Článek
Prosíme o minutu ticha za diesely. Není to tak dávno, kdy byly nafťáky prakticky jasnou volbou, Dieselgate to ale všechno změnila a nyní jsou vznětové motory na vymření. Většina automobilek je postupně vyřazuje z nabídky – u menších modelů zmizely už dávno, ty větší to postupně čeká. Nebudou nám ale chybět?
Renault tento trend potvrzuje, protože Arkanu, jeden ze svých klíčových modelů, nabízí jen s benzinovými motory. Známá přeplňovaná čtyřválcová třináctistovka je k dispozici s výkonem 140 nebo 160 koní a kombinovaná vždy s dvouspojkovou automatickou převodovkou. Tato motorizace přináší příjemnou kultivovanost, solidní dynamiku a není ani kdovíjak rozežraná (k tomu jí pomáhá mild-hybridní technika) – v kombinovaném provozu můžete jezdit za slušných šest litrů na sto. Přesto se nemůžete zbavit pocitu, že by Arkana mohla jezdit i laciněji…
A proto je v nabídce také hybridní jednotka označená E-Tech. Jde o prověřenou techniku (na trhu je už čtvrtým rokem) spojující úspornou benzinovou šestnáctistovku s elektromotorem prostřednictvím patentované multimodální převodovky (má 2 rychlostní stupně pro elektromotor a 4 stupně pro spalovací motor) – společně pak pohání přední kola kombinovaným výkonem až 145 koní.
Arkana E-Tech využívá svůj elektrický pohon na maximum – vždy se na něj rozjíždí, takže od semaforů vyráží svižně, hladce a naprosto tiše. Spolu s efektivní rekuperací (můžete si přepnout na režim „B“ umožňující řízení jedním pedálem jako u elektromobilů) tak Renault slibuje, že až 80 % jízdního času ve městě strávíte v elektrickém režimu. Přesná procenta jsme neověřovali, je však znát, že s líným městským provozem si hybridní Arkana rozumí skvěle.
Neztratí se ale ani za městem, na okreskách umí také tiše plachtit na elektřinu, a když se připojí spalovací motor, tak si jen potichu přede. Podvozek je svým naladěním spíše tužší, aby držel pod kontrolou pohyby vysoké karoserie, zároveň umí být poddajný, abyste se necítili nepohodlně ani na českých tankodromech – a to dokonce i na 18palcových kolech (také proto, že na nich nejsou nazuté nesmyslné nízkoprofilové šlupky).
Ani dálnice nejsou pro hybridní Arkanu zapovězeným územím, tedy pokud se budete držet v rychlostních limitech. Nad nimi, stejně jako při potřebě silnější akcelerace, začne být spalovací motor už dost slyšet – i kvůli tomu, že je zpřevodovaný jen zmíněnými čtyřmi stupni (což oproti obvyklým šesti přináší určité kompromisy). Nikdy to však nepůsobí tak otravně a nepřirozeně jako u planetových převodovek, které drží spalovací motor vytočený delší dobu.
Arkana, nebo Austral?
Obě SUV Renaultu jsou podobně velká, takže pochopitelně lákají ke srovnání. Faktem však je, že Austral je modernější a propracovanější auto – od platformy přes materiály v interiéru a výbavu až po technologie na palubě, dokonce i jeho hybridní pohon je novější generace. I jízdně je Austral o něco dál. To se však odráží na ceně, Renault si za Austral v základu řekne o 100 tisíc víc.
Na dálnici také nepřijde elektrická část pohonu tak často ke slovu, takže spotřeba stoupá ke (stále snesitelným) šesti litrům, ve městě při citlivé práci s plynem a troše předvídání umí klesnout ke čtyřem, v průměru kombinovaného provozu jste v tom cca za pět litrů na sto (tedy přibližně o litr až litr a půl méně než u spalovacího motoru), což je ve finále hodnota velice blízká spotřebě konvenčního dieselu.
Ale nenechte se zmást, hybridní pohon není dokonalou náhradou dieselu – ten byl na dlouhé dálniční přesuny prostě dokonalý. Většina lidí však nenajíždí denně stovky kilometrů po dálnicích, daleko častěji jen poskakují po městě a v jeho blízkém okolí a najedou pár desítek kilometrů, což je pro diesel naopak to nejhorší. A hybrid si v takovém prostředí vyloženě libuje. Takže pokud své auto používáte právě takhle, je pro vás hybridní pohon tím pravým.
Nejlevnější Arkana (mild-hybrid 140 EDC) stojí ceníkových 671 000 Kč, za hybrid E-Tech si Renault řekne o rozumných 20 tisíc navíc (za mild-hybrid 160 EDC pak ještě o 10 tisíc víc). To však není jedinou daní za nižší spotřebu: E-Tech je také o rovnou sekundu pomalejší v akceleraci z klidu na stovku (to sedí k charakteru, hybrid odmění spíše klidnější řidiče) a má o 33 litrů nižší objem kufru.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 69 kW (94 k) při 5 600 ot./min |
Točivý moment | 148 Nm při 3 600 ot./min |
Elektromotor | 69 k a 205 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 145 k |
Převodovka | multimódová automatická – 2 stupně pro elektromotor, 4 stupně pro spalovací motor |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 510 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,8 s |
Maximální rychlost | 172 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 215/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 568/1 821/1 576 mm |
Rozvor | 2 720 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 480 l |