Hlavní obsah

Koník, co cválá pěkně potichu: Elektrický Mustang Mach-E potěší majitele na pohled i za volantem

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Fanoušci Mustangu na začátku skřípali zuby, nyní si už ale na elektrický Mustang Mach-E všichni zvykli. Takže se můžeme bez jakékoliv předpojatosti podívat na to, jak umí cválat tenhle koník poháněný elektřinou místo V8.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Že jsou všechna elektrická auta stejná? Nenechte se děsit! Samozřejmě si jsou podobná (ostatně jako všechna nová auta) a díky elektrickému pohonu ještě podobnější (ale odhalování rozdílů mezi benzinovými tříválci a naftovými čtyřválci, kterými většina lidí jezdí, není právě velká zábava), ale to designérům, konstruktérům a vývojářům dává volnost odlišit je v jiných směrech.

To je dobře vidět na Mustangu Mach-E. Ford sice šel cestou relativně konvenčního pětidveřového crossoveru, ale designéři mu alespoň vetkli podobnost se sportovní ikonou. To sice zaryté fanoušky dráždí, ale autu to rozhodně prospělo. Dynamické pojetí podporují také rafinovaně „začerněné“ části karoserie (v části prahů a oblasti zadní části střechy) nebo hladké boky nehyzděné klikami (stačí dotyková tlačítka ukrytá ve sloupcích). Mach-E si tak s jiným autem vážně nespletete.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Oproti běžným crossoverům má Mach-E přeci jen docela dynamické, ale především jasně rozpoznatelné tvary. Kdo najde kliky, má modrého bludišťáka.

A totéž platí i v interiéru, který sice má dva displeje jako ostatní moderní auta a většina funkcí je soustředěná na 15,5palcovém dotykovém displeji infotainmentu SYNC4, ale jeho vertikální orientace umožnila přehledně rozložit ovládací prvky (abyste se kvůli každé maličkosti nemuseli nořit do hloubi infotainmentu). Navíc je doplněný o efektní i efektivní otočný ovladač pro pohodlnou regulaci hlasitosti nebo teploty klimatizace.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Bez velkého displeje uprostřed by to už dnes nešlo. Na tomhle běží docela přehledný systém, i když by se mohl hýbat i rychleji. Doplňkový otočný ovladač je efektní, ale také efektivní.

Otočný ovladač má i volič převodovky, najdete tu i pár nezbytných přepínačů, jinak je v kabině pěkně uklizeno, čímž vzniklo dost prostoru pro odkládání drobností – plocha s indukčním nabíjením dvou telefonů a dva držáky nápojů vpředu na středové konzole, pod nimi je ještě šikovná polička a pod vaším loktem zase hluboká schránka i s držáčkem na klíček od auta. Kabina je tak příkladně prostorná a praktická, přitom vyvolává správný dojem intimity specifický pro sportovní auta.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Kabina je oproti sporťáku o hodně praktičtější, přitom ale zůstává příjemně intimní.

A to nezmiňuji náhodou, protože sportovně laděný exteriér podpořený sportovně laděným interiérem podtrhuje sportovně laděný podvozek. Skateboardové šasi s elektromotorem na zadní nebo na obou nápravách (jako v našem případě) s bateriovým balíkem v podlaze je sice zcela tradiční konstrukce, ale naladění komponent podvozku je zcela specifické.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Místo V8 má elektrický Mustang vpředu další kufr. Na nabíjecí kabely a pár dalších drobností je naprosto ideální.

Odpružení je sportovně tužší, zároveň má však tu správnou míru poddajnosti, aby z vás nejen nevyklepalo duši na hrbolech, ale také abyste v zatáčkách mohli pracovat s přenosem hmoty – za volantem cítíte, jak se na brzdách příď trochu ponoří, po zatočení se opře o vnější tlumiče a na výjezdu ho čtyřkolka preferující zadní kola pomůže vystřelit z vinglu klidně i s lehkým smykem (nebo větším smykem, pokud jde o výkonnou GT verzi).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Dá to práci, ale určitou podobnost s klasickým Mustangem tu najdete.

Na rozdíl od jiných „plochých“ sportovně laděných crossoverů je tak řidič Mach-E více vtažený do hry a může si užívat nejen senzaci instantní akcelerace (těch 580 Nm máte k dispozici prakticky okamžitě po povelu plynovým pedálem), která je velmi svižná (stovku s letmým startem smázne za 5,1 sekundy), ale také obratné průjezdy zatáčkami s pocitem plné kontroly.

Ačkoliv na tu kontrolu 2,2tunového crossoveru se elektronika na pozadí celkem dost nadře (dělá to docela neznatelně, ale práce stabilizace na pozadí si přesto všimnete) a můžete ji nachytat na švestkách. Mach-E by také potřeboval trochu přirozenější řízení a méně kousavé brzdy, fajn by byla i možnost individuálně ladit jízdní režimy (Jsou tu tři – Whisper, Active a Untamed – jenže si je nemůžete přizpůsobit a položky jako řízení jedním pedálem, zvuk pohonu nebo AutoHold jdou nastavit pouze globálně.). A když už jsme tak u toho, infotainment by potřeboval výkonnější hardware…

Celkově je Mustang Mach-E povedeným a osobitým autem. Je radost na něj koukat, je radost v něm být a především je radost ho řídit. Není to vyloženě sporťák, na správné silnici se však dovede docela rozvášnit. Přitom se umí také ukázkově vyklidnit a můžete s ním pohodlně jezdit denně do práce nebo rozvážet děti do školy. Pod kapotou vám totiž neburácí mocný osmiválec, který žere i trávu kolem silnice, máte normální zadní dveře a velký a snadno přístupný kufr k tomu. Prostě normální auto… které ale dělá o trochu víc radosti.

Ceník Fordu Mustang Mach-E začíná na akční částce 1 238 900 Kč (pohon zadních kol a standardní dojezd), testovanou čtyřkolku s prodlouženým dojezdem a vyšší výbavou Premium pořídíte za 1 499 900 Kč. Jestli je to na vás moc, ideálním kompromisem je zadokolka s prodlouženým dojezdem a výbavou Premium za 1 339 900 Kč.

Technické údaje
Motor2× synchronní elektromotor
Výkon258 kW (351 k)
Točivý moment580 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 257 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,1 s
Maximální rychlost180 km/h
Dojezdaž 500 km
Kapacita baterie98,7 kWh (využitelná 91 kWh)
NabíjeníAC 11 kW, DC 150 kW
Kola a pneumatiky225/55 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 743/1 881/1 613 mm
Rozvor2 984 mm
Objem zavazadlového prostoru402 l + 100 l vpředu
Načítám