Článek
Automobilky se předhánějí, která k vizi své elektrické budoucnosti přitáhne víc pozornosti, a proto ji předvádějí ve stále opulentnější (čti rozměrově větší) a extravagantnější (tedy dražší) formě. Přitom rozum našeptává, že elektromobilita dává největší smysl v kompaktnější a efektivnější formě, jakou předvádí třeba právě Kia Niro.
S délkou 4,4 metru není Niro žádný přerostlý obr, ale ani žádný městský mrňous (velikostně zapadne přesně mezi Ceed a Sportage), takže se s ním snadno manévruje a parkuje, přitom není problém do něj pohodlně usadit čtyři dospěláky (rozvor 2,7 metru je o chlup větší, než má třeba Octavia) a nalít 475 litrů zavazadel.
Baterie s kapacitou 64,8 kWh také není nijak gigantická (a těžká a drahá), přitom umožňuje dojezd na jedno nabití až 460 km – což zcela stačí na cesty napříč republikou, nejen kroužení kolem elektrické zásuvky jen tak daleko, kam až dosáhne prodlužovačka. Ostatně elektromotor roztáčející přední kola výkonem 204 koní dělá z Nira docela svižné auto, které se nezadýchá ani v dálničním provozu, takže dlouhé přesuny vážně nejsou problém.
Niro se přitom postará o vaše pohodlí, na palubě můžete mít ty nejmodernější vychytávky zahrnující digitální přístrojový štít a dotykový infotainment (obě obrazovky s 10,25“ úhlopříčkou), kožená a elektricky nastavitelná sedadla mohou být nejen vyhřívaná, ale také odvětrávaná, klimatizace je dvouzónová a podporovaná tepelným čerpadlem, samozřejmě nesmí chybět sofistikované jízdní asistenty ulehčující jízdu.
Niro tak jezdí příjemně tiše, komfortně a uvolněně, takže si za volantem můžete užívat správnou pohodu. Do procesu řízení vás sice nevtáhne (to by od auta tohoto typu čekal jen málokdo), ale také vás ničím neotravuje. Za volantem tak máte dost klidu sledovat dopravu, prohlížet si okolí, poslouchat hudbu… a přemýšlet, jestli je právě tohle auto ta správná volba.
Elektrické Niro sice nedělá nic vyloženě špatně, ale nelze se ubránit dojumu, že konkurence (konkrétně dvojka ID.3 a Megane E-Tech) umí některé věci o kus lépe – na menší platformě vytvoří více životního prostoru (tady elektrickému Niru komplikují život jeho méně elektrifikované verze), je vyzbrojená pokročilejší technikou (nabíjení výkonem pouze 7,2 kW pro AC a 77 kW u DC není u Nira žádná hitparáda), za volantem víc zaujme a nabídne dynamičtější jízdní projev.
Niro je tak sice povedené kompaktní auto se skvělým interiérem a neobvykle širokou výbavou, ale v elektrické verzi má jeho talent mírné trhliny. Víc smyslu nám tak dávají obě jeho hybridní varianty – především již dříve testovaná základní verze hybridu (HEV), která umí být dost úsporná i bez dobíjení ze zásuvky.
A to i s ohledem na cenovku: Zatímco Niro HEV začíná na částce 754 980 Kč a PHEV pořídíte již za 1 049 980 Kč, za Niro EV zaplatíte minimálně 1 294 980 Kč, což je částka srovnatelná s talentovanější konkurencí (i když to Niro dohání poměrně bohatou výbavou).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 150 kW (204 k) |
Točivý moment | 255 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 757 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,8 s |
Maximální rychlost | 167 km/h |
Dojezd | 460 km |
Kapacita baterie | 64,8 kWh |
Nabíjení | AC 7,2 kW, DC 77 kW |
Kola a pneumatiky | 215/55 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 420/1 825/1 570 mm |
Rozvor | 2 720 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 475 l |