Článek
Lexus LBX je v showroomu pořád horkou novinkou. A hodně atraktivní novinkou! Není vůbec důležité, že má společný technický základ s obyčejnou Toyotou Yaris Cross, když se inženýři a designéři mohli přetrhnout, aby z něj udělali skutečně prémiový produkt. Má tak nejen vylepšenou konstrukci, podvozek a pohon, ale především hodně sexy design a úžasně propracovanou kabinu, ze které (dostupný) luxus přímo čiší. Je to prostě fešák k pohledání. Tak proč byste měli vůbec pokukovat po starším UX?
Především proto, že UX je jen o kousek větší (přesněji o třicet centimetrů na délku). Za volantem si v něm snáz uděláte pohodlí, zatímco LBX vás v oblasti šířky pro kolena přece jen trochu omezuje. Ale hlavně dozadu se v UX vmáčkne i dospělák, zatímco zadní sedadla LBX jsou vyloženě jen pro děti.
Také kufr má UX o trochu rozměrnější a objemnější (LBX 402 litrů, UX 486 litrů), ale pozor při výběru čtyřkolky. Ta má totiž na zadní nápravě ještě jeden elektromotor a jeho měnič omezuje prostor pod podlahou kufru – a v tomto případě se pořadí obrátí, LBX totiž nabídne 317 l a UX jen 283 l (v reálu mezi nimi však není prakticky rozdíl).
Na druhou stranu kabina LBX působí o poznání moderněji – vždyť je také o pět let novější než UX (ačkoliv tomu nedávná modernizace přinesla nový 12,3palcový přístrojový štít a 12,3palcový dotykový infotainment, také vylepšené materiály a bezpečnostní systémy). Má propracovanější architekturu, lépe zakomponovaný infotainment (i když jen 9,8palcový; přístrojový štít je v základu 7palcový, ale za příplatek může mít shodných 12,3 palce) a příjemněji sladěné materiály. A i když je menší a levnější, příliš se na něm nešetřilo – volant je shodný s UX a místa, kterých se dotýkáte, jsou podobně pěkně zpracovaná.
Na druhou stranu z kabiny LBX také zmizelo dost tlačítek, a i když spodní lišta infotainmentu nabízí ovládací prvky klimatizace, fyzický panel a samostatná tlačítka vyhřívání/odvětrávání sedadel a vyhřívání volantu v UX budou některým zákazníkům vyhovovat víc. UX má také lépe řešené odkládací prostory, protože LBX nabídne pouze jeden držák na nápoje a velký telefon, který dnes nosí v kapse každý, prostě nikam pohodlně neuložíte.
A liší se také jízdně. Pravda, obě auta jezdí v klidném tempu podobně pohodlně, hladce a tiše, ale kompaktnější LBX naladili inženýři pro větší radost z jízdy, takže je hbitější, ochotněji se skládá do zatáček a víc vás vtáhne do procesu řízení (ale žádný sporťák to není, to si zase nedělejte iluze). Oproti tomu UX je pojaté komfortněji a za volantem působí robustněji a klidněji. Takže ve finále záleží především na tom, jaký jízdní styl vyznáváte.
Ale možná si prostě vyberete podle počtu válců. Obě auta pořídíte jen s full-hybridním pohonem nejnovější generace (UX můžete mít i jako čistý elektromobil, ale za tyhle peníze bychom raději sáhli po jiných autech), takže umí velmi efektivně využívat elektrickou část pohonu – rekuperovat kinetickou energii a rozjíždět se a plachtit čistě na elektřinu. LBX je v tom o chlup lepší, proto umí jezdit o pár deci laciněji. Obě auta se však dokážou pohybovat v rozmezí pěti a šesti litrů na sto (lépe fungují v městském prostředí, hůř na dálnici), což jsou skvělá čísla.
Jenže když potřebuje víc síly, naskočí benzinové srdce celého pohonu – a to má v případě LBX jen tři válce. Při nízkém zatížení o něm skoro ani nevíte, ale pod plynem ho přeslechnout nejde. Je totiž docela hlučný a zní poměrně utrápeně. Řešením je jezdit klidněji nebo si připlatit za paket Advanced obsahující systém aktivního potlačování hluku (ANC, určitě ho znáte ze sluchátek), který skutečně pomáhá. Anebo prostě přišetřit a koupit čtyřválcové UX.
To pod plynem vrčí o poznání kultivovaněji, a ještě má víc síly (199 versus 136 koní), takže se vaše pravá noha nebude muset tolik omezovat. Papírově je UX o sekundu rychlejší v akceleraci na stovku, pružné zrychlení je však ještě výraznější – i proto, že kvůli hluku nepovolíte plyn v momentu, kdy převodovka vytočí spalovák do vyšších otáček jako u LBX.
Pokud ale jezdíte hlavně ve městě, tak vás to asi trápit nebude, tam se rozdíly příliš neprojeví. A jestli jste v autě nejčastěji sami nebo ve dvou, případně pokud jen rozvážíte děti do školy a na kroužky, tak vám kompaktnější LBX úplně postačí. Vypadá víc šik, můžete ho mít ve výraznějších barvách a pobyt v jeho kabině vám bude dělat o chlup větší radost.
Pokud však potřebujete víc prostoru, případně víc síly na častější dálniční a okreskové přesuny, pak vám doporučujeme sáhnout po UX. Na pohled působí dospělejším dojmem a za volantem vás zahrne komfortem. Ano, připlatíte si za něj… ale možná méně, než byste čekali.
Oficiálně začíná ceník LBX na částce 770 000 korun, zatímco na nejlevnějším UX visí cenovka 999 000 Kč. Jenže do hry přicházejí akční ceny, které pro LBX přinášejí cenové zvýhodnění až 166 tisíc, v případě UX dokonce až 256 tisíc. Za základní LBX tak dáte bez tisícovky sedm set tisíc a za pěkně vybavené LBX Elegant Tech 809 tisíc.
O 140 tisíc výš už ale je hezky vybavené UX 300h Business Tech, což stojí za úvahu. Rozdíl mezi těmito dvěma vybavenými verzemi je ještě menší v případě volby operativního leasingu – za stejných podmínek (48 měsíců, 40 tisíc km) vyjde LBX na 10 999 Kč/měsíc a UX na 12 499 Kč.
Technické údaje | LBX | UX |
---|---|---|
Motor | řadový tříválec + elektromotor | řadový čtyřválec + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 490 cm³ | 1 987 cm³ |
Výkon | 67 kW (91 k) | 112 kW (152 k) |
Točivý moment | 120 Nm | 190 Nm |
Elektromotor | 69 kW (94 k) | 83 kW (113 k) |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 136 k a 185 Nm | 199 k a 206 Nm |
Převodovka | automatická s plynule měnitelným převodem | |
Pohon | předních kol | |
Pohotovostní hmotnost | 1 480 kg | 1 495 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,2 s | 8,1 s |
Maximální rychlost | 170 km/h | 177 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,4 l/100 km | 4,6 l/100 km |
Kola a pneumatiky | XXX | XXX |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 190/1 825/1 560 mm | 4 495/1 840/1 540 mm |
Rozvor | 2 580 mm | 2 640 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 402 l | 486 l |