Hlavní obsah

Na Audi A7 Sportback s jediným benzinovým šestiválcem se jen těžko hledají objektivní chyby

Foto: Lukáš Volšický

Už brzy se zatím nejnovější generace elegantního Audi A7 dočká modernizace a my jsme se krátce předtím svezli jedinou variantou s benzinovým vidlicovým šestiválcem. Na sportovní limuzíně s luxusním interiérem a povedenými jízdními vlastnostmi se jen těžko hledají chyby. Je rychlá, pohodlná a pohybuje se světem s přijatelnou spotřebou.

Článek

Vzpomínám si na to, jako by to bylo včera. V předminulé dekádě se v automobilovém průmyslu zrodila nová móda stylových sportovních limuzín a nejúspěšnějšími plody netradičního spojení byly Porsche Panamera, Mercedes-Benz CLS nebo Audi A7. Byl to krásný zrod elegantních aut, jimž dnes přezdíváme „čtyřdveřová kupé“. Vypadají jako klasická sportovní kupé, ale až kontroverzní čtveřice dveří vytváří přístup do luxusního interiéru jako v limuzíně. A teď je zase jeden z okamžiků, kdy si připomínám, jak moc se mi tenhle zvláštní koncept aut líbí.

S nejmodernějším Audi A7 Sportback se probojovávám pražskou dopravní špičkou a uvědomuji si, že tohle je jeden z těch starších modelů Audi v dnešní nabídce. První „á-sedmička“ přijela na svět v roce 2010, když se představila v mnichovském muzeu umění Pinakothek der Moderne. Zaujala uhlazenou dlouhou siluetou splývající střechy. Když se o sedm let později představil nástupce, aktuální druhá generace, pochopitelně si zachoval všechny charakteristické rysy. A s originálním designem se prodává do dnešních dnů, protože faceliftu se dočkáme až letos.

Foto: Lukáš Volšický

Aktuální Audi A7 se představilo světu už v roce 2017. Letos jej čeká facelift.

Elegantní sportovní limuzína s luxusní kabinou

Až zázrakem se Audi povedlo udržet svou A7 konkurenceschopnou. Sice začíná stárnout, ale vedle nejnovějších modelů nepůsobí vyloženě zastarale. Dokonce je vybavena dnešními technologiemi a jednu z nich oceníte pokaždé, jakmile se setmí. Jsou to přední světlomety HD Matrix LED prořezávající tmu a neoslňující protijedoucí řidiče při aktivovaných dálkových světlech. A mnou testovaný vůz je doplňuje sportovním balíčkem S Line s dynamičtějším stylingem. Už teď však připomínám, že na sportovnější jízdu je tu spíše vlajkové Audi RS 7 Sportback.

Klasickou A7 si vyberete ve chvíli, kdy vás nezajímá sportovnost. Vy hledáte dálničního požírače kilometrů, s nímž budete pohodlně cestovat i ve městech mezi schůzkami. Audi vám následně přistaví elegantní limuzínu s minimalistickým luxusním interiérem zakládajícím na už známé architektuře s trojicí displejů intuitivního infotainmentu MMI. Digitální přístrojový kokpit doplňuje dvojice dotykových obrazovek nad sebou pro ovládání multimédií, nastavení vozu a komfortní výbavy. Normálních tlačítek tu najdete absolutní minimum.

Foto: Lukáš Volšický

Limuzína se svažující se siluetou disponuje slušným vnitřním prostorem. Málo místa pocítí až velmi vysoké osoby.

Opticky nízká střecha může probouzet obavy z vnitřní prostornosti, jenže inženýrům Audi se povedlo dosáhnout ideálního kompromisu mezi exteriérovým designem a interiérovou praktičností. Na předních sedadlech je bohatě prostoru a vzadu si navzdory svažující se střeše pohodlně sednou osoby normálního vzrůstu. Až vyšší osoby nad 190 centimetrů si mohou připadat těsněji, ale jak často tam budou cestovat? Velké páté dveře liftbacku pak otevírají zavazadelník se solidním základním objemem 535 litrů.

Jediný benzinový šestiválec je skvělou volbou

I dnes si Audi A7 objednáte se zážehovými, vznětovými i hybridními motorizacemi. Benzinový šestiválec je však v nabídce pouze jediný – najdete jej pod obchodním pojmenováním 55 TFSI quattro. Je to turbodmychadlem přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválec o 340 koních (250 kW) a 500 newtonmetrech. Standardně má 48 V mild-hybrid sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S-tronic a pohon všech kol quattro.

Foto: Lukáš Volšický

Základem architektury interiéru je moderní infotainment MMI se třemi obrazovkami. Jedna je pro digitální přístrojový štít, zbylé dvě pak pro multimédia a nastavení komfortní výbavy.

Legendární quattro je v šestiválcovém benzinovém Audi A7 v hospodárnější variantě „ultra“ se schopností odpojovat zadní nápravu a přispět k nižší spotřebě paliva. Aniž byste si to uvědomovali, „á-sedmička“ v závislosti na jízdních podmínkách nepřetržitě upravuje rozložení točivého momentu a řeší, kde si vystačí pouze s pohonem předních kol a kdy připojí i kola zadní nápravy. Čtyřkolku tak využívá zejména při nutnosti vyšší, až maximální trakce.

Ale zpátky k srdci pod kapotou. Vidlicový šestiválec má úžasnou kultivovanost. V nižších otáčkách o něm prakticky nevíte a ve vyšším spektru ožívá s dramatičtějším hezkým zvukem, který je radost poslouchat. Už od volnoběhu má velkou sílu, ve středních otáčkách už vyvine rychlejší dynamiku a nenuceně táhne až k omezovači. A docela jednoduše se s ním můžete pohybovat nad českými rychlostními limity – akceleraci z 0 na 100 km/h zvládá za 5,3 sekundy a nejvyšší rychlost je elektronicky omezených 250 km/h.

Foto: Lukáš Volšický

Se silným benzinovým šestiválcem a pohodlným vzduchovým podvozkem se příjemně cestuje nejen po dálnicích, ale také ve městech.

S jedinou nejmodernější Audi A7 s benzinovým šestiválcem se díky tomu příjemně cestuje po českých dálnicích i německých autobahnech, kde jejího potenciálu využijete naplno. K co nejlepšímu jízdnímu komfortu vám současně pomáhá adaptivní vzduchový podvozek, a když to v zápalu cestování vyššími rychlostmi přeženete na sjezdu z dálnice, se zatočením vám pomůže i volitelné řízení zadních kol. S dlouhým rozvorem je stabilní a nepůsobí nijak gumově. Celkový jízdní projev je spíše tužší.

A s jakou spotřebou jezdí? Mild-hybridní šestiválcová „á-sedmička“ vám pomáhá šetřit palivem. Při konstantní jízdě na rovinkách nebo sjezdech z kopců zhasíná motor a využívá vytvořené kinetické energie. Ve výsledku tak jezdí s reálnou kombinovanou spotřebou okolo desíti litrů na 100 kilometrů, ale podle jízdních situací to umí i šetrněji. Na prázdných okreskách to s rozumným jízdním tempem zvládnete i za osm litrů, ve městech přibližně za dvanáct litrů, a když na to začnete opravdu šlapat, hlad po benzinu vzrůstá do mnohem vyšších hodnot.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro je skvělým každodenním parťákem. Sametovost vidlicového šestiválce je až návyková a spojením luxusního interiéru s moderní výbavou a komfortního vzduchového podvozku vzniká jedno z ideálních cestovních aut. Je jedním z vozů, jimž se jen těžko vyčítají objektivní chyby, protože žádné jednoduše nejsou. Je rychlé, praktické, má slušnou prostornost i ergonomii a dokonale dělá to, k čemu bylo navrženo.

V Česku se aktuální Audi A7 Sportback prodává se základní cenou od 1 615 900 Kč. Za testovanou motorizaci 55 TFSI quattro zaplatíte nejméně 2 001 900 Kč, přičemž cena testovaného vozu s bohatými příplatky je 2 884 700 Kč.

Technické údaje
Motorvidlicový šestiválec, zážehový, uložený vpředu, turbodmychadlo, 48V mild-hybrid
Zdvihový objem2 995 cm3
Výkon250 kW (340 k) při 5 000–6 400 ot./min.
Točivý moment500 Nm při 1 370–4 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 890 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,3 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)7,7 l/100 km
Objem palivové nádrže73 l
Kola a pneumatiky255/35 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 969/2 118/1 422 mm
Rozvor2 926 mm
Objem zavazadlového prostoru535 l
Související témata:
Načítám