Článek
Rodinné kombíky do nenáročného terénu jsou trendy. V dnešní módě SUV se lidem líbí decentně oplastovaná auta a na trhu, jaký založilo Subaru s modelem Outback, se snaží prorazit i prémioví výrobci. Škodovka prodává Scouty, Audi se daří s Allroadem, Volvo má Cross Country a ve hře nechybí ani Mercedes-Benz. Ten soupeří se dvěma dobrodružnějšími modely, přičemž na úspěšnou třídu E nově navazuje i menší „terénní“ třídou C.
Mercedes-Benz třídy C All-Terrain se představil během loňského srpna s cílem oslovit zákazníky, jakým se líbí robustnost většího terénního Ečka, ale současně si vystačí s menším kombíkem. I když není autem do většího terénu, se zvýšeným postojem, ochrannými plasty a čtyřkolkou se nebojí na nezpevněnou polní nebo lesní cestu či podmáčenou louku. Majorita zákazníků si ale tuhle variantu zvolí jen proto, jak vypadá.
All-Terrain vycházející z třídy C zakládá na standardním kombíku s výbavou Avantgarde a k stylovým doplňkům z leštěného hliníku a leskle černým prvkům přidává tolik populární „look“ teréňáku. Ochranné plasty s ozdobným chromem třídu C kombi prodlužují o 4 milimetry, se širšími podběhy pro větší kola je o 21 milimetrů širší a světlá i celková výška vzrostly o 40 milimetrů.
Kombík s terénním nadáním SUV i luxusem limuzíny
Němci i s ochrannými plasty navíc zachovali čistou eleganci nejnovějšího Cčka, dokonale vynikající díky volitelnému šedému odstínu Selenite, jaký je na novinářském autě. Až nenápadný exteriér pak doplňuje nádherný luxusní interiér s hnědo-oranžovou syntetickou kůží Antico, dekorativním hnědým jasanovým dřevem a celkově moderním designem.
Jak už je u nejmodernějších mercedesů tradicí, architektura nejnovějšího Cčka se inspiruje vrcholnou třídou S. Nejnovější multimediální systém MBUX spojuje 12,3palcovou obrazovku přístrojového štítu s 11,9palcovou obrazovkou infotainmentu a přidává se i čistě dotykové ovládání na volantu. To ale bohužel nefunguje podle představ. Třeba dotyková ploška pro úpravu hlasitosti nemá vyhovující citlivost, a tak často nastavujete hlasitost i na více pohybů prstem.
Jenže takový už je nejnovější trend minimalističtějších interiérů dnešních aut. Absence fyzických tlačítek je navíc jediným negativem v moderních mercedesech, protože obecně patří k tomu nejlepšímu na trhu. Kvalita zpracování je špičková, ergonomie promyšlená a materiály jsou příjemné. Na zadní sedadla pohodlně usednou i dospělé osoby, opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40 a zavazadelník má základní objem 490 litrů.
V benzinu je silnější, v naftě zase úspornější
Mercedes-Benz potenciálním zákazníkům usnadňuje rozhodování. Zatímco pro standardní kombi třídy C nabízí dva vznětové a jednu zážehovou motorizaci, dobrodružnější varianta All-Terrain je k dispozici pouze s jedním zážehovým a jedním vznětovým motorem. Oba čtyřválce C 200 a C 220d jsou přitom standardně spojeny s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol 4Matic.
Silnější benzinová jednotka nabízí lepší dynamiku, nižší cenu i vyšší spotřebu. Během týdenního testování jsem ale žil s úspornější vznětovou motorizací, která překvapuje už při nastartování. Mild-hybridní jednotka OM 654 M s integrovaným 48 V startér-generátorem druhé generace se totiž při spuštění rozbíhá plynule a klidně, bez pro většinu turbodieselů charakteristického pocitově hrubého nastartování.
A když už běží, umí vyvinout nejvyšší výkon 200 koní (147 kW) a točivý moment vrcholí 440 newtonmetry od 1 800 do 2 800 otáček za minutu. Díky mild-hybridu navíc umí výkon krátkodobě zvýšit o dalších 20 koní (15 kW). Motor z nové rodiny modulárních zážehových i vznětových čtyřválců a šestiválců současně zaujme povrchovou úpravou válců Nanoslide s honováním Conicshape a novým turbodmychadlem typu Twin Scroll pro zlepšení odezvy přeplňování.
Vše napomáhá tomu, aby jízdní dynamika byla víc než slušná. Automobilka udává, že C 220d 4Matic All-Terrain akceleruje z 0 na 100 km/h za 8 sekund a jezdí maximální rychlostí 226 km/h. Jenže v reálném provozu působí mnohem svižnější. S rozumem bezpečně předjedete i na relativně krátkých rovinkách na okreskách a ochotu zrychlovat vůz neztrácí ani při dálničním tempu.
To nejvíce ohromující však pochopitelně je, za jak málo peněz vás vozí. Kombinovaná spotřeba nafty totiž klesne i pod 5,5 litru na 100 kilometrů, aniž byste museli jezdit v ekonomickém jízdním režimu nebo se výrazněji omezovat při šlapání na plyn. I při lehce dynamičtějším jízdním tempu na okreskách se následně nedostanete přes hranici šesti litrů. Úplně jednoduše pak dosáhnete dojezdu přesahujícího 1 100 kilometrů na jediné natankování 66litrové nádrže.
I na zvýšeném podvozku s pasivními tlumiči vás Cčkový All-Terrain sveze v maximálním komfortu, kdy celkově jezdí příjemně a hladce. Přesně tak, jak se na pravý mercedes sluší a patří. Jízdní režimy pochopitelně nabízí i sportovní nastavení, s ostřejší reakcí na plyn a tužším řízením, ale v tomto typu auta je možná až zbytečně. I ve standardním komfortním režimu reaguje na povely řidiče bez větších prodlev. Zvykat si musíte pouze na lehce nelineární nástup brzdné síly, kombinující klasické brzdy s rekuperací mild-hybridu.
Shrňme to. Mercedes-Benz C 220d All-Terrain je ideální parťák pro život, když nepotřebujete prostornější třídu E. Zdá se, že si pouze hraje na SUV, ale opak je k zamyšlení - vážně potřebujete SUV? I jako kombík vás odveze po městě i dálnici a o víkendu s ním vyjedete na vaší oblíbenou vyhlídku do krajiny. Nadto vypadá skvěle, jezdí jako typický mercedes a umí to se spotřebou, o jaké se vozům SUV může jen zdát.
Mercedes-Benz třídy C All-Terrain se v Česku prodává za cenu od 1 345 520 Kč za vůz se silnější zážehovou motorizací C 200 4Matic. Za úspornější vznětovou motorizaci C 220d 4Matic zaplatíte částku od 1 427 800 Kč, přičemž cena testovaného vozu s bohatými příplatky je 1 661 095 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový, řadový čtyřválec, turbodmychadlo, umístěný vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 993 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 koní) při 3 600-4 200 ot./min. |
Točivý moment | 440 Nm při 1 800-2800 ot./min. |
Převodovka | devítistupňová automatická |
Pohon | všech kol |
Provozní hmotnost | 1 800 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 8 sekund |
Maximální rychlost | 226 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 5,6 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 66 litrů |
Kola a pneumatiky | 245/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 755/1 841/1 494 milimetrů |
Rozvor náprav | 2 865 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 490/1 510 litrů |