Článek
Kdo by to byl řekl, že prvním ohroženým druhem po přijetí přísných emisních norem nebudou sporťáky s výkonnými motory nebo malá městská auta, jejichž elektrifikace by byla příliš drahá, ale dodávky. Prodávají se totiž ve velkých objemech a jejich výkonné turbodiesely (aby si poradily s těžkým nákladem, vysokou celkovou hmotností a nepřejícím aerodynamickým profilem) produkují velké množství emisí CO2 (klidně až 200 g/km), což do těsných flotilových limitů vmáčknete jen velmi těžko.
Automobilky to ale nevzdávají (přeci jen jde o velký a lukrativní trh) a rychle přicházejí s elektrifikovanými variantami, ať už jde o plug-in hybridy (Transit, Multivan T7) nebo kompletně elektrické modely (Crafter, EQV, Kangoo/Citan a prakticky celá flotila od Peugeot, Citroënu a Opelu). Vždyť v mnoha případech dává elektrifikace dokonalý smysl – spousta dodávek jen popojíždí po městě, poskakuje od bloku k bloku a od vchodu ke vchodu, a právě pro takové podmínky diesel nedává smysl, zato elektřina ano.
Už žádný diesel!
Přišlo to jako rána z čistého nebe – všechny dodávky bývalého koncernu PSA (Citroën, Peugeot a Opel) přešly naráz ze spalovacího motoru k elektrice. Můžete to vnímat jako známku vizionářství, ale v podstatě šlo o čirý pragmatismus: zformování gigantického Stellantisu zatížilo značky PSA, které měly své emise pod kontrolou, odpovědností za značky koncernu FCA, jež naopak své emise moc nezvládá. Uskromnit se tak musí všichni a v první vlně to odnesly všechny dodávky s jejich dieselovými motory. Pokud tedy ještě nechcete přejít k čisté elektromobilitě, budete se muset porozhlédnout jinde.
Právě proto inženýři od Citroënu ze Spacetoureru vypakovali spalovací motor i s převodovkou a mezi kola instalovali elektromotor (produkující 136 koní a 230 Nm) a pod podlahu vmáčkli bateriový set. Vlastně si můžete vybrat hned ze dvou: ten menší má kapacitu 50 kWh (papírový dojezd 230 km) a je určený primárně pro (pří)městské použití, ten větší za příplatek 160 tisíc korun nabízí 75 kWh (330 km) a s ním můžete pohodlně vyrazit i na delší štreky (ačkoliv v disciplíně dálničních přeletů republikou pořád kraluje diesel).
Moc rád bych vás uklidňoval, že větší bateriový balík nutně nepotřebujete, ale testování v mrazech ukázalo, že by se přeci jen mohl hodit, protože stlačit spotřebu pod 35 kWh/100 km jde jen s jemnou nohou na plynu a na správné trase (při normálnějších teplotách byste se měli dokázat přiblížit 25 kWh/100 km). Není to vlastně nic zvláštního – elektrický Spacetourer je velké a těžké auto a snaží se vytopit svůj interiér podobný jeskyni bez pomoci tepelného čerpadla, takže z principu nemůže být nějak zvlášť úsporný.
A to i z důvodu, že motor musíte docela ždímat – 136koňový elektromotor je totiž ideální pro kompaktní osobák typu ë-C4, ale na velkou dodávku má síly jen tak akorát (a to jsme ji ani nezkoušeli naložit po strop). Diesel má sice jen podobný výkon, ale nabízí o polovinu větší zátah, takže působí o poznání silněji a dynamičtěji.
Velký nebo ještě větší?
Spacetourer je i ve své elektrické verzi k dispozici ve dvou délkách (M měřící 4,95 m a XL o délce 5,30 m), avšak se stejným rozvorem 3 275 mm. Do obou vmáčknete osm členů posádky, ale u velikosti M máte použitelný kufr 507 l rozšiřitelný na 2 228 l, větší XL pak nabízí 912 l rozšiřitelných na 4 554 l. Cenový rozdíl mezi nimi činí snesitelných 25 tisíc korun.
Ale upřímně, pro popojíždění po městě a v jeho okolí, pro které je ë-Spacetourer určený, to docela stačí. V provozu nezdržuje, ulicemi pluje naprosto tiše a bez emisí, posádku konejší hladkou jízdou a řídí se naprosto jednoduše – jen točíte volantem, a díky možnosti zapnutí režimu intenzivní rekuperace vám na většinu situací stačí jeden pedál. Výhled z vysoko posazené sedačky je skvělý a přímo v zorném poli můžete mít průhledový displej, infotainment podporuje Android Auto a Apple CarPlay a sedačky řidiče a spolujezdce můžete mít nejen vyhřívané, ale dokonce i s masážní funkcí, k tomu je tu celá řada sofistikovaných jízdních asistentů a pochopitelně také elektricky ovládané boční posuvné dveře. Nebude vám chybět vážně nic…
Tedy za předpokladu, že budete Citroën ë-Spacetourer správně používat – jeho přirozeným teritoriem je příměstský provoz a to je nutné respektovat. Pak dokáže předvést své silné stránky v podobě tiché a poklidné jízdy s rozumnými provozními a servisními náklady. Je však jasné, že cílová skupina elektrického Spacetoureru, která jeho přednosti dokáže využít, bude oproti dieselovému předchůdci podstatně užší.
Ceník Citroënu ë-Spacetourer (varianta M, baterie 50 kWh) začíná na částce 1 110 000 Kč, za delší variantu XL připlatíte 25 tisíc korun, za větší bateriový balík pak 160 tisíc. Všechny ceny jsou uvedeny bez DPH.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | asynchronní elektromotor uložený vpředu |
Výkon | 100 kW (136 k) |
Točivý moment | 260 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 969 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 12,1 s |
Maximální rychlost | 130 km/h |
Dojezd | 230 km/h |
Kapacita baterie | 50 kWh |
Nabíjení | AC 11 kWh, DC 100 kWh |
Kola a pneumatiky | 225/55 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 956/1 920/1 905 mm |
Rozvor | 3 275 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 1 556/2 228 l |