Hlavní obsah

Na českém trhu se objevilo něco, co vypadá jako pračka, řídit to můžete od patnácti, za kapesné si to ale nekoupíte. Vítej, XEV Yoyo!

Foto: Jan Majurník

Pamatujete si na Toyotu iQ, které se žoviálně přezdívalo „indesitka“? Tak teď se na českém trhu objevilo něco, co značkové výrobky ze sekce bílé domácí elektroniky znovu připomíná. Jmenuje se Yoyo, vymysleli jej Italové, pochází Číny a je složeno z dílů, které si teoreticky vyrobíte i doma. Navíc ho můžete řídit už od 15 let…

Článek

Nápad na malé městské auto poháněné elektřinou vznikl v hlavách zástupců italsko-hongkongského start-upu XEV, který to na rozdíl od mnohých dalších dotáhl na sériovou výrobu v Číně (město Sü-čou) v takové míře, že dnes nestíhá dodávat.

Jmenuje se Yoyo a mimo kovového nosného rámu a pohonného ústrojí je vozidlo kategorie L7e-CP (motorka), tedy těžký quadrimobil pro přepravu osob, vyrobeno z necelých 60 dílů zhotovených na 3D tiskárně. Takže jestli máte doma dostatečně velké 3D tiskařské zařízení, můžete si nějaké díly vyrobit svépomocí.

Foto: Jan Majurník

Na délku 2,5 metru, na šíři 1,5 metru. Navíc jde papírově o motorku…

Design tohoto dvoumístného vozidla s rozměry 2,53 × 1,5 × 1,56 m je podobně jako u Toyoty iQ velmi extravagantní, což demonstrují zejména lampy denního svícení tvořící nezaměnitelný světelný podpis této de facto karosované motorky.

Také díky plné přídi s nabíjecím konektorem uprostřed je hned jasné, že jde o elektrické vozidlo, které působí na pohled poněkud úsměvně. Je zkrátka své a rozhodně se za ním řada lidí otočí.

Multimédia s sebou

První kontakt s interiérem je docela překvapující, čekáte rozvrzanou hračku z AliExpressu, nicméně žádné přehnané vrzání se nekoná, a to prakticky celoplastové kabině navzdory. První neduh však fyzicky pocítíte hned potom, co za sebou zavřete pomocí koženkového pásku boční vrata s bezklíčovým odemykáním u řidiče.

Totiž plast okolo kliky je vystouplý, takže vás bude nepříjemně tlačit do stehna, a to i na místě spolujezdce. Na druhou stranu tohle vozítko necílí primárně na dospělé, ale na 15leté a 16leté „mlaďáky“, kteří stavbou těla ještě (obvykle) nedohání dospělé osoby.

Foto: Jan Majurník

Lakovaný plast okolo kliky překáží, síťový systém je vhodný leda na noviny.

Pozor jenom na úložný prostor ve dveřích řešený gumičkami, ten je vhodný leda na denní tisk nebo čepici, malá lahev s pitím či plechovka jimi snadno propadnou.

Ovšem kromě stehenního diskomfortu je vozidlo prostorné, a to i na výšku, protože se dovnitř usadí člověk s výškou necelých dvou metrů a ještě mu mezi hlavou a standardní panoramatickou střechou něco málo místa zbyde.

Foto: Jan Majurník

Sedačky jsou překvapivě komfortní, posuvné a s nastavitelným opěradlem.

Za zmínku stojí duo posuvných a v opěradle nastavitelných sedadel. Výhřev nečekejte stejně jako výškovou regulaci. Ale pohodlí? Docela ujde. Neřekli byste to do nich.

Quadrimobil se řídí pomocí plastového volantu bez multifunkce či nastavitelného sloupku řízení. Standardně dokonce není vybaven ani posilovačem řízení (příplatková výbava), nicméně ten upřímně není nutný. Yoyo jej díky hmotnosti 449 kg bez akumulátoru / 521 kg s akumulátorem úplně nepotřebuje.

Foto: Jan Majurník

Airbag? Nemá. Posilovač řízení? Nemá, nepotřebuje. I když za příplatek si posilovač pořídit můžete.

Uprostřed palubní desky pracuje 7palcová nedotyková obrazovka (volitelně větší a dotyková), vedle níž najdete integrovaný držák na telefon bez bezdrátového nabíjení. Krásně tak vedle sebe můžete mít rychloměr a mobil s navigací i hudební knihovnou. Rádio základní model nemá, takže si audioprodukci musíte přinést s sebou, což stejně každý mlaďák díky bluetooth konektivitě udělá.

Řešili jsme i parkovací kameru, kterou by někdo mohl vyžadovat, nicméně její obraz do Yoya se základním displejem nejde promítnout. Řešením tak je dodatečná montáž kamery a promítnutí obrazu např. na mobil skrze aplikaci. Nicméně ani kamera tady není potřeba.

Foto: Jan Majurník

Základní displej není dotykový, vedle najdete praktický držák mobilu.

Výhled dozadu je totiž díky dlouhým zpětným zrcátkům luxusní, miniaturní (zevnitř přístupný) kufr, do kterého dáte nabíjecí kabely a sportovní tašku, máte hned za sedačkami, třetí dveře jsou prosklené, elektricky ovládaná okna mají automatický dojezd stažení, takže tlačítko nemusíte držet. Nechybí ani USB port, 12voltová zásuvka, dva nápojáky, úložný prostor v loketní opěrce.

Standardem mimo startovacího tlačítka jsou rovněž topení a klimatizace, ovšem tyto prvky nejsou nijak regulovatelné. Mají prostě jen režim chlazení nebo topení. Nastavit si můžete pouze rychlost ventilátoru a směr distribuce vzduchu.

Foto: Jan Majurník

Při couvání se stačí jen otočit a prosklenými pátými dveřmi kryjícími malinký kufr vidíte krásně dozadu.

Sto na sto

Italsko-čínské XEV Yoyo pohání zadní elektromotor o krátkodobém výkonu 15 kW (20,3 koně) / standardním výkonu 7,5 kW (10,2 koně), který je živen z vyměnitelného LiFePO4 akumulátoru (lepší odolnost vůči zahoření, lze často nabíjet do 100 %, drží na 4 šroubech) o kapacitě 10,368 kWh. Reálný dojezd vozidla činí asi 100 km, papírových 160 km je dosažitelných výhradně za optimálních podmínek.

Yoyo má dva jízdní režimy, a to D a S. D simuluje jakési „eko“, které omezuje maximálku na 70 km/h (což je i papírová nejvyšší rychlost), zatímco na svižnější „sport“ to lze rozpálit reálně i na 90 km/h.

Foto: Jan Majurník

XEV Yoyo nabídne dva jízdní režimy, a to D a S.

Auto uveze dva statné muže, kdy se zadýchá vesměs jen ve stoupání, tady je potřeba držet plný plyn a jet na „sport“, nicméně bude-li za volantem sedět 16letý mladík, jehož hmotnost se nepřiblíží k 200 kg, svižnost vozu bude dostačující i v kopci.

Vyzkoušeli jsme ve dvoumístném dospělém osazení na cestách okolo Brna i zrychlení z nuly na padesát, kdy nám vyšlo necelých 10 sekund. Opět ve stavu bez dospělácké zátěže by se naměřená hodnota zlepšila.

Foto: Jan Majurník

Pro srovnání – Yoyo a osoba s výškou 176 cm.

Na tomhle quadrimobilu se nám líbí, že jde papírově o motorku, takže můžete parkovat ve většině velkých měst bezplatně. Do toho má tento plastový bourák s kotoučovými brzdami s ABS komický průměr otáčení, kdy to zvládnete takříkajíc na pětníku.

Jízdní komfort je díky kolům R14 s pneu 155/65 dostačující, na čemž se podepisuje taktéž přední nezávislé zavěšení MacPherson. A protože jde o elektromobil, zvládá XEV Yoyo i pozvolně sílící rekuperaci.

Foto: Jan Majurník

Kola jsou ocelová, na celoročních pneu a s ozdobnými kryty.

Jen nabíjení není kdovíjak rychlé, jelikož vozidlo má palubní nabíječku 2,2 kW, takže jej do plna nabijete pomocí AC konektoru nejrychleji za bezmála 5 hodin. Na druhou stranu pro ryzí městské přibližovadlo je takový nabíjecí výkon asi adekvátní.

Navíc při spotřebě kolem 10 kWh na sto vás 100 ujetých km vyjde na necelou stovku při nabíjení z veřejné sítě, potažmo na ještě méně, pokud Yoyo nakrmíte volty doma.

Čas jsou peníze

Velmi levná je také údržba vozidla, které kromě ostřikovací kapaliny a jednou za čas i brzdovky potřebuje po první tisícovce ujetých kilometrů jen nový olej v diferenciálu, což vyjde i s prací na cirka 500 Kč. Další interval výměny pak nastává až po dvou letech. Další položkou může být nový přední stěrač, ale to je tak vše.

Foto: Jan Majurník

A takhle vypadají blinkry – denní svícení zhasne a objeví se vertikální oranžáda.

Standardně jde XEV Yoyo řídit od 16 let s řidičákem A1, potažmo od 17 let i s béčkem, nicméně brněnský prodejce, firma EV Trans, kde jsme si quadrimobil vypůjčili, umí vozidlo oficiálně upravit (snížení výkonu a maximálky) na řízení od 15 let (řidičák AM).

Koupě takového vozítka může být pro někoho trochu problém, a ne, není to kvůli čekačce asi 4 měsíce na neskladový model. XEV Yoyo je totiž spíše pro „bohatší synky“, což nepřímo potvrzuje i brněnský prodejce, který s modely Yoyo nechce konkurovat autům, ale míří právě na 15leté a 16leté mladistvé.

Základní cena je totiž 399 000 Kč včetně DPH (eAixam od 435 tisíc, Ligier Myli R.EBEL od 481 tisíc, elBlesk Pony od 370 tisíc), ve které sice je obsažena slušná výbava i jedna z devíti barev, ale pořád jde o dost velký balík peněz za plastovou karosovanou motorku navrženou v Turíně a vyrobenou v Číně. Na druhou stranu optikou rodiče může být Yoyo řešením mobility dítěte, takže onen dospělý ušetří čas, potažmo náklady na provoz/dovoz potomka. A pravda odvěká říká, že čas jsou peníze…

Technické údajeXEV Yoyo
Délka2 530 mm
Šířka1 500 mm
Výška1 560 mm
Rozvor1 680 mm
Počet dveří3
Počet míst2
Max. rychlost70 km/h
Dojezdaž 160 km
Spotřeba7,4 kWh/100 km
Krátkodobý výkon15 kW (20,3 k)
Standardní výkon7,5 kW (10,2 k)
Akumulátor10,368 kWh
Nabíjení2,2 kW (AC)
Pohonzadních kol
Brzdykotoučové
Kola a pneu155/65 R14
Načítám