Článek
To je pohoda. Rozvaluji se v koženém křesílku s knížkou, usrkávám kávu a vychutnávám si klidné nedělní odpoledne. Akorát nesedím zavřený doma ani jsem se neusadil v kavárně – jsem na louce, poslouchám šumění korun stromů a prozpěvování ptáků, cítím teplo slunečních paprsků a profukující vlahý větřík. A přitom sedím v autě. V autě, jehož ředitelské sedačky v prostřední řadě jdou elektricky rozložit skoro až do polohy vleže, navíc jsou vyhřívané i odvětrávané. Jediné, co (kromě integrovaného kávovaru) chybí, je masážní funkce. Ale to by neměl být takový div, když vám řeknu, že se nejedná o luxusní limuzínu, ale o docela obyčejnou dodávku…
Jenže Staria je všechno jen ne obyčejná. To ostatně vidíte hned na první pohled – zvenku totiž díky oblému tvaru přídě, LED pásu vpředu a pixelovým zadním světlům připomíná kosmickou loď. Navíc velmi šik kosmickou loď, to díky kombinaci černého laku a doplňků v barvě mědi. Lidé si mohli ukroutit krk, aby si ji prohlédli – což je u dodávky nejspíš historicky poprvé!
Uvnitř to už taková kosmická loď není, ačkoliv většině dodávkářů bude připomínat sci-fi – 10,25palcový digitální přístrojový štít, 10,25palcový dotykový infotainment s kompletní mobilní konektivitou a širokou online funkcionalitou, panel klimatizace s dotykovými tlačítky nebo ambientní osvětlení. Většina věcí je převzatá přímo z nového Tucsonu, který platí za hvězdu SUV segmentu, takže není divu, že si za volantem Starie budete připadat jako v osobním autě.
Tedy až na to, že oproti osobnímu autu sedíte o pár pater výš. Do sedačky řidiče se musíte vyhoupnout nahoru, ale odměnou vám bude skvělý výhled přes střechy aut a na rovině s řidiči autobusu. Ostatně jimi se svým způsobem stáváte, vždyť do Starie se vejde celkem až devět osob (uspořádání 3+3+3), nebo sedm (uspořádání 2+2+3) v případě testované nejvyšší verze Luxury.
Přestože ale řídíte skutečně obří auto (na délku má pět a čtvrt metru, na šířku skoro rovné dva metry a na výšku bez deseti milimetrů také), za volantem vám to tolik nepřijde. Řízení je lehké, auto působí obratně a manévrování vám usnadňuje panoramatický kamerový systém spolu se senzory vpředu a vzadu… Což však nemění nic na tom, že proklouznout se Starií do podzemních garáží je celkem slušná řidičská výzva (brnkání střešní antény o trubky pod stropem zvyšuje napětí) a ve finále ji stěží vmáčknete na normální parkovací místo (tedy abyste mohli také vystoupit).
To je však jediná situace, kdy vám Staria přidá nějakou tu vrásku na čele, většinu času si v ní budete připadat jako král silnice. Ze svého trůnu shlížíte na hemžení dopravy kolem, zatímco poklidně plujete pod asfaltu a užíváte si komfortu na palubě – Staria totiž stojí na platformě shodné s velkým SUV Santa Fe, což mimo jiné znamená vzadu víceprvkové zavěšení s vinutými pružinami jako mají běžné osobáky (užitková verze má naopak klasická listová pera pro větší zatížení), takže na hrbolech neposkakuje jako neposlušná koza.
Jedinou motorizací je čtyřválcový turbodiesel, který je tak akorát kultivovaný, aby nerušil, a tak akorát silný, aby nepůsobil dýchavičně ani při plném naložení. Přitom je docela úsporný, takže se v průměru vejdete do devíti, maximálně deseti litrů (s automatem a čtyřkolkou, pamatujte). Můžete si ale zvolit, jestli bude pohánět všechna čtyři kola přes hladce a chytře řadící osmistupňový automat, nebo pouze ta přední skrz zmíněný automat, nebo šestistupňový manuál.
Právě omezená nabídka motorizací může být v očích některých zákazníků jednou ze slabin Starie. Tou druhou může být jediný rozměr, v němž se Staria vyrábí (žádná kratší ani delší verze nebude). A tou poslední je pak omezená variabilita interiéru – k dispozici jsou jen dvě uvedená uspořádání, lavice pak jdou posouvat a sklápět, ale nikoliv jako jednotlivé sedačky. A když je budete chtít vyjmout, budete kromě silných paží potřebovat ještě nářadí. Tohle umí konkurence lépe…
Jenže ve všem ostatním Hyundai exceluje – Staria je pohodlná skoro jako osobní auto a stejně špičkově vybavená, seženete ji i s dieselem a můžete ji pořídit za velmi rozumný peníz. Navíc vypadá, jako byste přicestovali z jiné dimenze. Tedy ne, že by styl byl u dodávek klíčovým faktorem, ale ve Starii si rozhodně nebudete připadat jako v nudné dodávce. Takže klidně zrušte objednávku na to nepraktické SUV, které jste si vyhlídli, a pořiďte si skutečně prostorné a praktické, do kterého se vejde celý váš život.
Osobní devítimístná varianta (Hyundai Staria začíná na ceně 949 990 Kč, kterou můžete dál navyšovat volbou automatické převodovky, pohonu všech čtyř kol nebo vyšších úrovní výbavy, sedmimístná verze Luxury stojí 1 449 990 Kč s pohonem předních kol a o 50 tisíc víc se čtyřkolkou (což byla testovaná varianta).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 2 199 cm3 |
Výkon | 130 kW (177 k) při 3 800 ot./min. |
Točivý moment | 430 Nm při 1 500–2 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 443 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 13,5 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 75 l |
Kola a pneumatiky | 235/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 253/1 997/1 990 mm |
Rozvor | 3 273 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 117–431 l |