Článek
Nedávno tohle auto prošlo modernizací, která přinesla několik zajímavých novinek – přestože třeba na pohled to moc vidět není. Designéři si totiž pohráli především s čelní maskou a lehce také předními i zadními svítilnami. Stále platí, že právě tyto části hned na první dobrou odlišují EQB od GLB, v případě elektrické varianty jsou takové uhlazenější a futurističtější. Výrobce v souvislosti s faceliftem zmiňuje také optimalizovanou aerodynamiku.
Ani v interiéru nenajdeme mnoho novinek. Zmizela dotyková plocha na středové konzole a část tlačítek, která ji obklopovala, jiný je také volant. Bohužel. Mercedes ho totiž místo tlačítek vybavil dotykovými ploškami. Už to je za mě z pohledu ergonomie a přívětivosti ovládání špatně, jenže v EQB jsou navíc plošky tak malé, že se s nimi občas pracuje docela těžko.
Jinak ale vlastně zůstalo vše při starém. Na palubní desce najdeme dva na sebe navazující velké displeje, levý funguje jako přístrojový panel, pravý slouží infotainmentu. Oba působí kvalitně a jsou hezky čitelné. Pochválit mohu i samotný multimediální systém, který je přehledný a vcelku logicky uspořádaný. Snad jen rychlost by mohla být lepší, zvlášť po nastartování se občas infotainment probírá až moc pomalu.
Tradičně skvělé je u Mercedesu češtinu zvládající hlasové ovládání, které dovede být skutečně užitečné, chválím také přítomnost samostatného panelu pro ovládání ventilace. A výhrady nemám ani ke zpracování a výběru materiálů.
Nejsilnější stránkou EQB je ale nabídka vnitřního prostoru a zajímavá variabilita. Už jsme si řekli, že toto kompaktní SUV může být až sedmimístné, třetí řada sedadel je však za příplatek. A zrovna naše auto jí vybaveno nebylo, takže se přesuňme více dopředu.
Druhou řadu tvoří lavice dělená v poměru 40 : 20 : 40, sedačky mají nastavitelná opěradla, a jsou navíc posuvné, a to v rozsahu 140 mm. Prostřední díl po sklopení může posloužit jako průvlak na dlouhé předměty, například lyže. K sedadlům je díky velkým dveřím skvělý přístup, po usazení tu pak cestující najdou spoustu místa.
Zavazadlový prostor v elektrickém EQB je o něco menší než ve výchozím GLB, stále je však více než slušný. V případě pětimístné verze poskytuje základní objem 495 litrů (u sedmimístné 465 litrů), po sklopení opěradel ve druhé řadě (bohužel to nelze přímo z kufru) auto pojme až 1 710 litrů. Kufr potěší délkou, šířkou i „výškou“, drobným prostorem pod podlahou, kapsami po stranách, elastickými úchyty nebo háčky. Vymyšlený je vážně docela dobře.
Příjemný základ
Nejdůležitější novinky modernizované verze se týkají techniky. V případě testované verze EQB 250+, která představuje vstupní provedení a v ceníku nahrazuje předchozí EQB 250, se jedná o nasazení trakčního akumulátoru s větší kapacitou. Zatímco u 250 využitelná kapacita dosahovala 66,5 kWh, „plusko“ poskytuje 70,5 kWh.
O pohon se stará vpředu uložený elektromotor o maximálním výkonu 140 kW a nejvyšším točivém momentu 385 Nm, který roztáčí kola přední nápravy.
Díky „větší“ baterii se SUV v testované specifikaci chlubí normovaným dojezdem až 504 kilometrů v kombinovaném provozu (na webu českého zastoupení značky najdeme u EQB 250+ jinak údaj 533 km), což vypadá docela zajímavě. Pro město Mercedes dokonce udává 657 km (respektive až 692 km). Vůz zvládá 11kW nabíjení střídavým (AC) proudem a až 100kW proudem stejnosměrným (DC).
Na základní provedení to nejsou špatná čísla, viďte? EQB 250+ navíc těží ze skutečnosti, že má jen jeden elektromotor a pohon jedné nápravy. Proto jde o „nejekonomičtější“ verzi s nejdelším dojezdem.
Jenže normovaná čísla (nejen) u elektromobilů mají často k realitě daleko. Zvlášť v chladném počasí. Během testu se spotřeba „mého“ Mercedesu pohybovala nejčastěji nad 20 kWh / 100 km a vůz, který jsem používal naprosto standardním způsobem, jsem dokonce vracel s průměrem 22,5 kWh / 100 km. To při zmíněné kapacitě baterie dělá dojezd na jedno plné nabití maximálně nějakých 313 kilometrů. Jedním dechem ale musím dodat, že podobné odchylky jsou zvlášť v zimě u elektrických vozidel víceméně obvyklé – neberte to však jako obhajobu, spíš upozornění, možná povzdech.
A jak se základní EQB řídí? Vlastně poměrně hezky. Z vozu je díky štědrému prosklení a „přehledné“ karoserii příjemný výhled, samotné auto potěší zejména kultivovaností a zajímavě nenucenou hbitostí. Zásluhu má samozřejmě elektrický pohon, který pracuje tiše a ochotně reaguje na pokyny od plynového pedálu. Svižně SUV působí především v nižších rychlostech, na dálnici chuť akcelerovat postupně polevuje. I tak se ale EQB 250+ pohybuje důstojně až do 160 km/h, dál vás elektrická výbava nepustí.
Kombinace elektromotoru, který svou sílu servíruje prakticky od nulových otáček, a pohonu předních kol však někdy vyžaduje opatrnější práci s pravou nohou a akcelerátorem. Stačí trochu vlhká silnice a už se budete muset potýkat se snahou o protáčení kol a zásahy „protiprokluzu“, když nebudete dostatečně jemní na plynu.
Jinak je ale jízdní projev velice dobrý. EQB 250+působí komfortně a jeho podvozek dovede odfiltrovat většinu nerovností. Jen na ostřejších a hlubších výmolech se mohou ozvat rázy od kol. V zatáčkách a při změnách směru elektrické SUV využívá výhodu v podobě nižšího těžiště – vliv na něj má samozřejmě uložení trakční baterie v podlaze mezi nápravami. Auto tak působí sympaticky neutrálně, přehnaně se nenaklání a poslouchá pokyny od volantu. Řízení je spíš lehké a pomalejší, což je ale v případě na rodinu zaměřeného „esúvéčka“ naprosto v pořádku.
Dotace na pořízení elektromobilu jsou tady
Ministerstvo průmyslu a obchodu letos vyhlásilo dotační program na pořízení elektromobilů (a také vodíkových aut na palivové články FCEV) a nabíječek, který se týká malých, středních a velkých podniků i podnikajících fyzických osob.
Program je realizován formou úvěru se zárukou od Národní rozvojové banky (NRB) a má řadu podmínek, žadatelé například musejí mít uzavřena minimálně poslední dvě účetní období.
Kategorie vozidel smí být M1, N1, N2 (zde omezeno do 4,25 tuny), v případě M1 je dotace aplikovatelná na všechna plně elektrická vozidla s pořizovací cenou do 1,5 milionu korun bez DPH. Výše úvěru pro tyto vozy je pak nejméně 300 000 Kč a nejvýše 1,5 milionu korun. Příspěvek na pořizované vozidlo může dosáhnout až 300 tisíc korun.
Detaily k dotačnímu programu najdete na internetových stránkách NRB.
Mercedes-Benz EQB 250+ představuje zajímavou volbu pro zájemce o praktické kompaktní SUV, navíc s nevšedním bonusem v podobě příplatkové třetí řady sedadel. Právě variabilitu a řešení interiéru považuji jednoznačně za jeho největší přednosti. Vůz ale nabízí i slušné svezení, za nímž stojí především sympatická kultivovanost elektrického pohonu a povedený podvozek.
Ve srovnání s výchozím modelem GLB je elektrické EQB pochopitelně dražší (základní GLB 180 se 100kW zážehovým motorem začíná na 1 055 120 Kč), testovaná vstupní verze EQB 250+ startuje na částce 1 442 320 Kč. Mercedes ovšem pro zákazníky přichystal nabídku ELECTRIC prémie, která vůz zlevňuje o interesantních 150 tisíc korun.
EQB 250+ tak při využití této akce můžete pořídit od 1 292 320 Kč. Náš kousek by s prémií stál 1 452 494 Kč, byl totiž vybaven několika příplatkovými prvky, například metalickým modrým lakem, 19" disky kol z lehké slitiny, elektricky nastavitelnými předními sedadly s pamětí, sadou pro parkování s 360° kamerou, aktivním parkovacím asistentem nebo asistentem dopravního značení.
Praktické SUV je mimochodem v nabídce Mercedesu druhým nejdostupnějším elektromobilem, levnější je pouze crossover EQA 250+, u něhož si navíc můžete také pomoci ELECTRIC prémií. Po slevě 150 000 Kč pak stojí 1 220 930 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | elektromotor |
Výkon | 140 kW (190 k) |
Točivý moment | 385 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 105 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,9 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | až 504 km |
Kapacita baterie | 70,5 kWh (využitelná) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 100 kW |
Kola a pneumatiky | 235/50 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 684/1 834/1 654 mm |
Rozvor | 2 829 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 495 l |