Článek
Wilhelm Maybach a jeho nejstarší syn Karl se dost zásadně zasadili o to, že je (nejen) automobilový průmysl tam, kde je dnes. Oba němečtí konstruktéři mají na triku několik významných milníků a působení ve společnosti Daimler, z níž se později stala skupina Mercedes.
Začátkem třetího milénia si automobilka s trojcípou hvězdou v logu věřila natolik, že značku Maybach osamostatnila a vydala se konkurovat etalonu luxusu jménem Rolls-Royce. A dopadlo to obrovským ekonomickým průšvihem, proto je dnes Maybach subznačkou Mercedesu podobně jako třeba AMG.
To ovšem neznamená, že nemá jít o to nejluxusnější, co vám automobilka zformovaná Gottliebem Daimlerem a Karlem Benzem může nabídnout. Do tajů luxusu a absolutního ticha jsme se ponořili za volantem EQS SUV 680, abychom zjistili, jestli si ve Stuttgartu s těmi superlativy trochu nevymýšlí.

Jak zaručeně poznáte Maybach? Typicky podle masky.
Maybach EQS na první pohled úplně nepoznáte, zvlášť tedy testovaný kousek z edice Night Series (světlé prvky vyvedené do tmavého provedení) opatřený černým lakem, což v kombinaci s černými litými koly ozdobenými černými krytkami Maybach a zimními gumami tak trochu splývá dohromady.
Typickým prvkem budiž specifická přední maska s vyhřívaným radarem a integrovanou kamerou. Mimo toho je model posetý logy MM (Maybach-Motorenbau), která najdete prakticky všude. Zvenčí tak automobil může působit jen jako černě natřený a odznáčky ozdobený naleštěný standardní model EQS SUV.
Vzhůru na AZ-kvíz
Do kabiny vás doslova pozvou elektricky ovládané boční dveře, které se samy otevřou pokaždé, když chcete nastoupit. Jakmile usednete dovnitř, už na vás dýchne ten rozdíl. Jestli jdou interiéry standardních mercedesů přirovnat k luxusním jachtám, tak ekvivalenty Maybach jsou luxusní jachty vybavené bazény, heliportem, špičkovou kuchyní, kasinem a armádou služebnictva.

Celá palubní deska je jeden velký displej, Maybach má navíc vlastní grafiku budíků.
Maybach má vlastní uvítací grafiku i grafiku digitálních budíků s plovoucími animovanými ručičkami. Ta vlevo ukazuje rychlost a ta vpravo, kolik právě využíváte výkonu, na základě čehož jsme zjistili, že při běžném užívání je to od 5 do 15 %.
Elektricky nastavitelná sedadla jsou velepohodlná, ergonomická, vyhřívaná, ventilovaná, vybavená řadou skvostných masážních programů a 4D zvukem. Asi se ptáte, co že je tou čtvrtou zvukovou dimenzí?
Jde vlastně o hmat, fyzické pocítění zvuku. V praxi to funguje tak, že si můžete nastavit, jak moc intenzivně máte fyzicky cítit basy v rámci sedačky. Jistě si umíte představit, o jaké jde rodeo, když v autě naplno „ohulíte“ třeba Du hast od Rammstein.

Komfortní sedačky jdou označit za exkluzivní, navíc jsou příjemně víceúčelové.
Vpředu jsme ještě ocenili head-up displej s rozšířenou realitou (navigační šipky, názvy ulic, vodicí čáry, měřič vzdálenosti od auta vpředu…), displej spolujezdce, nosiče nápojů přizpůsobující se velikosti kelímku/lahve nebo účinnou filtraci klimatizace. Můžete tak jet za čoudícím dieselem, ale uvnitř budete cítit stále jen svěží palubní vůni.
Snad jen vyšší řidič obklopený obří palubní deskou proměněnou v jeden velký displej se za volantem bude cítit lehce stísněně, zejména v oblasti pravého kolene. Na to ovšem existuje řešení!
Jednoduše místo šoféra přenecháte někomu jinému a nastoupíte vpravo dozadu, ulehnete do mega luxusních křesílek vybavených i masáží lýtek a přes odnímatelný dotykový tablet si naladíte na předních displejích svůj oblíbený pořad. My koukali na vševědoucí moudrost českého národa, na AZ-kvíz.

Vzadu se dá doslova hajat a koukat u toho třeba na televizi.
Kromě toho vzadu najdete místo na mobil, skládací stoleček, nosiče sklenic a pochopitelně lednici, odkud můžete vytáhnout chlazené šampaňské nebo slušnou zásobu tolik oblíbených braníků.
Českého člověka by mohl trochu rozesmutnět kufr o standardním objemu 440 litrů. Ne snad kvůli luxusnímu čalounění, pevnému platu s reproduktory nebo záplavě tlumicích hmot, nýbrž proto, že jeho velkou část zabírá právě lednice. Ale co bychom pro dopravu tekutých pokladů neobětovali, že?
A dál? Dál nic
Hlavním lákadlem Maybachu EQS SUV je nicméně jízdní a akustický komfort. O výkon mít strach nemusíte, protože díky dvěma elektromotorům naladěným na celkem 658 koní a sílu 955 Nm jej máte vždy dostatek. Navíc vás během prudké akcelerace doprovází (vypínatelné) futuristické zvuky, jaké vydávají kosmické lodě ve sci-fi snímcích, a lišta ambientního osvětlení agresivně zčervená.

Auto sice váží tři tuny, ale také nabídne adekvátní sílu a hbitost.
Snad jen během zpomalování pocítíte, že Maybach EQS SUV váží tři tuny, nicméně umí se s touhle hmotou velmi solidně poprat. A to i při zatáčení, protože jeho zadní náprava se umí natočit až o 10 stupňů, čímž tenhle 5,1 metru dlouhý mastodont získá mrštnost rodinného hatchbacku, což oceníte i v parkovacích garážích.
S výkonným elektroústrojím se pochopitelně pojí také rekuperace, opět několikastupňová. My ovšem většinou jezdili s vypnutou a využívali jízdu setrvačností, což obvykle vede k větší úspoře energie.
Ačkoli ne v případě třítunového Maybachu, protože jeho kombinovaná spotřeba na zimních pneu a v únorových mrazech, které elektromobilům prostě nesvědčí, dosáhla 31 kWh na sto. Vzhledem k využitelné kapacitě trakčního akumulátoru 118 kWh se však bavíme o zimním dojezdu okolo 400 km na jedno nabití. V létě to bude určitě přes 500 km.

Maybach EQS SUV 680 je všechno, jen ne (v zimě a mrazech) úsporný.
Mimo toho auto zvládá rychlonabíjení výkonem 200 kW a pozor, pomalé nabíjení výkonem až 22 kW! Pokud tedy vysloveně nechvátáte, můžete při krmení volty ušetřit nějakou tu korunu, když namísto užití dražšího stejnosměrného proudu (DC) vytáhnete z kufru standardní kabel na střídavý proud (AC).
Vzduchový podvozek Maybach EQS SUV disponuje vlastním režimem Maybach. A to je něco, co vám nabídne úplně jiný zážitek z cestování. Nechceme dokola opakovat „létající koberec“, ale jiná slova cestovní pohodlí podvozku Maybach nemohou věrně vystihnout.
Je jedno, jestli máte zimní, nebo letní gumy. A jestli jedete po hladké dálnici, či rozbité okresce nebo to vezmete trochu rychleji přes retardér. Podvozek všechny nerovnosti královsky pobere, někomu však může připadat až příliš houpavý.

Vysoká škola komfortu. Přesně takhle by šlo popsat cestovní pohodlí na režim Maybach.
A co chcete slyšet dál? Dál neuslyšíte nic, protože Maybach je doslova reklamou na ticho. Neslyšíte zimáky, neslyšíte pištění elektromotorů, aerodynamický svist a vnější hluk je silně potlačen, a to i ve vysokých dálničních rychlostech. Asi si ani neumíme představit, kolik kilo tlumicích či antivibračních hmot v autě je, nicméně fungují naprosto famózně.
Stejně jako u testu elektrické třídy G musíme i tady konstatovat: „Nechte si osmiválec a dejte nám elektropohon. To je teprve ten pravý etalon komfortu.“
Obhajoba ceny
Aby byla naše mise Maybach kompletní a mohli jsme odpovědět na otázku, jestli Maybach je, či fakt není jen dražší pozlátko oblečené do luxusních materiálů, museli jsme vyzkoušet i standardní EQS SUV.

Jaký je Maybach ve srovnání s klasikou? Jízdně úplně jiný.
A přišli jsme na to, že je znát o něco nižší hmotnost, ale jinak? Pohodlí, akustický komfort, potlačení ruchů, ale i celkový dojem luxusu, v tom všem Maybach vítězí na plné čáře. Ve standardním EQS SUV slyšíte práci zimních gum i elektromotorů, v Maybachu ne. Aero svist ve 130 km/h? Ve standardním EQS SUV znatelně víc slyšitelný. Tlumení nerovností? Velký rozdíl EQS SUV vs. Maybach EQS SUV ve prospěch značky původních nositelů Wilhelma a Karla.
Jestli si Maybach obhájí vysokou cenu, necháme na vás, ale pokud byste měli zavázané oči a projeli se oběma vozy (EQS SUV a Maybach EQS SUV), patrně neřeknete, že jde o sesterské modely vyráběné na jedné lince ve Spojených státech amerických. Maybach je zkrátka jiná liga.
Hodilo by se sem rčení „nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci“, ovšem abyste Maybach EQS SUV 680 zaplatili, musíte být opravdu hodně bohatí.
Jen za základ totiž dáte 5 355 460 Kč, testovaná edice Night Series s několika příplatky stojí 6 855 860 Kč a víme, že na českém ústředí Mercedesu stojí výstavní vůz ještě o zhruba milion korun dražší. Když to pak srovnáte se standardním (méně výkonným) EQS SUV 680, tak to stojí standardně 4 279 770 Kč, respektive v Electric Art Edition 4 068 020 Kč. Ale ač se to na pohled nezdá, jízdně jde o dvě jiná auta…
Technické údaje | Maybach EQS SUV 680 |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 484 kW (658 k) |
Točivý moment | 955 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 3 075 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,4 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Dojezd (test. model) | 615 km (594 km) |
Kapacita baterie | 118 kWh |
Nabíjení | AC 22 kW, DC 200 kW |
Kola a pneumatiky | 275/45 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 125/2 034/1 721 mm |
Rozvor | 3 210 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 440 l |