Článek
Těch osm let byste ale XC90 vážně nehádali – pořád totiž vypadá svěže zvenku i uvnitř, jezdí pohodlně a technologicky je také stále na výši. Uvažuji o tom, když během své rutinní projížďky na okreskách blízko Českého Šternberku ladně pluji krajinou ve velkém majestátním SUV a užívám si příjemný komfort a ticho na palubě. Švédům se zjevně povedlo vymyslet recept na dlouhověkost…
Více než trochu za to vděčí také německému designérovi Thomasi Ingenlathovi. Už od roku 2015 je Volvo XC90 bez větších designových změn, přesto mezi nejmodernějšími vozy nevypadá zastarale. V době svého uvedení na evropský trh přitom bylo prvním modelem značky s novým výraznějším znakem na masce chladiče, charakteristickým zarovnáním typické šipky s diagonální kovovou linkou. Hezkou tehdejší novinkou byly i LED světlomety s novým světelným podpisem, jemuž automobilka přezdívá „Thórovo kladivo“. Severská mytologie je oporou švédské DNA.
Luxusní minimalismus s „opravdovými“ materiály
Největší spalovací Volvo dneška je zvenku elegantní, a když otevřete dveře a usednete za volant, okouzlí vás svým luxusem. Pohodlně se usaďte v křeslech s opravdovou kůží. Jemně osahejte skutečné dřevo, v námi testovaném voze je to šedý jasan, dotkněte se chladného hliníku i křišťálového voliče převodovky a poslechněte si vaši oblíbenou hudbu z prémiového audia Bowers & Wilkins. Kůží provoněná luxusní kabina velkého Volva XC90 je až zenovou odpočívárnou, kam se budete nadšeně vracet, abyste si užili každičký kilometr na vašich cestách.
Přibývající věk vašeho SUV v tu chvíli najdete pouze na architektuře palubní desky, která spojuje digitální přístrojový štít s vertikální dotykovou obrazovkou infotainmentu postaveného na platformě od Googlu. S minimalistickým pojetím interiéru koresponduje i jeho jednoduché vizuální pojetí (takže se v něm snadno zorientujete), k dispozici však máte ty nejmodernější funkce včetně online připojení.
A teď trochu praktičnosti. Volvo XC90 se vyrábí s pěti- nebo sedmimístnou konfigurací sedadel. My testujeme „menší“ pětimístnou, která disponuje plnohodnotným kufrem se základním objemem 709 litrů.
Ať už si vyberete libovolnou verzi, pro Volvo je důležitá celková bezpečnost. Nenechte se zmást věkem modelu, automobilka evolučně vylepšuje své vysoce pokročilé asistenční systémy. Nejnovější XC90 díky tomu sleduje svět okolo do delší vzdálenosti a stará se o bezpečí vás i vaší rodiny.
Čtyřválcový mild-hybrid s optimalizací Polestar Engineered vás řidičsky zklidní
Verze B6 AWD Polestar Engineered je aktuálně tou nejlepší benzinovou XC90, kterou si můžete objednat. Základem motorizace B6 je přeplňovaný dvoulitrový benzinový čtyřválec s mild-hybridní technologií, turbodmychadlem i kompresorem. Výsledných 300 koní (220 kW) a 420 newtonmetrů se následně přenáší na asfalt skrze osmistupňovou automatickou převodovku a pohon všech čtyř kol. A aby těch technických zajímavostí nebylo málo, vylepšení díky optimalizaci Polestar Engineered umí krátkodobě ještě posílit.
Aktivací jízdního módu „Polestar“ vzroste síla čtyřválce na 321 koní (236 kW) a 450 newtonmetrů, ale pouze na 20 sekund plného plynu (Přijde vám to málo? Schválně, jak dlouho jste drželi plyn na podlaze naposledy?). Spolu s nejostřejším jízdním režimem se snižuje výška adaptivního vzduchového podvozku o 20 milimetrů a lehce se přitvrzuje. To jsou jediné charakteristiky „sportovního“ módu, co vám zůstanou i po skončení dvacetivteřinového overboostu. Ideální využití to má při předjíždění více vozidel, kdy si jednoduše zvýšíte výkon. Každý kůň navíc je k dobru a vlajkové spalovací Volvo jezdí se solidní dynamikou – z 0 na 100 km/h akceleruje za 6,7 sekundy.
Teď byste mohli oponovat, že hlavní konkurence má i silnější šestiválce s lepší dynamikou. Jenže s Volvem si nekupujete jen nové SUV, kupujete si i životní filozofii. Týden s nejnovější XC90 je pro mě dobou, kdy si zase zlepšuji své řidičské schopnosti jako osobní řidič slečny Daisy. Všude jezdím s klidem a k normálnímu pohybu po městech, na okreskách i dálnicích stačí jemná práce s plynem. S nejpohodlnějším nastavením adaptivního podvozku si připadám jako v limuzíně. A když náhodou budete potřebovat maximální dynamiku, prostě akcelerátorem pozdravíte tlačítko kickdownu a vaše XC90 ochotně vyrazí vpřed.
A překvapivě slušná je i spotřeba paliva, když nezapomeneme, že se s více než dvoutunovým rodinným SUV „vláčí“ pouhý čtyřválec. S nejnovějším Volvem XC90 jsem byl už i v městské dopravní špičce a na dálnici, přičemž reálnou kombinovanou spotřebu paliva mi ukazuje 9,5 litru na 100 kilometrů. Ani se příliš neliší od oficiálních údajů od výrobce slibujících kombinovanou spotřebu 9,1 litru na 100 kilometrů podle WLTP.
A co bude dál?
Populární Volvo XC90 už od loňského podzimu zná jméno svého duchovního nástupce. Je jím elektrické Volvo EX90, nová vlajková loď a nejmodernější auto značky. Jenže oblíbené XC90 se ještě do zaslouženého důchodu nechystá. XC90 totiž brzy čeká zásadní modernizace, po které se oba modely budou prodávat vedle sebe, protože největší spalovací SUV je stále jedním z nejprodávanějších aut značky a jeho konec by byl nelogický krok.
Volvo XC90 je jedním z mála aut, u nichž vám reálně nevadí, že nejde o výkřik nejmodernější techniky. Cílová skupina zákazníků automobilky je docela konzervativní, a dokonce i já jsem si v příjemném interiéru užíval, že mě nijak neobtěžuje nový evropský trend s důrazem na dotykové ovládání nepřehledných systémů. XC90 je přesně tím autem, do něhož si sednete a hned se skamarádíte, v němž kašlete na spěch a shon a raději si užíváte pohodlné plutí krajinou. Když současně zapomenete na své sportovní ambice, i s čtyřválcem se pohybuje s lehkostí a solidním odhlučněním přispívá ke skvělému komfortu v kabině. Tohle slovo – „skvělý“ – ve svých testech nemám rád, ale tady… Tady vážně sedí.
Populární Volvo XC90 se v Česku prodává se základní cenou od 1 949 900 Kč. Za variantu s mild-hybridní benzinovou motorizací B6 AWD pak zaplatíte minimálně 2 179 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo, kompresor, 48V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 2 000 cm3 |
Výkon | 236 kW (321 k) při 5 400 ot./min. |
Točivý moment | 450 Nm při 2 100–4 800 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 195 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,7 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 9,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 71 l |
Kola a pneumatiky | 175/60 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 953/1 923/1 773 mm |
Rozvor | 2 984 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 709 l |