Hlavní obsah

Citroën Spacetourer přezbrojil z dieselu na elektřinu. Přineslo to řadu výhod, ale také omezení

Foto: Lukáš Kukla

Vlna elektromobility zasáhla naplno už také užitkové dodávky a jejich osobní verze. To ale není nic, nad čím bychom měli zoufat – pro řadu z nich je to naopak ta nejlepší varianta pohonu, která přinese pohodlnější jízdu, nižší provozní náklady a vyšší spolehlivost.

Článek

Kdo by to byl řekl, že prvním ohroženým druhem po přijetí přísných emisních norem nebudou sporťáky s výkonnými motory nebo malá městská auta, jejichž elektrifikace by byla příliš drahá, ale dodávky. Prodávají se totiž ve velkých objemech a jejich výkonné turbodiesely (aby si poradily s těžkým nákladem, vysokou celkovou hmotností a nepřejícím aerodynamickým profilem) produkují velké množství emisí CO2 (klidně až 200 g/km), což do těsných flotilových limitů vmáčknete jen velmi těžko.

Foto: Lukáš Kukla

Do příměstského provozu se elektrický pohon hodí mnohem víc než diesel

Automobilky to ale nevzdávají (přeci jen jde o velký a lukrativní trh) a rychle přicházejí s elektrifikovanými variantami, ať už jde o plug-in hybridy (Transit, Multivan T7) nebo kompletně elektrické modely (Crafter, EQV, Kangoo/Citan a prakticky celá flotila od Peugeot, Citroënu a Opelu). Vždyť v mnoha případech dává elektrifikace dokonalý smysl – spousta dodávek jen popojíždí po městě, poskakuje od bloku k bloku a od vchodu ke vchodu, a právě pro takové podmínky diesel nedává smysl, zato elektřina ano.

Už žádný diesel!

Přišlo to jako rána z čistého nebe – všechny dodávky bývalého koncernu PSA (Citroën, Peugeot a Opel) přešly naráz ze spalovacího motoru k elektrice. Můžete to vnímat jako známku vizionářství, ale v podstatě šlo o čirý pragmatismus: zformování gigantického Stellantisu zatížilo značky PSA, které měly své emise pod kontrolou, odpovědností za značky koncernu FCA, jež naopak své emise moc nezvládá. Uskromnit se tak musí všichni a v první vlně to odnesly všechny dodávky s jejich dieselovými motory. Pokud tedy ještě nechcete přejít k čisté elektromobilitě, budete se muset porozhlédnout jinde.

Foto: Lukáš Kukla

Tady dříve býval dieselový motor. Už není. A nebude. Smiřte se s tím

Právě proto inženýři od Citroënu ze Spacetoureru vypakovali spalovací motor i s převodovkou a mezi kola instalovali elektromotor (produkující 136 koní a 230 Nm) a pod podlahu vmáčkli bateriový set. Vlastně si můžete vybrat hned ze dvou: ten menší má kapacitu 50 kWh (papírový dojezd 230 km) a je určený primárně pro (pří)městské použití, ten větší za příplatek 160 tisíc korun nabízí 75 kWh (330 km) a s ním můžete pohodlně vyrazit i na delší štreky (ačkoliv v disciplíně dálničních přeletů republikou pořád kraluje diesel).

Foto: Lukáš Kukla

Dojezd elektrického Spacetoureru není nijak zázračný, ale nabíjení rychlé je: AC až 11 kW a DC až 100 kW

Moc rád bych vás uklidňoval, že větší bateriový balík nutně nepotřebujete, ale testování v mrazech ukázalo, že by se přeci jen mohl hodit, protože stlačit spotřebu pod 35 kWh/100 km jde jen s jemnou nohou na plynu a na správné trase (při normálnějších teplotách byste se měli dokázat přiblížit 25 kWh/100 km). Není to vlastně nic zvláštního – elektrický Spacetourer je velké a těžké auto a snaží se vytopit svůj interiér podobný jeskyni bez pomoci tepelného čerpadla, takže z principu nemůže být nějak zvlášť úsporný.

A to i z důvodu, že motor musíte docela ždímat – 136koňový elektromotor je totiž ideální pro kompaktní osobák typu ë-C4, ale na velkou dodávku má síly jen tak akorát (a to jsme ji ani nezkoušeli naložit po strop). Diesel má sice jen podobný výkon, ale nabízí o polovinu větší zátah, takže působí o poznání silněji a dynamičtěji.

Velký nebo ještě větší?

Spacetourer je i ve své elektrické verzi k dispozici ve dvou délkách (M měřící 4,95 m a XL o délce 5,30 m), avšak se stejným rozvorem 3 275 mm. Do obou vmáčknete osm členů posádky, ale u velikosti M máte použitelný kufr 507 l rozšiřitelný na 2 228 l, větší XL pak nabízí 912 l rozšiřitelných na 4 554 l. Cenový rozdíl mezi nimi činí snesitelných 25 tisíc korun.

Ale upřímně, pro popojíždění po městě a v jeho okolí, pro které je ë-Spacetourer určený, to docela stačí. V provozu nezdržuje, ulicemi pluje naprosto tiše a bez emisí, posádku konejší hladkou jízdou a řídí se naprosto jednoduše – jen točíte volantem, a díky možnosti zapnutí režimu intenzivní rekuperace vám na většinu situací stačí jeden pedál. Výhled z vysoko posazené sedačky je skvělý a přímo v zorném poli můžete mít průhledový displej, infotainment podporuje Android Auto a Apple CarPlay a sedačky řidiče a spolujezdce můžete mít nejen vyhřívané, ale dokonce i s masážní funkcí, k tomu je tu celá řada sofistikovaných jízdních asistentů a pochopitelně také elektricky ovládané boční posuvné dveře. Nebude vám chybět vážně nic…

Tedy za předpokladu, že budete Citroën ë-Spacetourer správně používat – jeho přirozeným teritoriem je příměstský provoz a to je nutné respektovat. Pak dokáže předvést své silné stránky v podobě tiché a poklidné jízdy s rozumnými provozními a servisními náklady. Je však jasné, že cílová skupina elektrického Spacetoureru, která jeho přednosti dokáže využít, bude oproti dieselovému předchůdci podstatně užší.

Ceník Citroënu ë-Spacetourer (varianta M, baterie 50 kWh) začíná na částce 1 110 000 Kč, za delší variantu XL připlatíte 25 tisíc korun, za větší bateriový balík pak 160 tisíc. Všechny ceny jsou uvedeny bez DPH.

Technické údaje
Motorasynchronní elektromotor uložený vpředu
Výkon100 kW (136 k)
Točivý moment260 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 969 kg
Akcelerace 0-100 km/h12,1 s
Maximální rychlost130 km/h
Dojezd230 km/h
Kapacita baterie50 kWh
NabíjeníAC 11 kWh, DC 100 kWh
Kola a pneumatiky225/55 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 956/1 920/1 905 mm
Rozvor3 275 mm
Objem zavazadlového prostoru1 556/2 228 l
Načítám