Článek
Recept zvolili v Lexusu poměrně jednoduchý – vzali oblíbený crossover, vyhodili z něj spalovací motor a místo něj pod kapotu vrazili elektromotor a voila, elektromobil je na světě! Ono to ale vlastně není vůbec špatně, vždyť stejně to udělali v BMW, Mercedesu nebo Volvu a s úspěchem. Navíc jde o kompaktní auto do města, kde dává elektromobilita největší smysl.
Lexus k tomu použil techniku sdílenou s elektrickou verzí Toyoty C-HR (tu však v Česku neseženete) – to znamená elektromotor o výkonu 204 koní, který z elektrické verze dělá nejsvižnější UX v nabídce (hybrid UX 250h má o dvacet koní méně a na stovce je o sekundu později). Vůz nabízí bateriový balík s kapacitou 54,3 kWh (využitelná kapacita 45 kWh) zajišťující papírový dojezd lehce přes 300 kilometrů (s reálnou kombinovanou spotřebou kolem 19 kWh/100 km jste někde na 250 km). Což na městské auto není vůbec špatná hodnota, klidně si můžete troufnout vyjet i za humna…
O životnost se nebojte
Lexus nabízí standardní záruku na celý elektrický pohon v rozsahu 5 let/100 tisíc kilometrů, na kapacitu baterie pak dokonce 8 let/160 tisíc km (garantovaná kapacita 70 %) – svému produktu věří natolik, že vám dovolí si ji za příplatek (jeho výše je aktuálně v jednání) postupně prodloužit dokonce až na úroveň 10 let/1 mil. kilometrů. Lexus je vysokou kvalitou svých produktů proslulý a v případě elektromobilů by to mělo také platit.
A bude to věru pohodlná jízda, protože UX samo o sobě je dost komfortní (pojetím i výbavou), elektrický pohon ještě přidává na pohodlí svou absolutní tichostí (možná jste to už ochutnali u hybridu, ale tady vám ho žádný spalovací motor nenaruší), hladkou jízdou (nepřerušovanou řazením), hbitou pružnou akcelerací (za to vděčí instantnímu zátahu o síle 300 Nm) a snadným řízením (regenerativní řízení si můžete nastavit v pěti stupních). Prostě skutečně prémiový zážitek.
Použití platformy pro spalovací motory Lexusu dost ulehčilo (a také urychlilo) práci, jenže to má i své nevýhody. Předně jde o vnitřní prostor, který je přeci jen poměrně stísněný (hlavně na zadních sedačkách a v kufru) – dedikovaná skateboardová platforma by i z takto kompaktních rozměrů dokázala vymáčknout pár centimetrů místa pro posádku navíc. Taky by nejspíš celé auto vážilo o nějaký ten metrák méně a jezdilo s nižší spotřebou. Nevýhodou je také palubní AC nabíječka s výkonem skromných 6,6 kW a DC nabíjení s výkonem omezeným na 50 kW (dobré pro životnost baterie, horší pro delší výlety) realizované navíc ve standardu CHAdeMO, který se postupně z evropských nabíjecích stanic vytrácí (to znamená, že se vám bude hůř hledat nabíječka).
Největším problémem elektrického UX je však jeho cena, která je nejen skoro o čtvrt milionu vyšší než u (už tak docela drahého) hybridního sourozence, ale také srovnatelná s většími a sofistikovanějšími konkurenty (trio Enyaq iV/ID.4/Q4 e-tron, dvojice Ioniq5/EV6 nebo XC40 Recharge).
Elektrické UX je tak povedeným prémiovým kompaktním crossoverem s elektrickým pohonem, který vás po městě a v jeho okolí povozí jako v peřince, ale pokud ho opravdu chcete, musíte se smířit s pár kompromisy a nesmíte se bát si za něj připlatit. My bychom ale raději sáhli po Toyotě bZ4X nebo počkali na Lexus RZ (s technikou právě z bZ4X).
Za komfort si zkrátka dost připlatíte – základní UX 300e pořídíte minimálně za 1 299 000 Kč (a v plné palbě ji vyšroubujete až nad 1,6 milionu), což je o 229 tisíc dráž, než kolik stojí hybridní verze UX 250h.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 150 kW (204 k) |
Točivý moment | 300 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 860 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,5 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | 315 km |
Kapacita baterie | 54,3 kWh (využitelná 45 kWh) |
Nabíjení | AC 6,6 kW, DC 50 kW (CHAdeMO) |
Kola a pneumatiky | 225/50 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 495/1 840/1 545 mm |
Rozvor | 2 640 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 367 l |