Článek
Větší než obvykle? To si pište! Třetí generace Countrymanu oproti předchůdci povyrostla na délku i výšku o nijak šokujících deset centimetrů, jenže jeho hranatý design a odlišné proporce s delší zádí působí, jako by ho nafoukli hned o dvě čísla. Tohle že je MINI?
Ale oč větší je nesoulad mezi skutečnými maximalistickými rozměry auta a vnímaným minimalistickým odkazem značky, o to je nový Countryman lepším rodinným kočárem. Ten předchozí měl totiž vnitřní prostor srovnatelný s Golfem, nový už svou vzdušností připomíná skutečné SUV (třeba BMW X1, s nímž ostatně sdílí většinu techniky) a rodina si v něm opravdu udělá pohodlí, místo aby se do něj jen jakžtakž vmáčkla.

Třetí generace Countrymanu zase o kus povyrostla. Díky tomu nabídne rodině o dost víc životního prostoru.
Ještě radostnější změny, než je místo na zadních sedačkách a v kufru, si ale užijete vpředu. Stejně jako menší Cooper, má i větší Countryman kompletně přepracovanou palubní desku s lány pestrobarevného čalounění zalitého rafinovaným ambientním osvětlením a v centru zájmu unikátní kulatý displej infotainmentu s velmi stylovým zobrazením, širokou mobilní konektivitou a tunou online funkcí včetně digitálního asistenta, co nejen rozumí a poslouchá na slovo, ale také vrtí ocáskem (tedy až bude dostupný i v češtině).

Kabina působí skutečně prémiově – kvalitou materiálů i zpracováním.
Co se však nezměnilo, to je až nečekaně sportovní pojetí jízdy. Sedačka vás příjemně objímá a v rukou držíte sportovně zprohýbaný volant s macatým věncem, takže vám nic nebrání vymetat apexy zapadlých okresek v neobvykle svižném tempu – zvlášť pokud sáhnete po silnějším Countrymanu SE. Ten totiž disponuje výkonem 313 koní roztáčejícím všechna čtyři kola, takže z nuly na stovku zrychlí za pouhých 5,6 sekundy. Ještě působivější je pružná akcelerace bez čekání, díky níž budete všechna předjíždění zvládat na lusknutí plynu.

Nová MINI se musí obejít bez informačního displeje před řidičem (jízdní info je na centrálním displeji), bez příplatkového průhledového displeje (za 30 tisíc v balíčku spolu s alarmem a indukčním nabíjením telefonu) se tak nejspíš neobejdete.
Baterie s využitelnou kapacitou 64,6 kWh přitom zaručuje dojezd přes 400 km, takže se nemusíte bát nedostatku energie pro delší cesty (nabíjet lze přitom výkonem až 130 kW, takže efektivní dobíjení trvá zhruba jen půlhodinku). Víkendové rodinné výlety, ale i každodenní cesty do práce a po nákupech nebo rozvážku dětí do škol tak zvládnete v naprostém tichu a pohodě.
Přáli jste si opepřit?
Součástí nekonečného seznamu možných příplatkových položek Countrymanu je i paket John Cooper Works. Nenechte se zmást názvem, tady není řeč o posíleném sportovním provedení, ale primárně agresivnější estetice.
Výsadou paketu jsou kromě emblémů JCW například černé detaily karoserie včetně střechy, sportovní brzdy, čalounění stropu v barvě antracitu nebo sportovní volant s vyhříváním. Skvělé jsou rovněž sportovní sedačky pro přední cestující, které pořád sází hlavně na komfort při delších cestách, ale mají i výraznější boční vedení, takže vás v zatáčkách hezky podrží.
Kolik si na tuhle parádu máte připravit kaček? Za balíček sportovně střižených vychytávek se připlácí 86 918 Kč.

Sportovní šmrnc? S paketem JCW žádný problém!
Ačkoliv ne úplně v pohodlí. Daní za sportovní chování Countrymanu je totiž gumově uskákaný podvozek – ne vyloženě nepohodlný, na rodinné auto však možná až zbytečně tuhý. Samozřejmě čím lepší asfalt, tím lepší z něj budete mít dojem, ale ten abyste na českých silnicích pohledali. A třeba pražské ulice už mu dávaly docela zabrat.
O to větší výzvou pak je zorientovat se na poněkud přeplácaném centrálním displeji sdružujícím všechny informace (informační displej před řidičem se tu nekoná, musíte si připlatit za průhledový displej) a správně se trefit na často dost titěrné ikony.
Ale tahle převaha stylu nad funkcí k moderním MINI prostě tak nějak patří – a buď to milujete, nebo nesnášíte. Nový Countryman je obecně lepším a příjemnějším autem než jeho předchůdce, je pohlednější, prostornější, propracovanější. A řídí se fakt pěkně (a to i v čistě elektrické verzi), ale velmi dobře si rozmyslete, jestli skutečně potřebujete, aby vaše rodinné auto jezdilo jako přerostlá motokára.
Zcela základní 170koňový Countryman C stojí 874 900 Kč, ale základní 204koňový elektrický Countryman E nevyjde o moc dráž – základní cenovka je 999 700 Kč, ale MINI vám k němu v rámci elektrodotací přihodí 100 tisíc korun ve formě výbavy navíc.
Za testovaný Countryman SE ALL4 s výkonem 313 koní pak dáte minimálně 1 183 000 Kč, ale také k němu dostanete 100tisícový bonus, takže benzinový Countryman S s výkonem 218 koní a cenovkou 1 075 100 Kč vlastně vyjde na podobné peníze.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 230 kW (313 k) |
Točivý moment | 494 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 075 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,6 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | až 432 km |
Kapacita baterie | 66,5 kWh (využitelná 64,6 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW (22 kW za příplatek), DC 130 kW |
Kola a pneumatiky | 245/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 445/1 843/1 635 mm |
Rozvor | 2 692 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 460 l |