Článek
České zastoupení Mitsubishi se jako jedno z mála umí odvázat. Důkazem budiž speciál Mitsubishi Pajero nebo expediční pick-upy L200. Nedávno se nicméně importér rozhodl vylepšit model Colt, a to rovnou s nostalgickou vzpomínkou na Lancer Evolution.
Karoserie tak oblékla černo-bílo-červené bojové barvy a nápisy Performance vyvedené v designu Ralliart, což je jinak oficiální sportovní divize Mitsubishi. Kromě toho se vůz pyšní prahovými nástavci a přídavnými podnárazníky.

Český Colt Performance oblékl kabát sportovní divize Mitsubishi Ralliart.
Velmi stylová a lehká 18palcová kola OZ Racing Superturismo GT hatchbacku vysloveně sluší.
Čipový kardiochirurg
Ale chápeme, že takhle divoký design není pro každého, nadchne spíš sportovní nadšence, fanoušky značky nebo do jisté míry nedospělé tatínky. Ovšem pod dynamickým úborem vozu se skrývá něco, co zaujme i běžného řidiče.
Konkrétně se bavíme o litrovém přeplňovaném zážehovém tříválci, který stále sází na prověřené (nepřímé) vícebodové vstřikování. Znamená to tedy, že srdce vozidla bude o něco lépe snášet krátké přejezdy či častější studené starty a bude méně náchylné ke karbonizaci.

Ladění motoru zvýšilo výkon i krouťák o cirka 40 %.
Nicméně než budete zcela jásat, filtr pevných částic vůz už má a nepřímý vstřik zase znamená menší výkon a obvykle i vyšší spotřebu ve srovnání s přímovstřikovými jednotkami. Továrně Colt dorazí naladěný na 91 koní a točivý moment 160 Nm, což je pro denní provoz sice dostačující, ale ne u takhle vyfintěného hatchbacku.
Tuzemští zástupci Mitsubishi proto zvolili takzvaný „chiptuning“, po úpravě Colt Performance postavili na brzdu ATX CarDyno. Výsledky jsou zajímavé, protože výkon stoupl na 129 koní (nárůst o 41,76 %) a točivý moment posílaný skrze šestirychlostní manuál na přední kola dosáhl 222 Nm (nárůst o 38,75 %).
Zatáčkový SUV bijec
Jistě jde o zajímavé teoretické hodnoty, ale co praxe? K té jsme potřebovali právě klíče (kartu) a spustit tříválec startovacím tlačítkem. Pokud jde o zvuk, tak ten je stále stejný, možná vůči vzhledu auta až nedůstojný, litrový motůrek pořád zní jako velmi rozzlobený vysavač.
Aplikovaná úprava motor posílila především ve středních otáčkách, dejme tomu od nějakých tří tisíc nahoru. Během klasické couravé jízdy na úsporu si výkonnostních změn spíše nevšimnete, nicméně kýžený „wow efekt“ se dostaví, až když „tříhrnek“ dostanete do rotací.

Kopněte tam trojku a sešlápněte plyn. Nad tři tisíce otáček začne rodeo, zvuk bude ale pořád vysavačový.
Nastavte režim Sport (kvůli o něco ostřejší reakci na plyn), sekněte na manuálu trojec a podržte pravý pedál na podlaze. Jakmile digitální ručička otáčkoměru překročí trojku, začne „mitsubiší“ rodeo. Zátah, jak se turbo pořádně nadechne a začne tlačit vzduch do válců, to je věc, kterou celý vůz až překvapivě ožije.
Jakmile se však otáčkoměr přehoupne přes 5 200 otáček, má smysl kvůli padajícímu výkonu řadit. Pokud tříválec přesto potřebujete držet ve vysokých rotacích, tak nejvýš do 5 700, pak už je propad dynamiky pohonné jednotky znatelnější.
Nejvíc si tuhle úpravu motoru užijete na klikatých okreskách, kde vzhledem k hmotnosti Coltu 1,1 tuny a jeho nižšímu těžišti budete dohánět těžkopádná dvou- a třítunová SUV, jejichž řidiči musí v zatáčkách krotit hrnoucí se masu.

Zatáčky, tam se Colt cítí jako doma. Jen pozor na příliš vytočená kola, tehdy auto není ochotné zrychlovat.
Dobře, když potkáte X6 M nebo jinou nabušenou „zhovadilost“ prošpikovanou stabilizátory, pak se klidně držte stranou, ale nějaká naftová XC60? Adekvátní výzva pro vyladěný Colt. Jen pozor na zatočená kola, znatelnější sílu na ně elektronika pustí, až když jsou skoro rovně.
Další příjemnou změnu po úpravě pocítíte na dálnicích ve vysokých rychlostech. Všeobecně slabé tříválce ve vyšších rychlostech prostě ztrácí dech a chybí jim koně i newtonmetry k tomu, aby mohly překonávat čím dál silnější odpor vzduchu.
Jenže dejte „vytuněnému“ Coltu napít, vytočte motor do otáček a on bude směle fungovat i nad limitem dálničních rychlostí. Musíte však častěji podřazovat, protože ani takřka 3 000 otáček na šestku při 130 km/h nestačí k tomu, aby auťák svižně vystřelil kupředu. Ovšem na vytočenou čtyřku budete možná koukat, jak nepřímovstřikový litr po dálnici uhání, tachometrovým hodnotám navzdory.

Palubní budíky nabízí i sportovní režim, který vám ukáže, jak moc výkonu a točivého momentu právě využíváte.
Nabízí se pochopitelně otázka, jestli auto nebude žrát, když ho musíte točit, abyste využili potenciál „chiptuningu“. Možná vás to překvapí, ale ani ne. Náš průměr se na zimních 18palcových pneumatikách Bridgestone ustálil na hodnotě 5,8 litru na sto s tím, že jsme se místy svezli poněkud ostřeji.
A to vůbec není špatný výsledek, jelikož s Coltem s továrně naladěným motorem a na letních 17palcových discích jsme se vloni v květnu dostali na 5,3 litru na sto. Pokud by auta měla stejné klimatické podmínky a letní obutí, dost možná by Colt Performance jezdil úsporněji než originál.

18palcová kola OZ Racing Superturismo GT autu vysloveně sluší.
Kdybychom měli tenhle hot hatch v Ralliart stylu popsat optikou dnešní doby, tak je něco jako čerstvý absolvent střední školy hlásící se na práci do firmy za podmínek pro juniory, avšak už má 10 letou praxi. Colt Performance rozhodně nejede jako litrový tříválec (jede lépe), ale paliva v průměru naopak spálí jako litrový tříválec.
Můj svět bez asistentů
Nakonec zmíníme ještě interiér orientovaný na řidiče, který odpovídá kompaktnosti auta. Uvnitř budou vyšší lidé trochu stísnění, avšak řidiči coltů všeobecně ocení zachování fyzických voličů pro nejpoužívanější funkce, klasická fyzická tlačítka na volantu nebo bezdrátový Apple CarPlay / Android Auto.
Za povedené kvůli snadnosti ovládání považujeme kulaté ovladače automatické klimatizace, nicméně taková Škodovka toto řešení dotáhla ještě dál, když vetkla každému kulatému voliči vícero funkcí a soubor pojmenovala „smart dials“ (chytré číselníky).

Interiér stále nabízí fyzické ovladače, což vítáme.
Další vynikajícím prvkem (původně z hlavy Renaultu), od něhož by se mohly ostatní automobilky (zejména čínské a korejské) učit, je tlačítko „My Sense“.
To vám totiž zrychleně nastaví auto do vámi zvoleného režimu včetně možnosti vypnutí tolik otravného asistenta pro upozornění na překročení načtené rychlosti (nebo jiných asistentů). Co na tom, že rychlost načte třeba chybně, stejně bude pípat, proto je naprosto spásné, když jde tahle blbost vypnout co nejsnadněji.

Není to sice kufr jako u Fabie, ale 391 litrů jde považovat za slušný standard.
Nesmíme opomenout ani kufr o základním objemu 391 litrů. Pokud vám čísla nic neřeknou, tak se dovnitř vejde velká krabice s mokrým krmením na čtvrt roku pro čtyři kočky a čtyři 10kilové kočkolity. Když sklopíte zadní sedadla, objem kufru vzroste na 1 069 litrů a ložná plocha dosáhne délky 1 464 mm.
Výkon pro všechny
Nejzajímavějším prvkem celého projektu Mitsubishi Colt Performance je zmíněná specifická softwarová úprava řídicí jednotky motoru, která změní jeho charakteristiku a má příznivý vliv na spotřebu. Tu si můžete pro svůj Colt pořídit u autorizovaného dealera značky i vy, a to v cenovém rozmezí 5 až 10 tisíc korun. Má to však smysl vesměs jen tehdy, pokud se s Coltem chcete občas svižně svézt a budete zastavěný tříválec točit.
Jestli se vám líbí 18palcová kola OZ Racing Superturismo GT, našli jsme je na internetu v cenovém rozpětí od 7,5 do 10 tisíc korun za disk. Další designové úpravy Coltu Performance vám případně opět nacení oficiální prodejci.
Samotný Colt aktuálně (březen 2025) koupíte v akci od 339 760 Kč s litrovým atmosférickým tříválcem a pětirychlostním manuálem nebo ve vyšší výbavě od 391 960 Kč s přeplňovaným litrovým tříválcem a šestirychlostním manuálem. Samonabíjecí hybrid 1,6 litru s automatem pak stojí od 559 960 Kč.
Technické údaje | Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T |
---|---|
Motor | přeplňovaný zážehový tříválec |
Zdvihový objem | 999 cm³ |
Výkon | 67 kW (91 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 160 Nm při 2 000–3 750 ot./min. |
Výkon Performance | 129 k při 5 252 ot./min. |
Toč. moment Performance | 222 Nm při 2 425 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 120 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 12,2 s |
Maximální rychlost | 174 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,1–5,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kola a pneumatiky | 205/45 R17 |
Kola a pneu Performance | 205/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 053/1 798/1 439 mm |
Rozvor | 2 583 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 391/1 069 l |