Článek
Je to záhada! Na přídi žádné logo, na zádi jen nápis Torres EVX, což málokomu něco řekne (pokud nepoužije vyhledávání na Seznamu). Že by další čínská značka na českém trhu? Kdepak, tohle je starý známý SsangYong (Což je jihoKOREJSKÁ značka, zapamatujte si to už jednou provždy!) a jeho první produkční elektromobil. A je tak dobrý, že by se na něj mohly stát fronty.
Jak už naznačuje jeho jméno, vznikl úpravou konvenčního modelu Torres. A to je SUV dost velké (jen o chlup kratší než Kodiaq) a prostorné, aby s přehledem pojmulo celou rodinu (dozadu se pohodlně usadí i dospělák) i její bagáž (kufr má 839 litrů). Perfektní základ pro elektrickou verzi…
Designéři si její realizaci užili a uhladili jinak docela agresivní tvář Torrese ve stylu s futuristickým nádechem (klidně se ještě mohli zbavit těch zbytečných imitací úchytů na kapotě a náznaku krytu rezervy na víku kufru), což vizuálně funguje naprosto perfektně.
A protože elektrická verze nepotřebuje páku převodovky na středové konzole (místo ní je tu díky technice shift-by-wire jen jednoduchý a prostorově úsporný volič), mohli uhladit i ji, a vytvořit tak více šikovných odkládacích prostor (včetně držáku na telefon tak, abyste ho měli vždy po ruce). To se jim povedlo natolik, že tento interiér převezme i Torres se spalovákem.
Především ale inženýři instalovali do podlahy (takže nijak neomezuje prostor v kabině ani objem obrovského kufru) bateriový balík (chemie LFP) s kapacitou 73,4 kWh (využitelná 72 kWh) umožňující dojezd v kombinovaném provozu až 462 km. Místo přeplňované benzinové patnáctistovky s výkonem 163 koní je tu jeden synchronní elektromotor 207 koní roztáčející pouze přední kola (čtyřkolka v nabídce není).
A tím se vyřešila většina problémů Torrese. Patnáctistovka pod kapotou totiž byla trochu hlučná a rozežraná (brala si klidně deset na sto), automatická převodovka uměla zazmatkovat a podvozek působil uskákaně. To vše je ale teď pryč, Torrex EVX jezdí tichounce, zcela hladce a na asfaltu si komfortně pohupuje, jak se na moderní elektromobil sluší a patří. Jízdu si tak můžete náležitě vychutnávat, ať už poskakujete po městě nebo svištíte po dálnici.
Přesně tak, elektrický Torres se nebojí ani dálnice. Tam si sice řekne o lehce přes 20 kWh / 100 km, takže reálný dojezd mezi nabíjeními bude nějakých tři sta kilometrů (cca dvě a půl hodiny jízdy), ale v kombinovaném provozu se při klidné jízdě můžete dostat na nějakých 17 kWh / 100 km (a při pohybu ve městě ještě méně), takže ujede i přes čtyři stovky kiláků.
A nemusíte se nijak loudat. Elektrický Torres sice přibral nějaké tři metráky (které však zároveň pomohly vyklidnit kvalitu jízdy), ale na stovce je stejně svižně jako benzinový Torres a v pružném zrychlení mu jeho konvenční sourozenci nebudou stačit – tady totiž nemusíte podřazovat ani čekat na ideální otáčky, tady to prostě přišlápnete a už svištíte, což je při předjíždění loudů nebo připojování do rychlejších pruhů naprosto neocenitelné.
Vlastně je toho výkonu někdy až moc – těch okamžitě dostupných 339 Nm (spolu s odlehčováním předních kol díky dlouhému rozvoru) může dát předním gumám dost zabrat (proto má většina elektromobilů pohon zadních kol), takže se při neopatrném zacházení můžete dočkat nějakého toho prohrábnutí s pískáním pneu nebo zatahání za volant.
Také infotainment nepatří k nejpropracovanějším a nejsvižnějším, což spolu s integrací ovládání klimatizace (dřív měl Torres další displej dedikovaný pouze pro tento účel) moc nepotěší. Ani to, že vypínání varování při překročení rychlosti vyžaduje pět kliknutí na displej. Při každém nastartování. To je trochu otrava (asistent jízdy v pruhu přitom vypnete tlačítkem na volantu).
Ale to jsou jen drobné vady jinak až překvapivě propracovaného auta, které může elektrické konkurenci (třeba v podobě chystané Škody Elroq) pořádně zatopit. Hlavně proto, že nestojí majlant – slušně vybavený základ je za 880 tisíc (což odpovídá o dvě čísla menšímu zázraku od Volva), což ho při odečtení 200tisícové dotace pro podnikatele dělá ještě levnější než benzinový základ s manuálem (700 tisíc; za automat ve srovnatelné výbavě Style byste dali skoro 800 tisíc). A pokud máte pořád pochybnosti o životnosti baterií, tak ty vám pomůže rozptýlit nadstandardní záruka na 10 let / 1 MILION kilometrů (kapacita neklesne pod 70 %) – běžný standard je 8 let / 160 000 km.
SsangYongu se tak podařilo postavit opravdu povedené velké rodinné SUV s elektrickým pohonem a nabízí ho za těžko odolatelné peníze. Lepší příležitost, kdy dát elektrickému pohonu šanci, nejspíš ještě dlouho nenajdete. Takže nezapomeňte, hledejte showroom korejského SsangYongu a jděte si elektrický Torres prohlédnout a projet, budete pravděpodobně velmi příjemně překvapení.
Základní SsangYong Torres EVX stojí ve výbavě Style 879 900 Kč a luxusnější Premium (čalounění ze syntetické kůže, vyhřívaný volant, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla, ambientní osvětlení, indukční nabíjení atd.) vyjde na 959 900 Kč. Jen škoda, že je SsangYong hamižný a tepelné čerpadlo nemá v základu, ale za příplatek 25 tisíc.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 152 kW (207 k) |
Točivý moment | 339 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 915 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,1 s |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Dojezd | až 46¨2 km |
Kapacita baterie | 73,4 kWh (využitelná 72 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 120 kW |
Kola a pneumatiky | 225/60 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 715/1 890/1 715 mm |
Rozvor | 2 680 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 839 l |