Článek
První generace čínského MG ZS s atmosférickým čtyřválcem v základním provedení nás celkem upřímně nadchla, proto se nedivíme, že šlo o nejprodávanější motorizaci a vlastně i o nejprodávanější model segmentu SUV-B v Česku v roce 2024.
Druhé ZS jsme nejprve uvítali s hybridním pohonem, který se profiluje jako svižný a úsporný, ovšem se základní cenou skoro 600 tisíc. A to je docela skok proti minulé generaci, nedávno však na český trh dorazil mnohými dlouho očekávaný kompromis ve formě druhé generace, avšak s ryzím benzinovým motorem a za lepší cenu.
Takže když před námi ležely klíče právě od tohoto potenciálního SUV bestselleru v nové zelené barvě, neváhali jsme a vyrazili testovat.

Po hybridu dorazil ryzí benzin a za lepší peníze. Půjde opět o bestseller?
A vlastně už od začátku nám létala hlavou jedna zásadní otázka, a to jestli se čistokrevný benziňák druhé generace bude prodávat stejně dobře jako první, navzdory tomu, že už nestojí 400 tisíc, ale daleko více.
Takové normální auto
Na pohled byste druhé ZS zřejmě nepřiřadili do portfolia čínského výrobce, protože jeho design není nikterak divoký nebo přímo 100% asijský (byť jisté rysy tam vidíme), ale vlastně ani zajímavý. Žádné ohromující křivky nebo čarotvorné kreace, nýbrž vpředu dvě zaoblené hlavní lampy spojené lištou a osmiúhelníková maska chladiče.

Přední lampy jsou v základu halogenové, vyšší výbava už nabídne LED.
Pokud mluvíme o světlech, tak ta přední jsou ve standardu halogenová s LED denním svícením, zatímco druhá výbava nabídne LED technologii. Zadní svítilny jsou pak pro obě varianty LED diodové. Možná trochu škoda, že se výrobce nerozhodl jít do předních „ledek“ už v rámci základu.

Designově je auto vcelku obyčejné, až nezajímavé, ovšem to neznamená, že z toho nakonec nemůže těžit.
Zezadu je to pak vůbec klasika, protože auto nabízí falešné dekory připomínající koncovky výfuku, tradičně tvarované koncové svítilny a mechanicky ovládané páté dveře kryjící 443litrový kufr. Kdybyste měli vzhled druhého ZS hodnotit stručnou větou, řeknete něco ve smyslu „vypadá jako normální auto“.
Křehké ženy, drsní muži
Ani interiér vás nezvedne ze židle, dokonce možná ani nehnete obočím. Palubní deska provedením odpovídá současné moderně, proto před vašima očima pracuje digitální přístrojovka s průměrnou grafikou, která ovšem mimo pár zobrazovacích a datových funkcí neumí takřka nic. Žádná navigace, žádné změny stylů nebo složitější animace.
Za jistou samozřejmost dnes považujeme displej infosystému, ovšem jsou výrobci, kteří i tenhle díl umí u svých základních provedení vynechat. MG k nim nicméně nepatří, proto se na vás uprostřed palubky směje dotyková obrazovka s jednoduchým softwarovým rozhraním a pár nastaveními.

Palubní deska hostí dva displeje a sportovně tvarovaný volant.
Pochopitelně jsme ihned hledali nějakou přímou zkratku k vypnutí stupidních asistentů pro upozornění na překročení (klidně chybně) načtené rychlosti a sledování pozornosti řidiče, ale nenašli. Pro klid a mír v kabině musíte jít vždy do podmenu vozidla a tam si v kolonce MG Pilot tyhle otravy po každém startu ručně povypínat.
Na sportovně tvarovaném volantu navíc najdete konfigurovatelná tlačítka se symboly hvězdiček sloužící jako zkratky k vybraným funkcím. Jen jsou asi čtyři, uvítali bychom jich víc.
A ano, mezi nimi sice je i rozhraní MG Pilot (kde se vypínají asistenti), jenom jsme narazili na nepříjemný fakt, že hvězdičková zkratka nefunguje v případě zobrazeného aktivního Apple CarPlay. A to (nebo Android Auto) v autě rozhodně oceníte, protože zahrnuje potřebné on-line aplikace typu navigace, hudební knihovna, podcasty a další.

Klimatizace není klasicky ve stupních Celsia, ale sází na grafickou stupnici.
Další zvláštnost, na kterou si budete muset zvyknout, je nastavení výhradně manuální klimatizace (automatická se pro čistý benzin nenabízí). Podobně jako u předchozího ZS tu nemáte tradiční číselnou stupnici v jednotkách Celsia, ale jenom barevné ukazatele.
Co naopak někteří řidiči obzvláště ocení, to je třístupňové nastavení intenzity práce posilovače řízení. Nečekejte ovšem ultra lehkost, jakou umí třeba fiaty, ale na své si přijdou jak křehké ženy ladně točící volantem, tak drsní muži toužící po určitém odporu (řízení).
Hlavní část středového tunelu benziňáku hostí proti hybridnímu provedení jen řadicí páku manuálního pětikvaltu a startovací tlačítko, jinak je spínačů prostá. Kdekoho nicméně potěší, že ryze benzinové ZS má ještě mechanicky ovládanou parkovací brzdu, a nikoli tu elektrickou.

V základu najdete látková sedadla, ve vyšší výbavě pak koženková.
Zmíníme ještě vcelku ucházející sedadla, kde nám u řidiče chyběla bederní opěrka a u spolujezdce výškové nastavení. Vůz jsme zkoušeli ve vyšší výbavě, v níž jsou vyhřívaná křesla čalouněná koženkou, nicméně v praxi nám víc vyhovují látkové sedačky (najdete v základu), zejména v létě, protože ty koženkové aktivně nevětrají.
Překvapivě nežere
Tím hlavním lákadlem mimo ceny je u tohoto kompaktního SUV především motor. Jde o zážehový přirozeně dýchající čtyřválec o objemu 1,5 litru, který vyprodukuje výkon 115,5 koně a točivý moment nevysokých 148 Nm posílaných skrze manuální pětikvalt výhradně na přední kola.
A to zní trochu jako sen nenáročného českého člověka, protože jde o konstrukčně jednoduchou čtyřválcovou jednotku se servisním potenciálem ve smyslu „dej mi pravidelně kvalitní olej a budu věrně sloužit“.

Zastavěný čtyřválec spoléhá na jednoduchou techniku, avšak není kdovíjak výkonný (115,5 k) ani silný (148 Nm).
Tyhle technologicky jednoduché motory si obvykle vybírají svoji daň na vyšší spotřebě, což jde pozorovat u SsangYongu (tedy pardon, u KGM) nebo třeba u SWM. Jenže my s čistě benzinovým ZS na zimních gumách 215/55 R17 jezdili defenzivním stylem kombinovaně včetně dálnic do 6,5 litru na sto.
A to sice není žádná super úspora, ale také nemůžeme napsat, že by tohle kompaktní MG vysloveně žralo. Jde zkrátka o palivový apetit v mezích přijatelnosti. Docela se divíme, protože na pětku při stovce motor točí 2 800 otáček a při 130 km/h dokonce 3 600 otáček.

Navzdory očekávání není patnáctistovka při defenzivním stylu jízdy přehnaně žíznivá. Jestli byste ale auto drtili převážně na dálnicích, tak spotřeba poletí nahoru.
Z toho vyplývá, že SUV rozhodně nebude dálničním stíhačem, nicméně na vysokorychlostních komunikacích nezískáte odznak brzda provozu. Čtyřválec navíc není ani ve vyšších otáčkách přespříliš hlučný, stejně tak dálniční aerodynamický šum vám uvnitř nebude trhat uši. Je to celkem snesitelné.
Absence točivého momentu se očekávaně projeví ve stoupání, kde se slabá patnáctistovka zadýchává, když sune tohle 1,25 tuny vážící SUV kupředu. Do kopce tak musíte podřadit na čtyřku nebo trojku a motor vytočit, aby auto jelo.
Odpustky za nedostatky
Ačkoli MG ZS mimo celkem rozumné spotřeby nabídne tolik překvapení asi jako seriál Nečekané příběhy, bude se podle nás prodávat stejně úspěšně jako hranolky v McDonald's. Proč? Jednak kvůli ceně a také právě pro svou obyčejnost, a to jak z hlediska designu, tak právě techniky.
Totiž typické skupině koukající po ZS, tedy postaršímu páru toužícímu po jednoduchém a cenově dostupném SUV bez „ptákovin“, budou jeho nedostatky nebo čínský původ pravděpodobně volné.
Cílová klientela mimo finanční stránky podle nás uslyší na atmosférický čtyřválec, rozumnou spotřebu, adekvátní bezpečnost, adekvátně objemný kufr, sedmiletou garanci a na fakt, že servisy MG už jsou u nás v takřka každém velkém městě.
Ryze benzinové MG ZS stojí v základní výbavě Excite příjemných 499 900 Kč, zatímco za vyšší specifikaci Elegance zaplatíte 569 900 Kč. Hybridní provedení o 197 koních s automatem stojí dle výbavy a bez příplatků od 574 900 do 674 900 Kč. Kromě toho ještě stále koupíte generačně starší MG ZS za cenu od 429 900 Kč, respektive od 469 900 Kč. Všechny modely pak kryje 7letá záruka omezená na 150 000 km.
Technické údaje | MG ZS (Elegance) |
---|---|
Motor | zážehový řadový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 495 cm³ |
Výkon | 85 kW (115,5 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 148 Nm při 4 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 5 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 255–1 260 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 12,5 s |
Maximální rychlost | 179 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 215/55 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 430/1 818/1 635 mm |
Rozvor | 2 610 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 443/1 457 l |