Hlavní obsah

Prémiové kompakty Lexus LBX a UX umí dělat parádu a z nádrže jen usrkávají

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

V nabídce Lexusu se sešly dva podobně velké a podobně drahé stylové crossovery. Který z nich byste si měli vybrat? To se dalo zjistit pouze tak, že jsme je postavili přímo proti sobě v bratrovražedném souboji!

Článek

Lexus LBX je v showroomu pořád horkou novinkou. A hodně atraktivní novinkou! Není vůbec důležité, že má společný technický základ s obyčejnou Toyotou Yaris Cross, když se inženýři a designéři mohli přetrhnout, aby z něj udělali skutečně prémiový produkt. Má tak nejen vylepšenou konstrukci, podvozek a pohon, ale především hodně sexy design a úžasně propracovanou kabinu, ze které (dostupný) luxus přímo čiší. Je to prostě fešák k pohledání. Tak proč byste měli vůbec pokukovat po starším UX?

Především proto, že UX je jen o kousek větší (přesněji o třicet centimetrů na délku). Za volantem si v něm snáz uděláte pohodlí, zatímco LBX vás v oblasti šířky pro kolena přece jen trochu omezuje. Ale hlavně dozadu se v UX vmáčkne i dospělák, zatímco zadní sedadla LBX jsou vyloženě jen pro děti.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nádherný lak měděná Sonic LBX hrozně sluší, ale můžete v ní mít i UX.

Také kufr má UX o trochu rozměrnější a objemnější (LBX 402 litrů, UX 486 litrů), ale pozor při výběru čtyřkolky. Ta má totiž na zadní nápravě ještě jeden elektromotor a jeho měnič omezuje prostor pod podlahou kufru – a v tomto případě se pořadí obrátí, LBX totiž nabídne 317 l a UX jen 283 l (v reálu mezi nimi však není prakticky rozdíl).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Kabina LBX působí útulněji, moderněji a překvapivě také prémiověji. Pár centimetrů mu ale chybí, hlavně vpředu na šířku a pro nohy na zadních sedadlech.

Na druhou stranu kabina LBX působí o poznání moderněji – vždyť je také o pět let novější než UX (ačkoliv tomu nedávná modernizace přinesla nový 12,3palcový přístrojový štít a 12,3palcový dotykový infotainment, také vylepšené materiály a bezpečnostní systémy). Má propracovanější architekturu, lépe zakomponovaný infotainment (i když jen 9,8palcový; přístrojový štít je v základu 7palcový, ale za příplatek může mít shodných 12,3 palce) a příjemněji sladěné materiály. A i když je menší a levnější, příliš se na něm nešetřilo – volant je shodný s UX a místa, kterých se dotýkáte, jsou podobně pěkně zpracovaná.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Kabina modernizovaného UX drží tempo s dobou, přesto v ní najdete více fyzických tlačítek, což mnoho uživatelů potěší.

Na druhou stranu z kabiny LBX také zmizelo dost tlačítek, a i když spodní lišta infotainmentu nabízí ovládací prvky klimatizace, fyzický panel a samostatná tlačítka vyhřívání/odvětrávání sedadel a vyhřívání volantu v UX budou některým zákazníkům vyhovovat víc. UX má také lépe řešené odkládací prostory, protože LBX nabídne pouze jeden držák na nápoje a velký telefon, který dnes nosí v kapse každý, prostě nikam pohodlně neuložíte.

Foto: Lexus

LBX má elektronické zámky, které vás chrání při vystupování, abyste (vy nebo vaše děti) neskočili pod kola projíždějícího auta anebo nesestřelili cyklistu.

A liší se také jízdně. Pravda, obě auta jezdí v klidném tempu podobně pohodlně, hladce a tiše, ale kompaktnější LBX naladili inženýři pro větší radost z jízdy, takže je hbitější, ochotněji se skládá do zatáček a víc vás vtáhne do procesu řízení (ale žádný sporťák to není, to si zase nedělejte iluze). Oproti tomu UX je pojaté komfortněji a za volantem působí robustněji a klidněji. Takže ve finále záleží především na tom, jaký jízdní styl vyznáváte.

Ale možná si prostě vyberete podle počtu válců. Obě auta pořídíte jen s full-hybridním pohonem nejnovější generace (UX můžete mít i jako čistý elektromobil, ale za tyhle peníze bychom raději sáhli po jiných autech), takže umí velmi efektivně využívat elektrickou část pohonu – rekuperovat kinetickou energii a rozjíždět se a plachtit čistě na elektřinu. LBX je v tom o chlup lepší, proto umí jezdit o pár deci laciněji. Obě auta se však dokážou pohybovat v rozmezí pěti a šesti litrů na sto (lépe fungují v městském prostředí, hůř na dálnici), což jsou skvělá čísla.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

LBX má modernější hybridní pohon a umí elektrickou část využívat efektivněji. Jenže mu oproti UX chybí výkon, a tříválec se tak víc nadře. A je u toho docela hlučný.

Jenže když potřebuje víc síly, naskočí benzinové srdce celého pohonu – a to má v případě LBX jen tři válce. Při nízkém zatížení o něm skoro ani nevíte, ale pod plynem ho přeslechnout nejde. Je totiž docela hlučný a zní poměrně utrápeně. Řešením je jezdit klidněji nebo si připlatit za paket Advanced obsahující systém aktivního potlačování hluku (ANC, určitě ho znáte ze sluchátek), který skutečně pomáhá. Anebo prostě přišetřit a koupit čtyřválcové UX.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Čtyřválec UX je tišší a působí kultivovaněji. Má také vyšší kombinovaný výkon, takže ho nemusíte tak ždímat. Oba hybridy se ale můžou pochlubit mimořádnou efektivitou, umí jezdit v průměru kolem pěti litrů na to.

To pod plynem vrčí o poznání kultivovaněji, a ještě má víc síly (199 versus 136 koní), takže se vaše pravá noha nebude muset tolik omezovat. Papírově je UX o sekundu rychlejší v akceleraci na stovku, pružné zrychlení je však ještě výraznější – i proto, že kvůli hluku nepovolíte plyn v momentu, kdy převodovka vytočí spalovák do vyšších otáček jako u LBX.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tak který kompaktní lexus si vyberete?

Pokud ale jezdíte hlavně ve městě, tak vás to asi trápit nebude, tam se rozdíly příliš neprojeví. A jestli jste v autě nejčastěji sami nebo ve dvou, případně pokud jen rozvážíte děti do školy a na kroužky, tak vám kompaktnější LBX úplně postačí. Vypadá víc šik, můžete ho mít ve výraznějších barvách a pobyt v jeho kabině vám bude dělat o chlup větší radost.

Pokud však potřebujete víc prostoru, případně víc síly na častější dálniční a okreskové přesuny, pak vám doporučujeme sáhnout po UX. Na pohled působí dospělejším dojmem a za volantem vás zahrne komfortem. Ano, připlatíte si za něj… ale možná méně, než byste čekali.

Oficiálně začíná ceník LBX na částce 770 000 korun, zatímco na nejlevnějším UX visí cenovka 999 000 Kč. Jenže do hry přicházejí akční ceny, které pro LBX přinášejí cenové zvýhodnění až 166 tisíc, v případě UX dokonce až 256 tisíc. Za základní LBX tak dáte bez tisícovky sedm set tisíc a za pěkně vybavené LBX Elegant Tech 809 tisíc.

O 140 tisíc výš už ale je hezky vybavené UX 300h Business Tech, což stojí za úvahu. Rozdíl mezi těmito dvěma vybavenými verzemi je ještě menší v případě volby operativního leasingu – za stejných podmínek (48 měsíců, 40 tisíc km) vyjde LBX na 10 999 Kč/měsíc a UX na 12 499 Kč.

Technické údajeLBXUX
Motorřadový tříválec + elektromotorřadový čtyřválec + elektromotor
Zdvihový objem1 490 cm³1 987 cm³
Výkon67 kW (91 k)112 kW (152 k)
Točivý moment120 Nm190 Nm
Elektromotor69 kW (94 k)83 kW (113 k)
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí136 k a 185 Nm 199 k a 206 Nm
Převodovkaautomatická s plynule měnitelným převodem
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 480 kg1 495 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,2 s8,1 s
Maximální rychlost170 km/h177 km/h
Spotřeba (kombinace)4,4 l/100 km4,6 l/100 km
Kola a pneumatikyXXXXXX
Rozměry (délka/šířka/výška)4 190/1 825/1 560 mm4 495/1 840/1 540 mm
Rozvor2 580 mm2 640 mm
Objem zavazadlového prostoru402 l486 l
Načítám