Článek
Vy i já jsme ohrožený druh. My, co milujeme rychlá auta. My, co si užíváme každou zatáčku. My, co upřednostňujeme emoce, sílu a projev charismatických velkoobjemových motorů nad spotřebou a emisemi. V dnešních dnech se motorismus významně mění a nová elektrická éra je nevyhnutelná. V dobách, kdy automobilky vyrábí jedny z nejlepších sportovních aut, ztělesňujících to, co my nadšenci uznáváme za normální, se s nimi pomalu loučíme.
Sportovní auta se brzy změní. S moderními technologiemi sice umíme vyvinout až neuvěřitelně rychlé stroje, které si poradí s nudnou cestou do práce i zábavnými okreskami či závodními okruhy, ale výrobci přestávají respektovat nepsaná pravidla „staré školy“ a odsouvají zážitek z řízení do pozadí. Ti, kteří se tohoto směru ale nevzdali, umí i dnes vyvinout návyková auta, o jakých budeme vyprávět dalším generacím.
A to je myšlenka, o jaké uvažuji v zářivě žlutém Lexusu LC 500 při podvečerní projížďce po středočeských okreskách. Je tu absolutní volno a dynamická jízda s osmiválcovým burácením je jednou z nejpříjemnějších aktivit, jakou si můžete vyčistit hlavu od těžkých myšlenek z každodenního stresu. Luxusní kupé od Lexusu je jedním z nejlepších aut moderní éry a je ohromující, že jej vyvinula značka oslavující komfort za dohledu mateřské Toyoty, pionýra elektrifikovaných aut.
Lexus LC je dokonalou ukázkou chytrého japonského inženýrství, oslavovaného mnoha skutečnostmi i legendami o vývoji aut ze země vycházejícího slunce. V dnešních dnech je na světě už šestým rokem, a přestože se v Česku i nadále prodává jako šestiválcový hybrid LC 500h i jako puristický osmiválec LC 500, s cílem přežít na evropském trhu musel projít modernizací, přinášející technologické ústupky i vylepšení.
Osmiválcový Lexus LC 500 totiž při evoluci oslabil o nepatrných 13 koní (10 kW) a 10 Nm na výsledných 464 koní (341 kW) a 530 Nm. Ovlivnila to nutná instalace filtru pevných částic. Jenže co automobilka ztratila na síle osmiválcového srdce, to se rozhodla získat zpět snížením hmotnosti, zlepšením dynamických schopností i intenzivnějším pocitem z řízení. A vynasnažila se, aby vám decentní oslabení motoru nijak nevadilo.
V Lexusu upravili šasi a snížili neodpruženou hmotnost zavěšení kol o zhruba 10 kilogramů. Docílili toho novými spodními rameny z kovaného hliníku, tenčími dutými stabilizátory, novými pevnějšími vinutými pružinami, novým naladěním elektronických tlumičů s delším zdvihem vpředu a optimalizovali tuhost dorazů podvozku. Vylepšili i řízení, desetistupňový automat s řazením Direct Shift a brzdovou soustavu s větším obložením a přímější zpětnou vazbou.
Myslíte, že dokonalost nejde zlepšit? Modernizovaný Lexus LC 500 je důkazem, že to skutečně jde. Představte si, že jej řídíte, jako teď já, a při jízdě na okreskách ochutnáváte to nejlepší z charismatu šťavnatého atmosférického pětilitrového vidlicového osmiválce. Ochota, s jakou intenzivně táhne od volnoběhu až k omezovači, přičemž s rostoucími otáčkami nepřetržitě graduje, je strhující.
Osmiválec „LCčka“ jen potvrzuje, že pro kupé se sportovní náturou neexistuje lepšího srdce než skvělé atmosféry. Když slyšíte a prožíváte, jak nabírá na síle a zesiluje zvuk s každou další otáčkou, od hřmění až po vysokootáčkový pronikavý řev, pociťujete lehkou husí kůži z nadšení. Je jako nezapomenutelný orchestr, jako opera oslavující benzin. Osmiválec LC je navíc natolik hladový po otáčkách, že k omezovači doslova letí. A když si užíváte jeho projev naplno, uvědomíte si, že se pohybujete opravdu vysokými rychlostmi.
Lexus LC 500 je s výbušným osmiválcem šíleně rychlý, umí akcelerovat z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a požírat nízko letící mouchy při rychlosti až 270 km/h. Jenže to nevystihuje až uchvacující univerzálnost japonského luxusního kupé. Sice s ním nic nepřestěhujete, ale umí být společníkem pro každodenní život ve městech, dálniční cestování i výlety za řidičskými zážitky. Lehkost, s jakou doslova tancuje na asfaltu, si totiž užíváte i při cestách na nákup.
Dokonce i s desetistupňovou automatickou převodovkou máte radost z řízení, protože při klidném tempu řadí hladce a při jízdě naplno vás pustí do omezovače, aniž by sama odřadila. Každé přeřazení je otázkou pár milisekund a ve vysokých otáčkách je doplněno střílením osmiválce do výfuku, přičemž při podřazování umí přesné meziplyny. A vždy se můžete zapojit do dění velkými magneziovými pádly řazení pod volantem. A to je teprve začátek všeho nadšení z jízdy, protože tohle kupé vzniklo pro lidi, které baví řídit.
Lexus LC 500 se po silnicích pohybuje s příjemně agilními sportovními jízdními schopnostmi při zachování vynikajícího komfortu. Komunikativní, rychlé a nesmírně přesné řízení citlivě spolupracuje s řízenou zadní nápravou. Díky tomu LC projíždí zatáčkami s dechberoucí lehkostí. Je přirozeně přetáčivé, a když se odvážíte vypnout plně vypínatelnou stabilizaci, stává se z něj perfektní driftovací nástroj, reagující na pouhé zatočení s přidáním plynu.
A tak si v podvečerním slunci užívám jeho charisma. Když zastavuji na kratičký odpočinek, znovu si prohlížím jeho nadčasový design a říkám si, že vypadá skvěle. I s volitelným karbonovým křídlem, lehce narušujícím čistou eleganci. Kdybych chtěl hledat nedostatky, mohl bych kritizovat zastaralý infotainment, jenže já nechci. Lexus LC je sportovně-luxusním kupé s jediným důležitým zacílením. Je o zážitcích při řízení.
Svět prochází evolucí a tvůrce jedněch z nejlepších limuzín nám ukazuje, jak se vyrábí sportovně-cestovní auta. „Jak fascinující asi je desetiválcové LFA, když LC je doslova miláček,“ říkám si, když mi poslední dnešní paprsky slunce svítí do tváře. Lexus LC je jedním z řidičských aut, o jakých mluvíme jako o posledních mohykánech. Je řidičskou hračkou, jaká se nakupuje srdcem a s rozumem v hibernaci. Nikdy nebudete litovat, že jste to udělali.
Ohromující Lexus LC se v Česku prodává se základní cenou od 2 790 000 Kč. Čistokrevná osmiválcová i hybridní šestiválcová varianta přitom stojí stejně, a to i ve vyšších nabízených stupních výbavy.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový, vidlicový osmiválec, atmosférický, umístěný vpředu podélně |
Zdvihový objem | 4 969 cm3 |
Výkon | 341 kW (464 koní) při 7 100 ot./min. |
Točivý moment | 530 Nm při 4 800 ot./min. |
Převodovka | desetistupňová automatická |
Pohon | zadních kol |
Provozní hmotnost | 1 965 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,7 sekundy |
Maximální rychlost | 270 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 12,7 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 82 litrů |
Kola a pneumatiky | 245/40 R21 vpředu, 275/35 R21 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 770/1 920/1 345 milimetrů |
Rozvor | 2 870 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 197 litrů |