Článek
Mazda je v dnešním světě docela specifickou automobilkou. Slavná značka z japonské Hirošimy sebevědomě vzdoruje novým zvyklostem a na pravověrné nadšence do aut působí jako italská Alfa Romeo, kdyby pocházela ze země vycházejícího slunce. Už tradičně vyrábí jedny z nejkrásnějších aut na světě a spolu s atmosférickými motory usiluje o zážitek z řízení, když následuje svou filozofii Jinba Ittai.
Jednou z nejúspěšnějších Mazd posledních let je nicméně módní SUV, konkrétně kompaktní CX-5. To je už od roku 2014 globálně nejprodávanějším vozem značky a teprve druhá generace, uvedená v roce 2017, je dnes v Česku druhým nejprodávanějším modelem. Zastarávající SUV v minulých letech předběhli menší sourozenci CX-3 a CX-30. Dnes už je však jedna z nejoblíbenějších Mazd zase přitažlivější.
Japonská automobilka své vozy pravidelně aktualizuje a zatím nejnovější modernizace se představila v září loňského roku. Nejmodernější CX-5 na silnicích poznáte podle nové masky se specifickou mřížkou s motivem křídel. Mazda při posledním omlazení bestselleru přepracovala také přední a zadní světla.
Spolu s decentními designovými retušemi vylepšila také interiér, kdy nabídku balíčků výbav rozšířila o tři nové limitované stupně Homura Plus, Takumi Plus a Newground. Mazda spojuje typické vlastnosti s dobrodružnějším zacílením a výbavou Newground se zaměřuje na sportovní a cestovatelské nadšence oceňující odolnější zpracování.
Speciální Mazdu CX-5 Newground pro outdoorové nadšence charakterizuje nevšední kombinace specifického béžového odstínu laku Zircon Sand s nápadnými limetkovými doplňky. Ty najdete také v interiéru, kde se navíc objevuje odolnější čalounění sedadel nebo snadno omyvatelná podlaha zavazadlového prostoru. Automobilka k tomu přidává i ochranné kryty nárazníků vpředu a vzadu.
Protože je Mazda CX-5 jedním z nejstarších modelů v dnešním portfoliu značky, zaujme zejména staromilce, jimž stará evropská homologace dovoluje dnes až dechberoucí kouzla. Nejnovější modely na evropském trhu vám neumožňují třeba trvalé vypnutí asistentu pro jízdu v pruzích, i nejmodernější CX-5 však ano. Jednou jej vypnete a zůstane tak, dokud jej znovu vy sami neaktivujete.
Stejně se Mazda staví i k dnes stále oblíbenějšímu výhradně dotykovému ovládání. Japonci si zakládají na bezpečnosti a i s nejnovějším multimediálním systémem s 10,25” obrazovkou zachovávají klasická tlačítka a ovladače pro ovládání klíčových funkcí. Systém se inspiruje starým bavoráckým iDrive a funguje hlavně jako doplněk, nikoli jako jediný ovladač všech důležitých funkcí. V jednoduchém menu bez zbytečností se navíc rychle zorientujete.
Hlavní kult a kouzlo dnešních modelů od Mazdy ale tvoří až neuvěřitelná snaha Japonců o zachování a přežití tradičních atmosférických zážehových motorů. Automobilka své přeplňované benzinové motorizace v Evropě bohužel ani neprodává. Mazda CX-5 se u nás těší největšímu zájmu se nejsilnější motorizací, vrcholnou variantou SkyActiv-G194.
Atmosférický 2,5litrový čtyřválec disponuje nejvyšším výkonem 194 koní (143 kW), točivým momentem až 258 Nm a inteligentním systémem rekuperačního brzdění i-ELOOP. Vůz jím sbírá energii při brzdění, účinně ji převádí do kondenzátoru a následně využívá k napájení klimatizace, audia a dalších elektrických spotřebičů. Vůbec nejoblíbenější specifikací v Česku je pak kombinace se šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Od loňské modernizace je navíc čtyřkolka vybavena novým jízdním režimem „Offroad“.
A je to stará poctivá atmosféra, jakou my nadšenci máme rádi. V nejnižších otáčkách je přirozeně slabá, ve středním pásmu začíná ožívat a v nejvyšších otáčkách je úžasně draví a vrcholí charakteristickou špičkou. Zejména vedle nejmodernějších motorů vám sice zpočátku připadá slabá, ale stačí se jen adaptovat do starých časů, kdy jsme si sílu museli zasloužit otáčkami, a přijdete tomu na chuť.
Atmosférické plnění vám navíc dává i tu výhodu, že vždy jasně víte, kolik síly budete mít na kolech. Tady neexistují až nepředvídatelně výbušné přívaly točivého momentu v otáčkách lehce nad volnoběhem, jako u nejmodernějších přeplňovaných motorů. S automatem si však pro přesnou dynamickou jízdu musíte aktivovat režim ručního řazení pro udržování motoru v efektivních otáčkách. Šestistupňová skříň jinak čtyřválec neustále zbytečně podtáčí a zpomaluje jeho reakce.
Přidejte k tomu pečlivě naladěný podvozek bez adaptivních tlumičů, avšak na relativně vysokých pneumatikách, příjemně přesné i tuhé řízení a získáte překvapivě řidičské auto. Je komfortní pro každodenní život ve městech, zábavné na okreskách při cestě na chalupu a poskytuje slušnou dynamiku ve chvíli, kdy se sžijete s dnes už umírající koncepcí motoru.
Časy se rychle mění a Mazda CX-5 v dnešních dnech vypadá jako zastaralé auto, které ani nemá co nabídnout, ale opak je pravdou. Nezastavitelný příval „složitých“ moderních technologií se přestává líbit stále více zájemcům o nová auta, a ti se začínají rozhlížet po zachovalých ojetinách. Jenže co si koupit novou Mazdu, která se během pěti let změnila jen minimálně?
Sice není přehnaně prostorná a pro milovníky instantního zrychlení moderních přeplňovaných nebo elektrifikovaných motorů bude její atmosférický čtyřválec slabý, ale pokud stále máte cit pro řízení a baví vás to, dost možná je tohle auto pro vás. Jen se musíte připravit na to, že není zadarmo. Mazda CX-5 během oněch pěti let výrazně zdražila, a navíc jezdí za průměrných 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů a klidně i více.
Modernizovaná Mazda CX-5 se v Česku prodává se základní cenou od 734 100 Kč. Za outdoroovou výbavu Newground s benzinovou motorizací 2.5 SkyActiv-G194 zaplatíte 1 053 100 Kč, přičemž nová specifická barva Zircon Sand stojí dalších 14 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, atmosférický, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 2 488 cm3 |
Výkon | 143 kW (194 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 258 Nm při 4 2000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 702 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,3 s |
Maximální rychlost | 195 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 58 l |
Kola a pneumatiky | 225/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 550/1 840/1 680 mm |
Rozvor | 2 700 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 506 l |