Článek
Bývaly časy, kdy si gentlemani chodívali zklidnit pocuchané nervy do soukromých klubů. Spočinout v koženém křesílku v tichém prostředí vkusně vybavené klubovny, k tomu dobrá kniha nebo vydání The Times a pochopitelně sklenka brandy – to musel být doslova balzám na duši.
Já jako moderní člověk našel své útočiště za volantem ESQ SUV. Jeho kabina je totiž uklidňující oázou ticha a pohodlí, která po silnici pluje zcela nerušeně a hladce za mírného komfortního pohupování. Přitom se rozvalujete v pohodlném koženém křesílku s odvětráváním (a pochopitelně také vyhříváním), širokým masážním repertoárem a měkoučkým polštářkem u opěrky hlavy, který vás přímo zve, abyste si ji pohodlně opřeli a zavřeli oči. Největší výzvou za volantem EQS SUV tak je neusnout…
EQS SUV tím potvrzuje, že Mercedes pokračuje na vlně bezprecedentního komfortu s luxusním nádechem i v elektrické éře. Vlastně elektrický pohon tento charakter ještě víc zdůrazňuje – tak tichého chodu nedosáhnete ani s tím nejvychovanějším a nejlépe utlumeným dvanáctiválcem, tak hladkou jízdu nezajistí ani ta nejjemněji řadící automatická převodovka.
Přitom vás tento pohon nebude nijak zásadně omezovat, s obřím bateriovým balíkem o využitelné kapacitě 108 kWh ujedete v kombinovaném provozu přes 500 kilometrů a díky nabíjení výkonem až 200 kW nebudete u nabíječky trávit dlouhé hodiny. Na povel přitom máte 360 koní s masivním zátahem 800 Nm dostupným na každý povel pravou nohou.
Vybere si každý
Mercedes je největším propagátorem elektromobility, i když to dělá poměrně nenápadně. Když se ale přijdete podívat do showroomu, napočítáte hned osm elektrických modelů: nabídka začíná u kompaktního městského crossoveru EQA a pokračuje přes sedmimístné rodinné SUV EQB až ke čtveřici technicky spřízněných modelů EQE a EQS, které oba mají i své SUV verze. K tomu si připočítejte ještě elektrickou verzi osobně-užitkových modelů EQT a EQV a jste na výsledných osmi – víc elektromobilů žádná evropská značka v nabídce nemá.
Díky adaptivním vzduchovým tlumičům a natáčení kol zadní nápravy (standardně o 4,5°, na přání až o 10°, což v nižších rychlostech efektivně snižuje poloměr otáčení, ve vyšších zase zvyšuje stabilitu) tahle pojízdná katedrála luxusu na přání proletí okreskou až nečekaně svižně a obratně. Ale velká zábava to není, spíš si připadáte, že vůz nutíte k něčemu, co nemá v popisu práce. Mnohem víc vyniká v umění klidné plavby po asfaltu (dokonce i na 22palcových kolech!) s občasným náhlým přílivem akcelerace, když potřebujete někoho předjet nebo se zařadit do rychlejšího pruhu – což umí kouzelně snadno.
Abyste mohli za volantem ještě víc relaxovat, Mercedes vám poskytuje podporu širokého repertoáru jízdních asistentů, které sledují dopravu kolem auta, přizpůsobují rychlost jízdy, usnadní vám změnu jízdního pruhu, a dokonce za vás i zaparkují. Informace o jízdě máte nejen na digitálním přístrojovém štítu, ale také na velkém průhledovém displeji s rozšířenou realitou přímo v zorném poli, takže se za volantem zorientujete rychle a snadno.
Budiž světlo!
EQS SUV může mít na přání vysoce pokročilou techniku předních světlometů pojmenovanou Digital Light. Ta má v každém světlometu světelný modul se třemi extrémně výkonnými diodami LED, jejichž světlo je usměrňováno pomocí 1,3 milionu mikrozrcadel. Na celé vozidlo tedy vychází rozlišení více než 2,6 milionu pixelů.
Výsledkem je kromě vysokého osvětlovacího výkonu také velmi jemné a precizní směřování světelného toku umožňující odclonění okolní dopravy při svícení dálkovými, osvětlování zatáček jízdních pruhů nebo chodců na krajnici, případně i dopravních značek (nebo naopak odclonění jejich odlesku). Samozřejmě umí také uvítací animace, ale zvládnou také kreslit na silnici pro lepší upozornění řidiče nebo komunikaci s okolím. Klidně dokážou promítat filmy na zeď, když na to přijde!
Delší sžívání bude nejspíš vyžadovat infotainment, který sdružuje všechna možná a nemožná nastavení auta, online funkcionality a mobilní konektivitu. Ale až se rozkoukáte, jistě oceníte chytrost zobrazení a intuitivnost navigace – třeba typicky otravné upozorňování na překročení rychlosti vypnete jedinou ikonou na hlavní obrazovce. Děkujeme, Mercedesi!
Je vlastně velmi snadné ze spalovacího GLS přeskočit do elektrického EQS SUV – většinu věcí již budete znát a jediné, nad čím budete žasnout, je to, o kolik komfortnější a pohodovější dokáže elektrické auto být. Mercedes totiž cestu elektrifikace nevedl přes kopce a údolí šokujícího designu a masivního výkonu, ale vydal se přímo ve vlastních vyšlapaných stopách vkusné elegance a uklidňujícího pohodlí, kudy to tak dobře zná.
A proto EQS SUV působí tak přesvědčivě a funguje tak skvěle – nevnucuje vám totiž žádné zásadní změny řidičských nebo uživatelských návyků. Stačí prostě, když se pohodlně usadíte a budete si užívat všechny konejšivé rozmařilosti, které nabízí. A přesně o tom luxusní způsob života je. Tak vítejte ve svém vlastním soukromém klubu!
Ceník Mercedesu EQS SUV začíná na částce 3 275 470 Kč za 360koňovou verzi 450+ s pohonem pouze zadních kol a dojezdem až 629 km. Testovaná verze 450 4MATIC s pohonem všech čtyř kol a dojezdem až 593 km stojí v základu 3 377 110 Kč. Výkonnější verzi 500 4MATIC (449 koní a 593 km) pořídíte již za 3 609 430 Kč a vrcholnou 580 4MATIC (544 koní a 590 km) za 4 279 770 Kč. Králem rodu EQS SUV je superluxusní a exkluzivní verze Maybach, která však ještě nezná českou cenu (a jestli ji potřebujete vědět, tak si ji nemůžete dovolit).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 265 kW (360 k) |
Točivý moment | 800 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 805 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,0 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Dojezd | 531 km |
Kapacita baterie | 107,8 kWh |
Nabíjení | AC 22 kW, DC 200 kW |
Kola a pneumatiky | 275/40 R22 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 125/1 959/1 718 mm |
Rozvor | 3 210 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 645 l |