Článek
Elektromobilita začíná vypadat jako nevyhnutelná budoucnost automobilového průmyslu a výrobci automobilů investují až nepředstavitelné peníze do vývoje nových elektromobilů a technologií, přičemž dobrovolně oznamují své očekávané přechody na „čistou elektromobilitu“. A zatímco kontroverzní návrh evropského zákazu prodeje spalovacích motorů v nových autech počítá s rokem 2035, německý Mercedes-Benz již oficiálně oznámil, že chce být „plně elektrický“ již v roce 2030.
Hlavní důvod je jednoduchý – automobilky už do elektromobility investovaly tolik peněz, že již není cesty zpět, zatímco rostoucí zájem zákazníků o elektrifikovaná auta vytváří nové příležitosti. Mercedes-Benz navíc svůj zájem o elektromobilitu ukázal na nedávném autosalonu v Mnichově, když představil hned pět nových elektromobilů. V letošním roce se rodina elektrických Mercedesů EQ rozrůstá o novinky, z nichž obchodně nejdůležitější je nejmenší model z elektrické řady – kompaktní crossover EQA.
Mercedes-Benz EQA je první letošní elektrickou novinkou značky s trojcípou hvězdou a vychází z populárního kompaktního crossoveru GLA, časté volby zákazníků pro roli druhého auta do rodiny pro život ve městech, takže jeho elektrifikace dává smysl. Ty časy, kdy se automobilky snažily, aby elektromobily vypadaly jako z jiného vesmíru, jsou však minulostí. Elektrické EQA totiž vypadá jako docela normální Mercedes.
Elektromobil s tváří normálního mercedesu
Podívejte se na něj a zjistíte, že nijak nekřičí do světa „Jsem elektromobil a zachraňuju planetu!“ Někdejší snaha automobilek křečovitě odlišit elektromobily od klasických spalovacích aut už je totiž dávno pryč. V současnosti se většina výrobců snaží, aby jejich nová elektrická auta byla co nejvíce podobná těm, na které jsou zákazníci zvyklí.
Elektrické EQA tak od tradičního GLA poznáte zejména podle stylingových prvků propojujících celou řadu EQ – zaslepené čelní masky s typickým tvarem a LED světelných pruhů vpředu i vzadu. EQA k tomu přidává také odlišné designy až 20palcových kol a detaily v barvě mědi nebo růžového zlata, které vypadají nejlépe s metalickou barvou Rose Gold. Tou Mercedes-Benz trochu netradičně odkazuje na měď, častý elektrotechnický materiál.
A teď se podívejte dovnitř a zřete – elektrické EQA je naprosto normální Mercedes. Interiér odpovídá Mercedesu GLA a trochu i třídě A, ihned po usednutí za volant tak poznáte, že sedíte v luxusním autě, za které jste si zaplatili. S bohatou výbavou a kvalitním dílenským zpracováním má všechno, co má Mercedes mít, a to včetně infotainmentu MBUX s dvojicí 10,25palcových obrazovek a ovládáním na několik způsobů – dotykově, touchpadem na středovém tunelu nebo dotykovými ploškami na volantu.
I když je EQA nejmenším elektrickým crossoverem značky, díky prostornému interiéru nijak neomezuje posádku – i s podlahou plnou baterek je v něm spousta místa nad hlavou i pro osoby vyššího vzrůstu. Zavazadlový prostor je však ve srovnání s běžnějším GLA výrazně menší – namísto 425 litrů má pouze 340 litrů. Malou část kufru pak zaberou dvě brašny pro standardně dodávané pětimetrové nabíjecí kabely pro domácí zásuvky, wallboxy a veřejné nabíjecí stanice.
Základní EQA 250 pro život stačí
Mercedes-Benz EQA se v Česku prodává ve třech provedeních a testovaná základní verze EQA 250 je jediná s pohonem předních kol, obě výkonnější verze EQA 300 (168 kW) a EQA 350 (215 kW) mají pohon všech kol 4Matic. Upřímně chápu, že většinu potenciálních zákazníků zaujmou výkonnější čtyřkolky, ale pravdou je, že základní EQA 250 umí všechno, co má dobrý elektromobil umět. Pro každodenní život ve městech bohatě stačí, aniž by řidiči naznačoval, že za více peněz mohlo být lépe.
Přední kola pohání asynchronní elektromotor o 140 kW a 375 Nm, díky čemuž EQA zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a jezdí maximální rychlostí 160 km/h. Především zrychlení je ve světě dvoutunových crossoverů slušnou hodnotou, ale stejně jako většina elektromobilů, také EQA nejvíce zaujme razancí zrychlování – z nuly až k dálničním rychlostem akceleruje lineárně a výrazně tím ulehčuje předjíždění na okreskách. Mercedes-Benz pak udává, že EQA ujede na jedno nabití až 426 kilometrů podle WLTP, ale jak je na tom ve skutečnosti?
V chladnějších podzimních dnech už účinnost elektrického pohonu klesá a během testování jsem se s EQA dostal na maximálních 380 kilometrů dojezdu při městském provozu a přibližně 320 kilometrů při mimoměstském provozu na okresních silnicích a dálnicích. Vliv na to však nemá jen vnější teplota, ale také spotřeba elektrické energie – ve městě jsem jezdil za 21 kWh/100 km, zatímco mimo město za zhruba 24 kWh/100 km. Šetřiví elektromobilisté ale s EQA umí dosáhnout i nižší spotřeby – až 18 kWh/100 km.
S nabíjecí kartou a mobilní aplikací je elektromobilita snazší
S nastávající slibnou budoucností elektromobility se zlepšuje celá infrastruktura a nabíječky se začínají objevovat na každém rohu, díky čemuž se život s elektromobilem stává znatelně jednodušší. Mercedes-Benz to navíc dále usnadňuje vlastní nabíjecí kartou Mercedes me Charge, se kterou můžete zapomenout na různé čipy pro nabíječky jednotlivých dodavatelů. V navigaci vozu nebo v mobilní aplikaci Mercedes me si vyberete nejbližší nabíječku a jedete nabíjet.
Když si vzpomenu, jak jsem při testování konkurenčního elektromobilu Hyundai Ioniq 5 hledal nabíječku od ČEZu v lese nabíječek PRE Point, pocit univerzální nabíjecí karty v kapse mi dal velkou svobodu. Zejména v Praze asi neexistuje nabíječka, která by kartu Mercedes me Charge nepodporovala. Nabíjíte bez omezení a vyúčtování platíte na konci měsíce, ve spojení s mobilní aplikací tak dostává život za volantem nový rozměr.
Chytrá navigace při dlouhých cestách automaticky plánuje zastávky na nabíječkách, ukazuje odhadovaný stav nabití v cíli při aktuálním jízdním tempu, a když budete nabíjet, nebude to trvat nepříjemně dlouho. Nejvyšší výkon nabíjení EQA dosahuje až 100 kW a nabíjení akumulátoru s využitelnou kapacitou 66,5 kWh z 20 procent do plna nikdy nezabere déle než 45 minut a na pomalejších nabíječkách Mennekes (např. domácí wallbox) se stejná energie nabije za zhruba 6 hodin.
Konečně ta elektromobilita dává smysl?
Nejsem příznivce elektromobility, ale s Mercedesem EQA mi to začíná dávat smysl. Po týdnu jezdění s EQA 250 docházím k závěru, že je to vlastně docela dobré auto a dobrý Mercedes – s elektrickým pohonem není jen luxusně vybavený a pohodlně jezdící, ale je v něm také příjemné ticho a klid a chyby se na něm hledají jen složitě. A přesto tu jsou při – brzdění se špatně odhaduje, kdy ještě bude brzdit rekuperace a kdy už kolové brzdy, takže je brzdění občas „cukavé“, a elektromotor při prudké akceleraci tahá za volant.
Jenže, to jsou asi jen dvě malé chybky, jejichž význam je čistě subjektivní. Nic to nemění na tom, že Mercedes-Benz uchopil elektromobilitu za správný konec a elektrická auta vyrábí stejným způsobem, jako ta konvenční. Jen jsou čistě elektrická. Mercedes-Benz EQA tak má zajímavý potenciál, aby se opravdu stal nejprodávanějším elektromobilem značky, protože si novopečení majitelé budou zvykat jen na pár nových věcí oproti tradičním autům. A to je ten nejlepší směr, jakým to celé může jít.
V Česku se Mercedes-Benz EQA v základním provedení 250 prodává za cenu od 1 299 540 korun. Cena testovaného vozu se s bohatou příplatkovou výbavou vyšplhala až na 1 408 743 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | asynchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 140 kW (190 k) |
Točivý moment | 375 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 040 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,9 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | 426 km (udávaný) |
Kapacita baterie | 66,5 kWh |
Nabíjení | AC až 11 kW, DC až 100 kW |
Kola a pneumatiky | 235/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 463/1 834/1 620 mm |
Rozvor | 2 729 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 340 l |