Hlavní obsah

MINI Countryman v nové generaci dorostlo do plnohodnotného kompaktního SUV. A dospěle působí i s tříválcem

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Značka MINI je sice tradičně spjata s malými automobily, v posledních letech se však její nabídka zvětšuje. A to nejen počtem modelů, ale právě také nárůstem jejich rozměrů. Stalo se dokonce, že dnes logo s nápisem MINI nese plnohodnotné kompaktní SUV.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Až tak daleko to dotáhl model Countryman, který v nové - v pořadí třetí - generaci nabízí karoserii dlouhou 4 444 milimetrů. Ve srovnání s předchůdcem je tedy delší o výrazných 14,7 centimetru. A abyste měli ještě lepší představu, vybavte si Škodu Karoq. Hotovo? Tak nový Countryman přerostl i ji, delší je o 54 mm. Tohle MINI tedy už opravdu není malé auto.

K britské značce ho však stále řadí design, přestože i ten se v porovnání s předchůdci znatelně posunul. Třetí generace přišla o část baculaté roztomilosti, což kromě prodloužené karoserie mají na svědomí hlavně přední světlomety – zatímco MINI klasicky sázelo na „vykulený“ výraz, nové hranatější lampy vozu přidávají na vážnosti.

Countryman si přesto ponechal porce hravosti a nápaditosti. Zaujme nápadnou maskou chladiče, „plovoucím“ C-sloupkem nebo zadními svítilnami, u nichž si dokonce můžete vybrat z několika druhů „grafiky“ svícení. Výrobce přidává atraktivní odstíny karoserie, dvoubarevné lakování nebo neortodoxní vzhledy ráfků.

S jediným displejem

Nápady designéři nešetřili ani v interiéru, zvlášť když si ho obohatíte příplatkovými pakety, jako tomu bylo v případě testovaného vozu. Balíčky Favoured (za 70 746 Kč) a XL (285 974 Kč) výbavu obohacují o spoustu prvků, z nichž řada má velký vliv na atmosféru v kabině. Jde například o panoramatické střešní okno, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, čalounění umělou kůží, navigaci s rozšířenou realitou nebo skvělou audio aparaturu Harman Kardon Surround Sound System.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Palubní deska a výplně dveří zdobí zajímavé textilní dekory.

Velice zajímavě vypadá textilie použitá na palubní desce a výplních dveří, a to nejen strukturou, ale také barevným provedením. Je navíc součástí ambientního osvětlení, které skrz ni prosvítá, a působí tak příjemně jemně, jakoby rozptýleně. Barvy si můžete nastavit podle chuti, případně nechat výběr na autě. Vliv na podobu má také zvolený jízdní režim.

Nejnápadnějším prvkem v interiéru je ale obrovský kulatý displej typu OLED (nabízí skvělé podání černé a výborný kontrast), který představuje středobod ovládání vozu. Tlačítek je v kabině poskrovnu, takže na obrazovku budete muset sahat docela často. A není to vždy pohodlné.

Přestože samotný displej je skvělý a působivě vypadá i prostředí palubního systému, množství funkcí a bohatost nabídek infotainmentu znamená jistou nepřehlednost a hlavně zpočátku hodně hledání. Ťukat na obrazovku je třeba také kvůli nastavení teploty nebo vyhřívání sedadel a někdy je potřeba trefit se na malou plochu. Na pohled tedy hezké, ale použitelnost – alespoň podle mě - trochu pokulhává.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Kulatý displej je středobodem interiéru.

Ještě víc mě však mrzela absence přístrojového panelu. MINI se vydalo ve stopách Tesly a ve standardní výbavě nabízí jediný displej – ten kulatý uprostřed. Řidič je pak odkázán na informace a údaje zobrazující se na něm.

Testovaný exemplář byl naštěstí vybaven head-up displejem (součást paketu XL), takže jsem měl alespoň nejdůležitější hodnoty (zejména aktuální rychlost) před očima. Překvapilo mě ale, že výrobce prémiových automobilů vsadil na řešení v podobě plastového štítku, na který se údaje promítají. Čekal bych moderní a elegantnější zobrazení na čelním skle.

A když už jsem u zajímavostí, zařadit do nich musím sportovní volant (opět součást příplatkových sad) s nezvykle tlustým věncem, možná tlustým až příliš. Schválně se podívejte do galerie…

Čistokrevnou pochvalu si nový Countryman zaslouží za poměrně snadnou práci s jízdními asistenty, rád vyzdvihnu především ukázkové vypínání otravného upozornění na překročení povolené rychlosti – stejně jako u BMW stačí chvíli přidržet tlačítko Set na volantu a hotovo. Konkurenti, učte se!

Skvělý je také vnitřní prostor. Největší MINI těží z nárůstu rozměrů a poskytuje místo odpovídající plnohodnotnému kompaktnímu SUV. Vzadu navíc potěší lavice posuvná v rozsahu 13 centimetrů. A majitelé určitě ocení řadu odkládacích prostor (mně se líbí především ta v přední části středové konzole) nebo slušný zavazadelník se základním objemem 450 litrů.

Základ v pohodě stačí

MINI pro nový Countryman nachystalo pestrou nabídku motorizací zahrnující zážehový tříválec, benzinový dvoulitrový čtyřválec, dvoulitrový turbodiesel a dvě čistě elektrické verze. K nám dorazil kousek s tříválcem.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Vzadu najdeme posuvná sedadla. I díky nim je tu hodně místa.

Tento základ, který poznáte podle písmene C v označení modelu (tedy Countryman C), pohání turbodmychadlem přeplňovaný 1,5litrový motor, poskytující maximální výkon 115 kW (156 koní) a nejvyšší točivý moment 240 Nm. Ale protože je ještě vybaven mild-hybridní technikou s elektromotorem o výkonu 15 kW, dokáže soustava dodat až 125 kW (170 k) a 280 Nm.

V praxi tříválec pracuje poměrně sympaticky. Především nemá s autem mnoho práce a zajišťuje mu více než důstojnou dynamiku. Základní Countryman C v pohodě zvládá pohotová předjíždění a potíže nemá ani v kopcích nebo levém pruhu německé dálnice. A protože dobře funguje také sladění s dvouspojkovou převodovkou, která řadí rychle, hladce a logicky, působí celé mild-hybridní pohonné ústrojí krásně ochotně a živě.

Jedna-pětka se navíc chová docela kultivovaně, pro tříválec charakteristické drnčení se projevuje vzácně, zejména pod zátěží, a hlavně je i tehdy velice dobře utlumené.

Spotřebu není těžké udržet pod 8 l / 100 km, a když se budete trochu snažit, snadno se dostanete i pod sedm na sto. Já jsem vůz vracel s dlouhodobým průměrem 6,3 l / 100 km. Pro zajímavost ještě mohu zmínit apetit auta od jeho opuštění výrobního závodu. Countryman od té doby najezdil 8 377 kilometrů za 7,5 l / 100 km.

Je dospělejší

Pro značku MINI je typický důraz na hravý, až trochu sportovní jízdní projev. V případě třetí generace tohoto SUV už je ale znát posun k dospělosti a všestrannosti. Odpružení je sice na kompaktní „es-ú-vé“ stále spíš tužší, ale rozhodně je podvozek měkčí a poddajnější než u předchůdců. Za mě je to takhle naprosto v pořádku.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

U zadních svítilen si můžete nastavit „grafiku“ svícení.

Komfort u podobně koncipovaného vozu prostě řadím výš. A Countryman skutečně pohodlný je. Nerovnosti zpravidla tlumí a filtruje spolehlivě, jen ty větší úplně zatajit nedokáže – ani na nich ale MINI nebouchá, nedrncá ani nerázuje.

Příjemný je navíc stále i projev v zatáčkách. Stylové SUV se ochotně stáčí, hezky drží stopu a přehnaně se nenaklání. Takže i když Countryman mezigeneračně možná přišel o trochu „sportovnosti“, stále se v něm svezete svižně, pokud to po něm budete chtít. Mně se ale mnohem víc líbila pohodová jízda.

Že auto v nové generaci vyspělo, je otřepané a často užívané klišé. Jenže na nové MINI Countryman tato fráze naprosto dokonale padne. Třetí generace vážně představuje mnohem dospělejší auto.

Jde o plnohodnotné SUV s prostorným interiérem, solidním zavazadlovým prostorem a vyváženými jízdními vlastnostmi. U testované verze C musím pochválit také mild-hybridní pohonné ústrojí, které výše uvedený přehled pozitiv krásně doplňuje.

Bez chyb ale novinka není, mně osobně vadí především sázka na jediný displej, občas méně intuitivní ovládání a absence klasického přístrojového panelu.

Jak asi tušíte, prémiové MINI se cenově podbízet nebude. Testovaný základ s označením C a 1,5litrovým tříválcem startuje na částce 874 900 Kč. Pokud ale zatoužíte po lepší výbavě a sáhnete po některém z výbavových paketů, snadno se dostanete mnohem výš. Náš exemplář například vychází už na 1,3 milionu korun.

Technické údaje
Motorzážehový řadový tříválec, turbo, mild-hybrid
Zdvihový objem1 499 cm³
Výkon115 kW (156 k) při 4 700 - 6 500 ot./min.
Točivý moment240 Nm při 1 500 - 4 400 ot./min.
Nejvyšší výkon soustavy125 kW (170 k)
Nejvyšší točivý moment soustavy280 Nm
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 620 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,3 s
Maximální rychlost212 km/h
Spotřeba (kombinace)5,9 - 6,2 l/100 km
Objem palivové nádrže54 l
Kola a pneumatiky245/40 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 444/1 843/1 661 mm
Rozvor2 692 mm
Objem zavazadlového prostoru450 - 1 450 l
Načítám