Článek
Odvážný? Fascinující? Neobvyklý? Agresivní? Odpudivý? Design nových BMW v čele s i7 je v každém případě polarizující – našel si spoustu hlasitých odpůrců, ale zákazníci ho milují a bavorské novinky se prodávají jako na běžícím páse. Vy si vlastní názor na vzhled i7 určitě uděláte sami i bez našeho přispění, ale ať už bude jakýkoliv, my vás chceme především pozvat dovnitř, odkud vás vnější design nebude trápit. Ocitnete se totiž v úplně jiném světě…
Ale nejdřív musíme otevřít dveře, a protože i7 je vlajková loď značky, nebudeme se u toho unavovat. BMW si totiž od automobilky Rolls-Royce (kterou Bavorští vlastní) půjčilo automatické otevírání dveří – stačí zmáčknout tlačítko a dveře se samy elektricky otevřou (mají detektor překážek, takže je neomlátíte v garáži o zeď nebo jiné auto). Je to poněkud okázalé, ale nepříjemně rychle se na to zvyká. Až si budete říkat, proč to nemají všechna auta.
Až vklouznete na sedadlo řidiče, stačí přišlápnout brzdu (jako byste se chystali startovat) a dveře se za vámi s uspokojivým žuchnutím samy zavřou. Rázem vás obklopí uklidňující ticho a hmatatelná aura luxusu – můžete si sáhnout na čalounění z jemné kůže, dekory ze skutečného dřeva, chladné hliníkové detaily (zvlášť broušené ozdobné mřížky reproduktorů jsou přímo uměleckým dílem) a blyštivé křišťálové ovládací prvky a vklady v palubní desce a dveřích. Ještě si to celé představte za tmy zalité náladovým osvětlením a budete v sedmém nebi – o moc luxusněji to nejde, pokud tedy netoužíte po Rolls-Roycu…
Samozřejmě nesmí chybět ani obrovský panel spojující 12,3palcový digitální přístrojový štít s 14,9palcovým infotainmentem, který sdružuje všechny dostupné funkce včetně online služeb a mobilní konektivity. Což je na jednu stranu skvělé, protože množství aplikací a možností nastavení je skoro tak nekonečné, že by vám nestačila všechna tlačítka světa. Na druhou stranu bude vyžadovat určitý čas – delší než u nižších modelů – než se spolu sžijete a naučíte se vše ovládat (aspoň že tu zůstal otočný ovladač iDrive, který některé úkony trochu zjednodušuje).
Ale tím výčet prvků monstrózní digitální výbavy i7 nekončí, pasažéři na zadních sedadlech (mají pro sebe spoustu prostoru, jelikož BMW nabízí i7 pouze ve verzi s prodlouženým rozvorem o 140 mm) totiž mají k dispozici 5,5palcový tablet integrovaný do dveří, kterým můžou ovládat všelijaké funkce (rádio a média, nastavení sedadel, elektrické rolety atd.) včetně obrovského výklopného panelu o úhlopříčce 31,3 palců (a rozlišením 8K), který ve spolupráci s prémiovým audiem Bowers & Wilkins (s 35 reproduktory a zesilovačem o výkonu 1 956 W) a polohovatelnými křesílky, z nichž můžete udělat skoro pohovku, dělá z i7 luxusní soukromé kino na kolech.
Palubní kino se vám bude obzvlášť hodit při čekání u nabíječky, ale celovečerní film na jeden zátah určitě nezvládnete. BMW i7 totiž můžete nabíjet výkonem až 205 kW, což jeho bateriový balík o mamutí kapacitě 105,6 kWh (uživatelská 101,7 kWh) efektivně nabije (10 až 80 %) za něco lehce přes půlhodinku, což je obvykle jeden díl seriálu. Na pomalejších stojanech už má smysl nějaký ten film klidně aspoň rozkoukat…
Mamutí baterie ale také umožňuje mamutí dojezd – automobilka udává až 625 km v kombinovaném režimu. Ty vám neslíbíme, ale na 500 kilometrů se dostanete bez problémů, aniž byste se museli nějak zvlášť omezovat v tempu. Na povel totiž máte 544 koní a 745 Nm, které mohutnou a těžkou i7 vystřelí z klidu na stovku za pouhé 4,7 sekundy. Jako u každého elektromobilu je však ještě zajímavější pružná akcelerace, která vás doslova zarazí do sedačky. Což samozřejmě přímo láká vyzkoušet na nějaké pěkné silnici.
Když přepnete i7 do sportovního režimu, projeví své geny „radosti z jízdy“ a dokáže se vaší oblíbenou kroucenou okreskou protáhnout až nečekaně svižně a obratně – pomáhá si k tomu adaptivním vzduchovým podvozkem (s řízením pro každé kolo zvlášť) a aktivními stabilizátory, aktivním natáčením zadní nápravy, pohonem všech čtyř kol a také syntetickým zvukem z dílny hudebního mága Hanse Zimmera, který vás pomáhá vtáhnout do řidičského zážitku (jako kdyby nestačila rozmazaná šmouha krajiny za okny). Elektrická i7 vážně umí jet jako pravé BMW!
Ale daleko lépe funguje, když se za volantem vyklidníte, podvozek přepnete do plavného komfortu, zapnete masáž sedadla a po silnici jen hladce kloužete (klidně s podporou sofistikovaných jízdních asistentů). Na palubě zavládne příjemné ticho a pohoda, které nenaruší žádný hluk ani ruch zvenku, pohodlí za volantem, a ještě více na zadních sedadlech, je naprosto rozmazlující. Proč připlácet dvojnásobek za Rolls-Royce…?
Snad možná proto, že vypadá trochu víc na úrovni a že uvnitř tolik nepřipomíná pojízdný počítač, ale jinak co se komfortu jízdy týče, BMW i7 se snadno vyrovná tomu nejlepšímu, co jde za peníze koupit. A ještě ušetříte za člověka, který by vám při nastupování musel otevírat dveře… a to se vyplatí!
BMW i7 je aktuálně v nabídce hned ve třech variantách – 456koňové eDrive50 (pohon zadních kol) se základní cenou 2 925 000 Kč, testované 544koňové xDrive60 (pohon všech čtyř kol) za výchozích 3 552 900 Kč a vrcholné M70 xDrive s výkonem 660koní a astronomickou cenovkou 4 604 600 Kč. Pokud je to na vás moc elektrifikace, BMW řady 7 můžete pořád mít se šestiválcovým dieselem (2 914 600 Kč) nebo s jedním ze dvou plug-in hybridů (750e xDrive od 3 179 800 Kč a M760e xDrive od 3 811 600 Kč).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 400 kW (544 k) |
Točivý moment | 745 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 715 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,7 s |
Maximální rychlost | 240 km/h |
Dojezd | až 625 km |
Kapacita baterie | 105,6 kWh (využitelná 101,7 kWh) |
Nabíjení | AC 22 kW, DC 205 kW |
Kola a pneumatiky | vpředu 255/40 R21, vzadu 285/35 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 391/1 950/1 544 mm |
Rozvor | 3 215 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 500 l |