Hlavní obsah

Má se Dacia začít bát? Bestseller Duster proti čínskému vyzyvateli MG ZS v souboji dostupných SUV

Foto: Jiří Čermák

O popularitě vozů typu SUV bylo napsáno mnoho, proto není s podivem, že se na tato auta začaly zaměřovat také levné automobilové značky. Přestože je rumunský Duster v Česku zavedenou stálicí, neznamená to, že se nemusí mít na pozoru. Z trůnu krále lidových sportovně-užitkových vozů ho totiž může sesadit čínské MG ZS. Dacia je tak v reálném ohrožení.

Článek

Málokteré vozy si jsou tak blízké jako finančně dostupná Dacia Duster vyráběná v Rumunsku a podobně cenově orientované MG ZS vznikající v Číně. Zatímco před pár lety Duster takřka neměl přímou konkurenci, nyní se k rivalovi SsangYong Tivoli přidal ještě Dongfeng Glory 500 a pochopitelně i britsko-čínské ZS. Špatná zpráva pro Renault (vlastník Dacie), dobrá pro spotřebitele (širší výběr).

První kapitolu tedy začneme obecně. Nejen rozměrově, ale rovněž objemem kufru jsou tyto modely podobné. Uznejte sami, že vnější rozměry ZS činící 4 323 × 1 809 × 1 653 mm a Dusteru 4 341 × 1 804 × 1 693 mm nejsou zase tak odlišné. Zavazadelník MG nabídne 448 litrů, Dacie 467 litrů. Opět minimální rozdíly.

Foto: Jiří Čermák

Auta si jsou vnějšími rozměry dost podobná.

Stojí za to prověřit základní výbavu obou modelů a mrknout, v čem má kdo navrch. Tak třeba MG nešetří na nelakovaných částech karoserie, nabídne o palec větší litá kola (17″), metalickou barvu v ceně, bi-LED světla, loketní opěrku, zámky schované za záslepkou, nastavitelnou intenzitu posilovače řízení, kotoučové brzdy i vzadu, sedmiletou garanci nebo o 2,1 palce větší displej multimédií (10,1″).

Dacia s tříletou základní garancí a bubnovými brzdami vzadu (vždy) sice má diodové pouze potkávací lampy, nicméně navrch se chlubí např. předními mlhovkami v základu nebo nejen výškově, ale i podélně nastavitelným volantem.

Foto: Jiří Čermák

Duster má přední mlhovky v základu, ZS až od vyšší výbavy.

Objevili jsme ještě další dostupné prvky, jaké Dacia nemá k dispozici vůbec, zatímco MG ano. Jde třeba o digitální přístrojový štít, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče nebo o elektrickou parkovací brzdu. Na druhou stranu u Dusteru si můžete připlatit za dojezdové kolo, což u ZS nejde (má jen sadu na opravu pneu).

Zdálo by se, že Rumuni ztrácí, nicméně to se změní při zkoumání nabídek motorizací. Duster má v základu k dispozici rovnou čtyři jednotky – tříválce i čtyřválce, na benzin, naftu nebo na benzin + LPG. Převodovky jsou pak až na jednu šestirychlostní automatickou výjimku manuální, taktéž se šesti kvalty. Do toho je auto dostupné též s pohonem 4×4.

Foto: Jiří Čermák

Dacia Duster má portfolio motorizací značně bohaté.

MG ZS je výhradně předokolka, která má v základu benzinovou atmosférickou patnáctistovku s mechanicky ovládaným pětikvaltem, zatímco ve vyšších výbavách je připraven přeplňovaný litrový tříválec spojený buď s šestirychlostním manuálem, nebo šestirychlostním automatem. Pro MG je z hlediska výkonu maximum až 111 koní, pro Duster až 150 koní.

Neméně důležitým prvkem je tažná kapacita, kde MG ZS těžce pokulhává, protože nabídne pouze 500 kg na brzděný i nebrzděný přívěs. To u Dacie Duster na tom jste dle motorizace od 630 kg do 710 kg pro nebrzděný přívěs, zatímco brzděný se pohybuje v rozmezí od 1 100 do 1 200 kg.

Od papíru k realitě

Nyní se vrhneme na pár praktických všeobecných poznatků zjištěných během testu MG ZS s litrovým tříválcem a šestirychlostním manuálem a Dacie Duster s čtyřválcovou třináctistovkou, rovněž spárovanou s manuálním šestikvaltem. K férovosti srovnání ještě přispívá, že oba modely stojí podobně a jsou v druhé nejvyšší výbavě.

Foto: Jiří Čermák

Interiér ZS působí hezčím dojmem, zejména díky použitým materiálům.

Tím se dostáváme do interiéru vozidel, kde celkem jasně vítězí MG ZS zejména díky použitým materiálům. Číňané si uvnitř dali záležet i na vizuálu, nebáli se přidat čalounění a prošívání, zatímco Rumuni prostě udělali všechno z plastu, a to z různě kvalitního.

Dalším minusem pro Duster je jeho hodně zkosené čelní sklo, kvůli čemuž má řidič středové zpětné zrcátko prakticky hned u obličeje. U obou zkoušených vozů také nešla regulovat výška sedadla spolujezdce, nicméně bederní opěrku jsme našli pouze u MG.

Foto: Jiří Čermák

Duster má zkosenější čelní sklo, což má vliv na sezení uvnitř.

Také nemáte rádi přebytek zbytečných páček? Tak zde jim neutečete ani v jednom z modelů. ZS má řešené samostatně ovládání tempomatu, zatímco Duster zase audia. A co parkovací kamery? Oba modely nabízejí panoramatický parkovací 360stupňový systém a u obou vypadá jako z výprodeje.

Rozebereme si rovněž informační systémy. Softwarové rozhraní je u MG pomalejší, ale zase běží na lépe čitelném a větším displeji. Opět však můžeme s čistým svědomím napsat, že oba systémy nic moc neumí a potřebujete je jen kvůli zrcadlení Apple CarPlay/Android Auto.

Foto: Jiří Čermák

Uvnitř Dusteru je vyrobeno z plastu úplně vše, co z plastu vyrobit/použít jde.

Další rozdíly přinesla až jízda, kdy se potvrdilo lepší odhlučnění u modelu ZS. V Dusteru byl v některých situacích až nepříjemný kravál. Další body putují opět k MG, a to za řazení, které je proti Dacii komfortnější a přesnější. U Dusteru musíte kvalty dost často lovit.

Delší trasy se taktéž podepsaly na cestovním komfortu, v němž i díky sedadlům zvítězilo znovu ZS. Jednak je to dáno přítomností bederní opěrky a také celkovým povedenějším zpracováním sedadel.

Ber, nebo nech být

Resumé bitvy obou bojovníků přece jen není snadné, jelikož MG ZS bychom mohli charakterizovat jako „ber to, co je, nebo nech být“, zatímco Duster od Dacie je rozmanitost sama.

V hlavních ohledech, čímž myslíme celkový dojem a komfort uvnitř a komfort během jízdy, nás však o svých kvalitách více přesvědčilo MG ZS. Dle nás je ve výše jmenovaných aspektech zkrátka lepší, plus za pádnou považujeme sedmiletou garanci zahrnutou v ceně.

Nemůžeme však opomíjet daciáckou čtyřkolku, která prozatím nemá přímou konkurenci, jelikož SUV SsangYong Tivoli dočasně nelze objednat. Navíc Duster jako takový má už dlouhodobě skvělou pověst, stejně tak jeho technika. K MG si Češi teprve budují důvěru, přičemž někteří auto odmítnou, i kdyby bylo sebelepší, a to kvůli jeho čínskému původu.

Cenově se MG ZS v základní specifikaci v jedné ze šesti barev pohybuje od necelých 445 tisíc po takřka 550 tisíc korun. Navrch výrobce nabízí akorát pár paketů, gumové příslušenství a sadu kol se zimáky. Dacia Duster v bílé barvě (jiný lak stojí od necelých 16 tisíc výše) startuje od necelých 411 tisíc a končí těsně pod hranicí 596 tisíc korun. V rámci příplatků pak vybíráte z daleko hojnějšího seznamu plného různorodých doplňků.

Načítám