sebemenší snahy z vás vytřást duši, ale na až příliš nekvalitních cestách trochu bouchá. S nezáludnými jízdními vlastnostmi a ovladatelností ji přitom zvládnou krotit i méně zkušení řidiči.
Osobně si však myslím, že jízdní projev zrovna tohohle vozu bude řešit jen minimum jeho majitelů. Audi Q5 je hlavně každodenním parťákem pro dojíždění ve městech i vzdálenější cesty. Pohodlně se do něj usadí čtyři pasažéři a zavazadelník se základním objemem 510 litrů pojme slušnou porci zavazadel. Audi navíc vylepšuje praktičnost širokou nabídkou originálního příslušenství obsahujícího třeba dětské sedačky, bezpečnostní pás pro psa nebo plastovou vanu do kufru.
V Audi svou „q-pětku“ při faceliftu vylepšili také modernějšími technologiemi. Novější multimediální systém MMI s dotykovou obrazovkou u vyšších modelů doplňuje digitální přístrojový štít. Volitelně si můžete připlatit i za head-up displej. A ačkoli většinu výbavy ovládáte skrze dotyky na obrazovce nebo tlačítky na volantu, v interiéru je stále i pár klasických tlačítek. Jedno z nich slouží i k intuitivnímu vypnutí funkce stop/start.
Audi Q5 s vrcholnou vznětovou jednotkou 50 TDI quattro tak je ideální volbou pro všechny, kdo přemýšlejí o nákupu standardní „q-pětky“ a chtějí si dopřát to nejlepší. Se silným šestiválcem jim nikdy nebude chybět výkon, a přitom jej budou provozovat s rozumnou spotřebou nafty. Auto dokonce umí fungovat se skvělou praktičností a univerzálností, aniž by vás při každodenním soužití něčím štvalo. Jediné, na co se musíte před nákupem připravit, je to, že tohle všechno bohužel není zadarmo.
Nejnovější Audi Q5 Sportback se v Česku prodává se základní cenou od 1 552 900 Kč. Za testovanou variantu S Line s nejsilnějším turbodieselem 50 TDI quattro zaplatíte nejméně 1 803 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, vznětový, turbodmychadlo, mild-hybrid |
Zdvihový objem | 2 967 cm3 |
Výkon | 210 kW (286 k) při 3 500–4 000 ot./min. |
Točivý moment | 620 Nm při 1 750–3 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 030 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,7 s |
Maximální rychlost | 240 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 9,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 70 l |
Kola a pneumatiky | 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 689/1 917/1 660 mm |
Rozvor | 2 829 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 510 l |