Článek
Jak zapadnete do nízké sedačky, která vás něžně, ale pevně obejme. Jak si pohodlně natáhnete nohy a volant si přitáhnete k hrudníku. Jak vám palce zapadnou přesně pod bicepsy na věnci. Jak si motor kovově odkašle, když ho nastartujete. Jak vám řadička jemně rozvibruje dlaň, když ji uchopíte, abyste pohybem zápěstí zařadili jedničku a rozjeli se…
Po tom všem budeme jednou tesknit, až vládu nad světem převezmou elektrická auta se samočinným řízením, která všechny řidičské zážitky, celé to lidsko-mechanické spojení s pocitem absolutní kontroly a radostí s tím spojenou definitivně vyhubí. Tak se pojďme svézt, ať je na co vzpomínat!
Začne to hned v momentě, co poprvé vytočíte motor s protiběžnými písty až k červenému poli – to, jak s rostoucími otáčkami graduje zátah atmosférického boxeru a jak se mění jeho zvuk z bručení přes chraplání až po jekot, to je prostě nezapomenutelné. I teď, pár týdnů po vrácení klíčku, mi ještě běhá mráz po zádech, když si na to vzpomenu.
Už moc dobře víte, že má objem větší o čtyři deci, a výkon tak poskočil o 34 koní a 45 Nm, což v překladu znamená víc rychlosti všude – nejen v přímce (na stovce jste o 1,3 sekundy rychleji než s předchůdcem), ale také v zatáčkách a na výjezdech, protože díra uprostřed otáčkoměru je pryč, takže motor táhne prostě pořád. A všimnete si toho i při běžném popojíždění, když najednou nemusíte automaticky podřazovat hned o několik kvaltů, když se potřebujete připojit do rychlejšího pruhu nebo někoho předjet.
Manuál, nebo automat?
Nadšení řidiči mají jasno, ale mnoho zákazníků si kupuje sporťák i na běžné jezdění – těm se bude hladce řadící automat hodit. Měničový šestikvalt je totiž vybavený bezpečnostním systémem EyeSight, který zahrnuje nouzové brzdění, adaptivní tempomat, upozornění na opuštění jízdního pruhu nebo automatické přepínání dálkových světel. S manuálem systém EyeSight (zatím) propojit nelze. Na druhou stranu vás manuál zapojí do procesu řízení tak, že si na nějaké bezpečnostní systémy ani nevzpomenete.
Na druhou stranu, proč si nepodřadit, když je převodovka tak přesná a mechanická, páka má krátký chod a pravým pedálem vykouzlíte perfektní meziplyn? Blesková odezva na plyn je přímo zázračná pro pocit, že máte auto dokonale pod kontrolou (právě proto mu v Subaru nedali turbo) – kolik výkonu si pravým chodidlem poručíte, přesně tolik dostanete, což je při jízdě na hraně naprosto nezbytné.
I proto, že tu hranu najdete nyní o trochu výš než minule. Karoserie je pevnější, geometrie upravená a podvozek tužší, také uklouzané „priusky“ jsou pryč a místo nich nazuli v Subaru skutečně výkonné pneumatiky, takže se BRZ změnil z hračky pro děti na dospělejší sporťák, který pomáhá začátečníkům a více odměňuje ty, co za volantem umějí. Přesněji trefujete apexy, můžete se víc opřít o grip obou náprav a na výjezdu vám auto nemá takovou tendenci utíkat pod zadkem.
To ale neznamená, že ho ke klouzání nevyprovokujete. Stačí si pohrát s rozložením hmoty a pod plynem můžete na výjezdu nechat zadek trochu sklouznout – elektronika vám to nezařízne jako dřív, spíš bude opatrně dohlížet a hlídat, jestli to pořád máte pod kontrolou. Anebo ji můžete rovnou vypnout a pustit se do odvážnějších akcí, auto je přitom poslušné, nikdy se nebude snažit vás zaskočit nebo vyškolit.
Druhá generace Subaru BRZ tak stále ctí étos zábavy a hravosti v rozumných rychlostech. Zároveň ale dospěla spolu se svými řidiči – je rychlejší a ostřejší, raději jede čistou stopu a klouže jen tam, kde ji o to vyloženě požádáte. Je to auto, se kterým se propojíte a užijete si každý metr své oblíbené točité okresky. Je to auto, za jehož volantem si zase zamilujete řízení. Taková již brzy vstoupí do historie – a Subaru BRZ v ní bude zapsaný zlatým písmem.
České zastoupení tvrdě makalo, aby BRZ dostalo na český trh, a stále ještě zbývají nějaká volná auta, takže pokud stojíte o skutečně řidičský sportovní vůz, neváhejte! Subaru vám navíc dost ulehčí výběr – v nabídce je pouze jedna výbava s manuální převodovkou (1 030 000 Kč) nebo automatem (1 080 000 Kč). V ceně máte i prodlouženou záruku a asistenční služby na 5 let. Připlatit můžete pouze 12 tisíc za jiný lak než červenou nebo 60 tisíc za optický STi paket (koberečky, hlavici řadicí páky, přední, zadní, boční spoiler, difuzor, výdechy na blatnících a spoiler víka zavazadelníku).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu podél, atmosférické plnění |
Zdvihový objem | 2 387 cm3 |
Výkon | 172 kW (234 k) při 7 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 3 700 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 350 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,3 s |
Maximální rychlost | 226 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 215/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 265/1 775/1 310 mm |
Rozvor | 2 575 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 237 l |