Článek
Pokud se o nějaké věci řekne, že je univerzální, nebo snad dokonce multifunkční, obvykle to znamená, že správně nepracuje ani jedna funkce. To ovšem nelze říct o Fordu F-150, který se mj. na mexickém trhu prodává pod označením Lobo (vlk). Automobil s hliníkovou karoserií je totiž vysoce prostorný, velekomfortní, má obří úložný prostor, výsuvné nástupní prahy, silný motor a bezpečností se vyrovná malému tanku.
Do rukou se nám dostala varianta Powerboost Hybrid od pražských specialistů z AMB, kteří pick-upu navíc nadělili sportovní sání a výfuk a pořádná litá kola s terénními pneumatikami doplněná rozšířením blatníků. Díky tomuto tuningu se vzhled modelu à la „všichni z cesty“ ještě více umocnil, takže skutečně utíkejte, neb se na vás řítí opravdové hybridní monstrum.
Nebo počkejte a pokochejte se tou masivní přídí s velkými denními světly obtékajícími okolo diodových lamp a předních mlhovek. A ta široká maska chladiče s obřím logem Ford uprostřed, vysoko položená kapota a čelní sklo velikosti stolního fotbálku… Všechno je to prostě obří a tuze americké.
Za zmínku stojí volitelně krytá prostorná korba s brzděným zadním víkem, které se dolů spouští postupně. Z něj je možné vytáhnout nástupní schůdek a výškově stavitelnou opěrnou tyčku – to abyste se na korbu vyšvihli elegantně a v pohodlí.
Mimo toho jsou v korbě zabudované americké elektrické zásuvky, které umožní napájení různorodého pracovního nářadí, domácích spotřebičů nebo třeba videoherních konzolí (odběr max. 7,2 kW). Hybridní Ford v tu chvíli funguje jako mocná elektrocentrála se 115litrovou palivovou nádrží.
Předmětná korba o délce 1,7 metru a výšce 0,54 metru je zároveň tím největším úložákem ve voze, kam se vejde proviant pro pět dobrodruhů na celý měsíc a ještě zbyde.
Fordka je také kolem dokola obsypána kamerami, včetně té, co míří na korbu. Nechybí ani otevírací zadní okno či panoramatické osvětlení, kdy můžete celý vůz rozsvítit jako vánoční stromek, případně nechat zářit jen pravý bok a levý zadobok. Je to jen na vás.
Hybridní Lobo/F-150 patří, vynecháme-li vrcholový Raptor, mezi nejvýkonnější (z hlediska kW) model série F-150 vůbec. Testovaný pětimístný kousek podle mexické i americké specifikace uveze sice jen 830 kg, nicméně na kouli utáhne téměř šestitunový přívěs. To je po českém individuálním schválení kvůli tomu, aby šel vůz řídit jen s řidičákem skupiny B, papírově jinak – užitečné zatížení 689 kg, na kouli 3 500 kg.
Když chcete mikrovlnku do auta
V interiéru vozu se budete cítit jako v pokojíčku. Prostor uvnitř je samozřejmě královský, a to vpředu i vzadu, pro nohy i hlavu. Kožené sedačky v první řadě ventilované/vyhřívané a v druhé řadě vyhřívané nabídnou dostatečně široké sedáky i pro objemné cestovatele, zatímco megalomanská panoramatická střecha rozjasní každý sluneční den či hvězdnou noc.
Drtivá většina funkcí je zde ovládaná tlačítky, takže systémovým nastavením brouzdáte hned na začátku a později už jen ojediněle. Samotné softwarové rozhraní technici z AMB Ořech přehrávají tak, aby mluvilo česky a mělo evropské mapové podklady. Takže žádné kompromisy, ale rychlý infosystém mluvící naší řečí.
Vizuálně povedené jsou též digitální budíky měnící grafiku podle jednoho ze sedmi zvolených jízdních režimů. Mimo eko a sport módu se nabízí rovněž profily terénní či pro tažení přívěsů. Prakticky jediné, co tohle univerzální auto vybavené prémiovým hifi neumí, je létat nebo plavat.
Středový tunel s úložným prostorem, který pojme menší rodinný nákup, disponuje ještě jednou vychytávkou, a to sklápěcí řadicí pákou. K čemu je to dobré? Loketní opěrka totiž jde rozpůlit, čímž vznikne rovná pracovní plocha. Další úložné prostory jsou třeba u spolujezdce, pod zadními sedačkami, ve dveřích, středovém tunelu a na dalších místech.
Jediné, co by vám mohlo chybět, jsou televizory vzadu, viďte? No, i na to výrobce myslel a má je v rámci volitelných doplňků. A že není čím napájet ostatní elektroniku? Kdepak, na palubě jsou jak USB porty, tak klasické americké zásuvky.
Pravda, musíte mít i spotřebiče kompatibilní s nižším napětím (110–120 V) a vhodný adaptér, nicméně jejich pořízení v dnešní globální době není vůbec žádný problém. Zkrátka pokud potřebujete v autě mermomocí vozit mikrovlnku, tak ji koupíte na internetu a do pár dnů si ohříváte obědy na cestách.
Za všechno může automat
Další faktor, který dělá Lobo (F-150) tak skvělé, je motor. Jak jsme už naznačili, testovaná varianta je hybridní (HEV), nicméně složená z přepracovaného hliníkového 3,5litrového zážehového šestiválce a elektromotoru využívajícího baterii s kapacitou 1,5 kWh.
Jednak je tu hybrid proto, abyste si mohli v pohodě napájet náčiní i spotřebiče, a také kvůli redukci spotřeby. Dvakrát přeplňovaná elektrifikovaná V6 totiž nabídne výkon 436 metrických koní a sílu více než 780 Nm, ovšem její benzinový apetit se dá udržet pod hranicí 12 litrů na sto (my jezdili za 11,8 l/100 km).
Pokud na to ovšem šlapete a využíváte automatickou čtyřkolku, pak se dostáváte klidně na patnáct až šestnáct litrů na sto. Přece jen samotný pick-up bez řidiče váží přes 2,5 tuny, má gigantická kola a rozměry není zrovna prcek.
Jistým viníkem zajišťujícím dynamiku i úsporu je vyladěný desetirychlostní automat. Na něm vlastně stojí celé pohonné kouzlo hybridního Fordu. Mimo toho, že převodovka řadí naprosto hladce, má zmíněných 10 rychlostních stupňů a to znamená 10 různých převodových poměrů připravených pro rozličné situace (se zapojením redukce jich je vlastně 20).
Nejvyšší rychlost je sice limitovaná na 180 km/h, nicméně nebýt onoho omezovače, vozidlo by jelo rychleji i se zapřaženou perníkovou chaloupkou. Ta síla a řev po sešlápnutí plynového pedálu, ta se rovná kulturistovi na steroidech, který na bench press zvedne svých rekordních 300 kg. Třikrát.
Kromě jízdních profilů volíte mezi zadokolkou, připojitelným pohonem 4×4, automatickou čtyřkolkou a čtyřkolkou s redukcí. Pro všechny případy sem ještě výrobce namontoval uzávěrku zadního diferenciálu, to abyste mohli zdolat i nějaký lehký terén.
Dva argumenty proti, tisíc pro
Ford Lobo (F-150) je tedy takřka perfektní až na dvě avizované chyby. Tou první jsou pochopitelně rozměry, kvůli nimž bude parkování v zastavěných oblastech zábavnou a časově náročnější aktivitou. Berte to tak, že na podélné stání potřebujete nejméně 1,5 délky běžného vozu, o šířce nebo manipulaci v užších prostorech pak ani nemluvě.
Druhým faktorem je spotřeba. Pod dvanáct na sto jezdí vesměs jen zkušení řidiči, co chápou, jak hybridní ústrojí funguje, aktivně rekuperují, využívají elektropohon, operují víceméně jen na zadní pohon a na rychlostních silnicích nechodí často přes limity. Běžný uživatel, co si spíše bezstarostně užívá, bude na pumpě častěji. S tím se pojí i plná nádrž (115 l), která vás obere o nejméně čtyři tisíce korun, avšak obvykle vystačí na 700 a více kilometrů dojezdu.
Pro majestátní Ford Lobo neboli F-150 pospíchejte do Fordu auto MOTOL BENI Ořech, odkud jsme si testovaného bílého krasavce vypůjčili. Základní model zde vyjde na cirka 1,63 milionu korun s daní, zatímco hybrid dostupný u AMB jen ve vyšších výbavách stojí takřka 2,2 milionu korun včetně DPH. Doba dodání je nejméně měsíc, záruka od prodejce pak nastavená na 3 roky nebo 75 000 km.
Ať už vyhlížíte nějaké pořádné žihadlo na tahání nebo jste naladěni na americkou vlnu a spotřebu i parkování berete jako druhotný faktor, můžeme Lobo (F-150) s čistým svědomím doporučit. Vůz nejen skvěle vypadá, ale i skvěle jezdí, navíc má bohatou výbavu a řadu dalších superlativů. Sečteno, podtrženo – až na dvě chybky téměř dokonalé auto.
Technické údaje | Ford Lobo Powerboost |
---|---|
Výbava | Limited HEV |
Karoserie | většinově hliník |
Motor | 3.5 l V6 Powerboost HEV |
Plnění | 2× turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 3 490 cm3 |
Max. výkon | 436 koní při 6 000 ot./min. |
Elektromotor | 47,5 koně |
Kapacita HEV baterie | 1,5 kWh |
Max. točivý moment | 782 Nm při 3 000 ot./min. |
Převodovka | desetirychlostní, automatická |
Pohon | připojitelný 4×4, redukce |
Uzávěrka zadního diferenciálu | standard |
Max. rychlost | 180 km/h |
Délka | 5 885 mm |
Šířka | 2 029 mm |
Výška | 1 961 mm |
Rozvor | 3 693 mm |
Provozní hmotnost | 2 645 kg |
Celková hmotnost | 3 334 kg |
Užitečné zatížení | 689 kg |
Hmotnosti přívěsu | 750/3 500 kg |
Korba | Ford Lobo Powerboost |
Vnitřní délka | 1 704 mm |
Max. vnitřní šíře | 1 532 mm |
Vnitřní výška | 544 mm |