Hlavní obsah

Korejské SUV SsangYong Korando má větší kufr než Karoq a vyjde levněji. Jen si řekne o víc benzinu

Foto: Lukáš Kukla

Na paškál jsme si vzali SsangYong Korando v automatu a s pohonem předních kol

Ještě před třemi lety se u nás vozu SsangYong kdekdo smál, zatímco dnes tuzemští importéři berou tohoto Jihokorejce zcela vážně. Nejprodávanější model značky jménem Korando totiž platí za solidní SUV za rozumnou cenu, ovšem s větším benzinovým apetitem.

Článek

Jihokorejská automobilka SsangYong (v překladu Dva draci) se na český trh vrátila v lednu 2019, přičemž tehdy si ji mnozí pletli s čínskou společností. Za pouhé tři roky u nás však její vozy dokázaly přesvědčit ke koupi několik tisíc lidí, přičemž ten neprodávanější automobil značky – Korando – jsme nyní otestovali i my.

Foto: Lukáš Kukla

Korando patří co do objemu k nejprodávanějším vozům značky

Přes sto prodaných modelů Korando měsíčně, to je bilance SsangYongu v roce 2022 na českém trhu. A to je rovněž něco, co už musí brát v potaz nejeden tuzemský importér.

Ať jsou fotografie jakékoli, vždy umí věrně maskovat prostornost a proporce vozidla. S rozměry 4,45 × 1,87 × 1,62 metru jde totiž o SUV přerůstající i populární Škodu Karoq. A to i kufrem, neboť Korando nabídne bez rezervního kola objem 551 litrů, zatímco Karoq bez příplatkových sedadel VarioFlex 521 litrů.

Foto: Lukáš Kukla

Kufr má dvojité dno a bez rezervy objem 551 litrů

Také design modelu přestal být natolik osobitý jako začátkem milénia, kdy ssangyongy platily za… Řekněme, že by soutěž krásy nejspíše nevyhrály. Nicméně čas se hnul a designéři pochopili, že určitá míra extravagance nevadí, avšak nic se nesmí přehánět.

Takže zatímco vpředu se díváte už na poměrně konvenční zpracování vedené LED diodovými světly v parabolách, zadní část pořád vzpomíná na ty divoké návrhářské kreace, byť v umírněné formě. Nechybí ani koncové blinkry umístěné v nárazníku, což nosily a nosí některé vozy rovněž jihokorejských značek HyundaiKia.

Foto: Lukáš Kukla

Design zádě se umírněné extravagance nebojí

Přestože je vnímání krásy subjektivní, tak zde můžeme objektivně říct, že se exteriéroví návrháři oproti minulým letům podstatně zlepšili.

Příjemný standard

Naopak žádné velké divočiny nehledejte v kabině, která překvapí svojí vzdušností. Jak vůz klame tělem, tak klame i pohledem dovnitř. Životního prostoru zde máte dostatek, zejména co se šířky týče. Naopak lehký boj s výškou budou svádět dva metry vzrostlí lidé, jelikož těm při správném nastavení sedadla moc místa nad hlavou nezbyde.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina je celkem vzdušná, ač se to na první pohled nezdá

Interiér zkoušeného modelu působí skutečně solidně, k čemuž přispívají i volitelná dvoubarevná kožená sedadla s výhřevem, ventilací a dofukovatelnou bederní opěrkou. Těm ovšem vytýkáme chybějící stehenní podporu nebo delší sedák – to kvůli potřebě pohodlí na vícehodinových cestách.

Ani užité plasty nevypadají nikterak lacině či pracovně, zkrátka příjemný standard. Určitou míru lehkého luxusu by měly přinést povrchy vyvedené do černého klavírního lesku, což známe především z aut od Mitsubishi.

Foto: Lukáš Kukla

Sedadla by potřebovala delší podsedák/stehenní podporu

Jde o prvky hezké, avšak na údržbu náročné, je na nich hned vidět prach a prakticky okamžitě se ohmatají. V autě vydrží v dokonalé čistotě jen velmi krátkou dobu.

Pochopitelně si všímáte i detailů, jaké u cenově dostupných značek prozradí, kde se šetřilo. Tak třeba hlavice páky automatu. Co myslíte, působila jako hračka z kinder vajíčka? Nikoli, naopak je dost bytelná. Vyhřívaný volant? Spíše užší a větší, takže potěší vyznavače „autobusových“ věnců.

Foto: Lukáš Kukla

Volant je spíše užší, avšak do průměru větší

Nechybí ani ambientní osvětlení tvořící prostorový efekt, avšak jeho intenzita je mírná a nerušivá. Berte jej jako vzhledný doplněk.

Foto: Lukáš Kukla

Doplňkové ambientní osvětlení vytváří prostorový efekt

Potěšilo nás, že se automobilka zatím nevydala vstříc době dotykové, takže mnoho funkcí obstaráváte tlačítky, což je zkrátka uživatelsky přívětivější řešení, potažmo při jízdě méně rozptylující. Za to posíláme pochvalu i s klíčenkou.

CarPlay do budíků

Poměrně zajímavě se výrobce popral s infosystémem, jehož zrcadlí jak středová dotyková obrazovka, tak digitální přístrojový štít. Ten je navíc poměrně utopený a na náš vkus i na maximální jas docela tmavý.

Foto: Lukáš Kukla

Digitální budíky jsou utopené a na náš vkus spíše tmavé

Obvykle to funguje tak, že většinu nastavení ladíte přes hlavní displej, zatímco budíky slouží jen jako zobrazení, respektive v nich ovládáte palubní počítač. U testovaného Koranda je tomu naopak.

Středová obrazovka „nic neumí“. Tedy je tu tovární navigace TomTom, ale od ní kdovíjakou svižnost nečekejte. Pak tu máte audiosystém, rádio, pár nastavení a kabelovou konektivitu Apple CarPlay/Android Auto. Jenže to je asi tak vše, a navíc systém samotný není úplně nejrychlejší.

Foto: Lukáš Kukla

Centrální obrazovka nabídne pár nastavení a navigaci TomTom

Úplným opakem jsou budíky nabízející několik režimů zobrazení, graficky vybízející uživatele k nastoupení nebo třeba na virtuálním modelu vozu ukazující aktivní světla či blinkry. Jenže jen o vychytávkách to není, jelikož teprve v přístrojovém štítu máte podrobné nastavení vozu, konfiguraci asistentů a další důležité i nedůležité prvky. Co tím posledním bodem myslíme? Inu můžete si ladit třeba hlasitost blinkru.

Pomineme-li strojový překlad do češtiny, který je v pár oblastech „alternativní“ (namísto „zpět“ je „vrátit“ a podobně), nabízí virtuální kokpit jednu mega věc, a to promítnutí obrazovky infosystému včetně Apple CarPlay/Android Auto!

Foto: Lukáš Kukla

Je to skutečně tak, Korando zrcadlí Apple CarPlay/Android Auto v přístrojovce

Ano, v Korandu si skutečně můžete pustit svoje oblíbené Mapy.cz či Waze přímo před oči do budíků. Jde o výjimečnou funkci, protože tohle zatím takřka žádný vůz oficiálně prodávaný v Evropě nenabízí.

Benzinový nenasyta

Pod kapotou Koranda pracuje pouze zážehový 1,5litrový čtyřválec s turbem, který je naladěný na výkon 163 koní a sílu 280 Nm. Řazení řeší standardně šestirychlostní manuál, volitelně pak (námi zkoušený) šestirychlostní automat Aisin, díky němuž krouťák spadne o 20 Nm.

Foto: Lukáš Kukla

Motorizace je jediná, a to přeplňovaná zážehová patnáctistovka

Provozní hmotnost zkoušeného SUV s pohonem předních kol pak činí 1,54 tuny, takže motor nemá problém s autem zacvičit, jen mu musíte dát dostatečně napít, což se odrazí ve spotřebě, která se v rámci našeho měření pohybovala mezi devíti až deseti litry na sto. A to je poněkud zvýšený apetit, protože takový Kodiaq či Karoq s 2,0 TSI s DSG a 4×4 budou jezdit úsporněji.

Vozu by určitě prospěl sedmirychlostní nebo osmirychlostní automat, jelikož by se jednotlivé převodové poměry mohly zkrátit a motorizace nemusela tolik pracovat. Rovněž jsou v tomto segmentu (SUV-C) populární dieselové jednotky, nicméně ty u Koranda chybí.

Foto: Lukáš Kukla

Standardem je manuální šestikvalt, volitelně se nabízí šestirychlostní automat

Z hlediska jízdního komfortu pak autu nemáme moc co vytýkat, jelikož obě nezávislá zavěšení (př. MacPherson, zad. multilink) fungují tak, jak mají. Pohodlí tu hraje jasný prim, odpružení bez sportovních či adaptivních ambicí patří k měkčímu. Tohle od Koranda tak nějak očekáváte a taky to dostanete.

Tohle Čechům chutná

Korando s garancí 5 let/100 000 km startuje od 539 900 Kč. Přestože je o více než sto tisíc korun dražší než menší SUV Tivoli, patří z hlediska objemu na pozici nejprodávanějšího modelu značky. Za další pozitivum považujeme nejen výběr mezi manuálem a automatem (+42 900 Kč), ale také mezi pohonem předních kol a všech kol (+48 900 Kč). Hlavní slabinou je však vysoká spotřeba paliva.

Foto: Lukáš Kukla

SsangYong Korando kryje pětiletá garance omezená nájezdem 100 000 km

Základní výbava je celkem slušná, jelikož obsahuje například pokročilý balíček bezpečnostních asistentů, tempomat, el. okna, klimu, el. zrcátka, multimédia, 17palcové liťáky, automatické přepínání dálkových světel, bezdrátovou nabíječku mobilů, dešťový senzor, 220voltovou zásuvku nebo akustickou izolaci.

Na nízké hladině udržovanou cenovou politiku SsangYongu hodnotíme vůči trhu jako poměrně agresivní, nicméně zdá se, že strategie vychází, jelikož za poslední roky jeho prodejní čísla stoupají. To výrobci jistě pomůže umořovat dluhy nasekané v minulosti a nastolit zajímavou budoucnost reprezentovanou nedávno odhaleným modelem Torres.

V Česku se značce daří nadmíru dobře, jelikož letos na našem automobilovém rynku dosud udala necelých 2 000 vozů, tudíž si oproti roku 2021 razantně polepšila. A jak to tak vypadá, Dva draci budou pokračovat v krasojízdě i nadále, poněvadž se jejich recept složený ze solidního SUV za rozumné peníze zdá býti nám Čechům velmi po chuti.

Technická dataSsangYong Korando 1.5 Turbo GDI, 6AT, 2WD, Premium, 2022
Karoseriepětidveřová, SUV
Motorpřeplňovaný řadový čtyřválec
Zdvihový objem1 497 cm3
Max. výkon120 kW (163 k) při 5 000–5 500 ot./min.
Max. točivý moment260 Nm při 1 500–4 000 ot./min.
Kompresní poměr9,5:1
Převodovkašestirychlostní, automatická (Aisin)
Pohonpředních kol
Objem palivové nádrže50 l
Objem kufru551/407 l (s rezervou)
Provozní hmotnost1 435 kg
Provozní hmotnost test. vozu1 544 kg
Nebrzděný přívěs500 kg
Brzděný přívěs1 500 kg
Max. rychlost189 km/h
Zrychlení 0–100 km/hneudává se
Průměrná spotřeba (WLTP)7,95 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba9,4–10,1 l/100 km
Délka/šířka/výška4 450/1 870/1 629 mm
Rozvor2 675 mm
Světlá výška182 mm
CeníkSsangYong Korando
Style539 900 Kč
Clever589 900 Kč
Premium669 900 Kč
Test. model (Premium s příplatky)785 300 Kč
Načítám