Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Lidé zírají, otáčejí hlavy a nepokrytě ukazují prstem. Už zase jsem středem pozornosti. Tedy vlastně ne já osobně, ale Volvo EX30, v němž právě sedím. A není to jen krásným žlutým lakem Moss Yellow (inspirovaným barvou severských lišejníků), ale především autem samotným – je to prostě malý fešák, který stojí za pohled.
A také za zájem, protože jde o první malé prémiové elektrické SUV, které se může cenově měřit s konkurencí se spalovacím motorem. Tenhle kompakt má výkon 272 koní a na jedno nabití ujede až 476 km a přitom stojí rozumných 870 tisíc ve slušně vybaveném základu (vlastně s tou cenou a dojezdem je to složitější, ale to si řekneme později). Není divu, že se na něj stojí fronty – a to dokonce i v ČR, tuzemský importér již eviduje přes 400 objednávek!
Za své peníze dostanete nejen krásné a pozornost přitahující auto, ale také překvapivě praktické a na svou délku (4,2 metru) docela prostorné (vpředu si snadno uděláte pohodlí, ale vzadu je to jen pro děti, kufr má slušných 318 litrů, k tomu je tu 7litrová schránka ukrytá pod kapotou jako odkládací prostor třeba pro nabíjecí kabely) kompaktní SUV, které je neuvěřitelně chytře vymyšlené.
Hlavní téma pochopitelně byla úspora nákladů, právě aby elektrické EX30 mohlo cenově konkurovat autům se spalováky. Všechno začíná netradičním klíčkem, černou krabičkou zcela bez tlačítek. Stačí ho mít v kapse a EX30 se samo odemkne, když sáhnete na kliku, samo se „nastartuje“, jen co otevřete dveře, a následně se i samo zamkne, když od něj odcházíte. Pokud potřebujete auto odemknout/zamknout na dálku, máte k tomu mobilní aplikaci – tedy podobně jako u Tesly.
Šetřit se musí umět
Volvo jde na úsporu nákladů prostřednictvím inovací – třeba že na ovládání elektrického sedadla nepotřebujete dvě elektrická tlačítka, ale stačí vám jedno vícesměrové, nebo že nepotřebujete reproduktory rozházené po celém interiéru, když máte pod čelním sklem jeden chytře navržený soundbar, který ozvučí celou kabinu. Také uvolní místo ve dveřích (spolu s elektrickými ovladači oken, které se přesunuly na středovou konzolu), takže se tam vejdou rozměrnější kapsy. Volič převodovky se schoval pod volant, a ušetřil tak jednu páčku pod volantem plus prostor na středovém tunelu, ten je pak využitý pro odkládací poličku pro dva telefony a rozměrnou odkládací schránku, variabilní středová konzola pak umí podle potřeby prostor nabídnout i šetřit.
Stejně minimalisticky jako u Tesly je pojatá i architektura palubní desky, kde zcela chybí informační displej před řidičem a většina obvyklých tlačítek, všechno – VŠECHNO – je totiž integrováno do infotainmentu nejnovější generace běžícího na 12,3palcovém dotykovém displeji. Ovládání klimatizace? V infotainmentu. Nastavení zrcátek? V infotainmentu. Otevírání schránky v palubní desce? V infotainmentu. Varovné blinkry? Však vy už víte…
Z toho by samozřejmě snadno mohlo být ergonomické peklo, jenže ve Volvu to (na rozdíl od Tesly) vlastně docela dobře funguje, protože systém navrhovali lidé, kteří moc dobře vědí, že při jeho ovládání ještě řídíte. To znamená, že horní lišta s informacemi o jízdě je přehledná a vlastně ji máte v zorném poli, takže nemusíte přeostřovat tolik, jako při pohledu do kapličky přímo před vámi. Dolní lišta je pak vyhrazená pevným ovládacím prvkům klimatizace a dalším šikovným tlačítkům, nad ní je lišta našeptávající podle situace tlačítka, která by se vám mohla hodit – to znamená, že v mrazu vám nabídne odmrazování oken, po zastavení tam zase máte otevírání kufru apod. Hlavní plochu pak zabírá obrazovka navigace s widgety pod ní pro snadné ovládání třeba přehrávání hudby nebo telefonu.
Celé je to chytře navržené a perfektně odladěné, takže stěrače můžete nechat v automatickém režimu, kdy stírají, když je opravdu potřeba (a nešmrdlají suché sklo jako u Tesly), a automatická dálková světla se přepínají přesně, když je potřeba. Za jízdy tak ani nemáte potřebu hrabat se v hlubinách systému (a před jízdou stačí jedno kliknutí, abyste mohli vypnout otravné upozorňování na rychlost a udržování jízdy v pruhu) a jen občas ťuknete na tlačítko přímo na ploše.
Stejně precizně odladěný je také podvozek, obvyklá slabina malých a laciných aut. Hned po pár metrech poznáte, že tady se skutečně nešetřilo (ostatně si podvozek musí poradit s hmotností kolem dvou tun a výkonem až 430 koní) – perfektně pohlcuje nerovnosti bez odskakování nebo mlácení, do zatáček se pak můžete vrhat dost odvážně, protože se o něj nemusíte bát opřít i ve svižném tempu. EX30 je zkrátka pohodlné a klidné, ale také nečekaně hbité a obratné malé auto.
A to i díky elektromotoru s nečekaně vysokým výkonem 272 koní (případně dokonce 428 koní u dvoumotorové verze s pohonem všech čtyř kol), který EX30 rozjede na stovku za méně než šest sekund (což je rychlejší než u mnoha hot hatchů) – a vůbec nejde o závodění na silnici, ale o prostý pocit jistoty a bezpečí při každém vyjíždění z nepřehledné křižovatky, předjíždění pomalejších aut nebo připojování do rychlejších pruhů, které zvládnete naprosto snadno. Toho výkonu se zároveň nemusíte bát, protože je naprosto precizně dávkovatelný a EX30 nepůsobí nijak divoce, vlastně je většinu času jemné, tiché a uklidňující.
Jak daleko dojede?
Zcela základní verze s jedním elektromotorem (272 koní) je vybavena baterií s kapacitou 51 kWh, která podle tabulek zvládne na jedno nabití ujet až 337 km, takže je ideální do (pří)městského prostředí (kde byste mohli dojezd častou rekuperací natáhnout i přes 400 km). Pokud chcete jezdit častěji delší trasy, dává smysl připlatit si 125 tisíc za verzi s prodlouženým dojezdem (kapacita baterie 69 kWh), která nabídne dojezd až 476 km ve verzi s jedním motorem, případně až 450 km pro dvoumotorovou verzi (za tu připlácíte 60 tisíc, ale až od prostřední výbavy Plus). Efektivní rychlonabíjení pak pro všechny verze zabere necelou půlhodinku.
Volvo EX30 je prostě okouzlující. Možná se budete zpočátku bát elektrického pohonu (a upřímně, v tuhle chvíli ještě není pro každého), ale velmi tiché, relaxační a příjemně svižné kilometry za volantem vás jistě přesvědčí. Stejně tak se můžete bát konceptu ovládání auta, ale čím víc se budete sžívat, tím přirozenější vám přijde, místo aby vás čím dál víc iritoval. EX30 se vám prostě postupně bude zarývat hloub a hloub do srdce, a nakonec si ho opravdu zamilujete. Miláček davů? Tak to se vsaďte!
EX30 má velkou šanci na úspěch i díky cenové politice Volva. Ne, že by se cenou vyloženě podbízelo, vždyť 869 000 Kč za tak malé auto vážně není málo, ale když uvážíte slušnou základní výbavu (úroveň Core), k tomu vysoký výkon a automatickou převodovku, tak je to velmi konkurenceschopná nabídka. Verzi s prodlouženým dojezdem pořídíte ve stejné výbavě za 994 000 Kč a nejlevnější čtyřkolka (ve vyšší výbavě Plus) vyjde na 1 144 000 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 200 kW (272 k) |
Točivý moment | 343 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 850 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,3 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | až 476 km |
Kapacita baterie | 69 kWh (využitelná 64 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 153 kW |
Kola a pneumatiky | 245/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 233/1 836/1 550 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 318 l + 7 l vpředu |