Článek
Když Francouzi začátkem letoška uvedli nový Peugeot 308 i v Česku, k prodejcům nejprve vyslali standardní pětidveřový hatchback. Zájemci o praktičtější kombi variantu 308 SW si ale museli počkat až do května, kdy značka znovu zahájila prodej jednoho ze svých nejžádanějších modelů. Už v minulosti byl kombík nejprodávanější „třistaosmičkou“ a i dnes cílí na zájemce o populární Octavii. Zvládne je přesvědčit, aby se vydali jinou cestou?
Nejnovější Peugeot 308 skutečně umí chytit za srdce! Myslíte si, že v Evropě najdete automobilku, která v současnosti vyrábí krásnější rodinná auta? Omyl! Nejnovější lvíčata jsou volbou pro lidi, co do výběru nového auta nechávají promlouvat i emoce. Už základní hatchback byl jedním z nejkrásnějších moderních aut, ale s kombíkem se šarmantní vzhled posouvá na ještě vyšší level.
Kombi SW respektuje charakteristické rysy modelu a zaujme hlavně osobitější ostřejší zádí. Celková elegantní agresivita od francouzských návrhářů nově spojuje dravou tvář s podpisovými „lvími zuby“ denního svícení s dynamickými liniemi, dlouhou kapotou a svažující se střechou s novým výrazným spoilerem na zádi. Kombík je zatraceně sexy, ale jsou krásná auta i praktická?
Nejnovější Peugeot 308 SW pochopitelně zakládá na platformě EMP2 výchozího hatchbacku, ale je o 269 milimetrů delší, přičemž 55 milimetrů patří prodlouženému rozvoru. Nárůst velikosti napomáhá zejména zavazadlovému prostoru o novém základním objemu 608 litrů, jenž se volbou dvojité podlahy zmenší na 548 litrů, tedy kapacitu hybridní verze. Zadní lavice je navíc dělená v poměru 40:20:40 a sklopitelná stiskem tlačítka, díky čemuž se zavazadelník zvětší až na 1 634 litrů (resp. 1 548 litrů pro hybrid).
A bohatá praktičnost je překvapivě i ve stylovém minimalistickém interiéru – kabina disponuje až 34 litry prostoru v úložných schránkách pro vaše drobnosti. Lidem normálního vzrůstu bude vyhovovat i přijatelná prostornost, ale celková ergonomie bude čistě subjektivní. Už celou dekádu Peugeot vyvíjí svou originální architekturu i-Cockpit, která dodnes nevyhovuje všem. Věnec malého volantu vám totiž umí zakrýt i celou spodní polovinu 10” digitálního přístrojového štítu.
Moderní Peugeoty zkrátka nejsou auty, jež si poprvé kupujete naslepo. Dobrý, nebo špatný výhled na „přístrojovku“ i pozice za volantem závisí na vašem stylu sezení. Buď vám vyhovují, nebo ne. Neexistuje nic mezi tím. A když už se pro novou 308 SW rozhodnete, s vrcholnou výbavou GT Pack vám nabízí až ohromující výbavu. I normální rodinné auto tak nabízí sedadla s masážní funkcí a věřte, že cestování s „kočičími tlapkami“ na zádech je vážně příjemné.
Nový Peugeot 308 jsme vám v minulých měsících přiblížili už dvakrát, s benzinovým tříválcem 1.2 PureTech 130 a v nejsilnější elektrifikované verzi „225 Hybrid“. Francouzi pro novou „třistaosmičku“ však nabízí plnohodnotný výběr motorizací, a tak jsme při testování kombíku zvolili dosud nepoznanou a Čechům jistě nejsympatičtější naftovou motorizaci 1.5 BlueHDI 130.
Přeplňovaná vznětová čtyřválcová patnáctistovka BlueHDI pro Peugeot 308 SW má nejvyšší výkon 130 koní (96 kW) a její točivý moment 300 Nm vrcholí už od 1 750 otáček za minutu. Oficiální parametry sice udávají, že akceleruje z 0 na 100 km/h za nijak oslnivých 10,9 sekundy, ale v reálném provozu působí živěji. I když při rozjezdech bojuje s emisními prodlevami, největší slabinou je rychle slábnoucí zátah při předjíždění ve vyšších rychlostech.
Okouzlující lvíče na naftu ale zaujme zejména spotřebou a dojezdem. I s obyčejnou palivovou nádrží na 53 litrů „šťávy z miliony let starých dinosaurů a dalších fosílií“ zvládne ujet i více než 1 000 kilometrů na jedno natankování. Kombinovaná spotřeba Peugeotu 308 SW s turbodieselem při rozumném zacházení s plynem umí klesnout i pod 5,5 litru na 100 kilometrů a při dynamičtějším tempu na okreskách tuto hodnotu přesahuje jen o pár desetin litru.
Spojení úsporného turbodieselu s příjemně naladěnou osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8 navíc z Peugeotu 308 SW dělá sympatického parťáka pro každodenní dojíždění do zaměstnání i delší cestování za zážitky s rodinou. Naslouchat vám bude i při svižnější jízdě po okreskách, přičemž budete pociťovat přirozenou, ale nezáludnou lehkou nedotáčivost v zatáčkách.
Nejnovější Peugeot 308 SW tak přijel na trh se spoustou pozitiv a jen minimem negativ, navíc závislých na subjektivních pocitech řidičů. Už dnes nemůžeme pochybovat o tom, že Češi opět upřednostní praktičtější kombi před menším hatchbackem. Už dnes o tom svědčí naše silnice – nové „třistaosmičky“ častěji potkáváme s batohem než bez něj. Současně věříme, že finální rozhodnutí pro 308 SW významně ovlivní i to, jak vypadá. Je prostě senzační!
Jenže jak se říká, krása musí bolet. Peugeot 308 SW se v Česku prodává za ceníkovou cenu od 650 tisíc Kč za základní variantu s nejnižší výbavou Active Pack a benzinovým motorem 1.2 PureTech 130 s manuální převodovkou. Testovaná výbava GT Pack se vznětovým motorem 1.5 BlueHDI stojí od 980 tisíc Kč. Plug-in hybridní varianty s nárokem na „nízkoemisní“ registrační značky EL s parkováním ve městech zdarma pak startují od 950 tisíc Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, vznětový, umístěný vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 499 cm3 |
Výkon | 130 koní (96 kW) při 3 750 ot./min |
Točivý moment | 300 Nm při 1 750 ot./min |
Převodovka | osmistupňová automatická EAT8 |
Pohon | předních kol |
Provozní hmotnost | 1 475 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,9 sekundy |
Maximální rychlost | 208 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 5,6 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 53 litrů |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 636/1 852/1 442 milimetrů |
Rozvor | 2 732 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 608 litrů |