Hlavní obsah

Kodiaq by se měl bát: Odvážný Hyundai Santa Fe se mimořádně povedl, patří k nejlepším rodinným SUV

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Hyundai sebral všechno své sebevědomí a na přesycený trh rodinných SUV s unifikovanými tvary poslal auto, které si rozhodně s ničím nespletete. Hlavní otázka je: Bude se vám líbit?

Článek

Já pořád nějak nevím. Nové Santa Fe určitě není vyloženě krasavec, to hranatá auta bez svůdných křivek prostě být ani nemůžou. Ale také to není žádný šereda, protože má správné proporce a propracované detaily. Rozhodně je však zajímavé a jednoznačně vystupuje z davu, což je v dnešní době stále neobvyklejší. Jestli Santa Fe svým designem uhrane davy, je tak zatím nejisté. Jisté je, že se pod tou zvláštní karoserií ukrývá zatraceně povedené auto.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Krabicovité pojetí je praktické, ale rozhodně ho nemůžete popsat jako krásné.

Velké rodinné SUV můžete mít v pěti-, sedmi-, ale také v šestimístné konfiguraci (se dvěma křesly ve druhé řadě, jak vidíte u testované verze), přičemž v každé řadě je spousta místa (tedy ve třetí řadě jen pro děti, jak je už v téhle třídě obvyklé) a mimořádný komfort – pasažéři ve druhé a třetí řadě si mohou hovět v pohodlných kožených sedačkách (ty jdou navíc elektricky sklápět) a mají k dispozici hned dva držáky nápojů a samozřejmě také USB-C konektory, aby se za jízdy nenudili.

Vpředu působí kabina neobyčejně vzdušně a skoro až luxusně (zvlášť v nejvyšší výbavě Caligraphy, ani základ není nijak ošizený), na silnici se koukáte pěkně z výšky přes dva 12,3palcové displeje přístrojového štítu (s možností doplnění o průhledový displej) a dotykového infotainmentu (už v základu má integrovanou navigaci a šest reproduktorů, vyšší výbavy mohou mít prémiové audio Bose).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Hodně prostoru, skvělá ergonomie, moderní technologie a široká výbava – v kabině Santa Fe se vám bude líbit, ať sedíte kdekoliv.

Přesunutím voliče převodovky pod volant se otevřel prostor na horní straně středového tunelu (tam jsou dvě bezdrátové nabíječky telefonu a dva velké držáky nápojů) i v jeho vnitřní části, před spolujezdcem jsou hned dvě odkládací schránky a malá polička k tomu, na zadní straně předních sedaček jsou háčky propojené vizuálním motivem kopírujícím příď Santa Fe. Materiály jsou příjemné, zpracování ukázkové a za tmy všechno zalije decentní ambientní světlo. Zkrátka ze všech částí auta je cítit, že si na něm dali v Hyundai opravdu záležet a nešetřili na něm. Tedy až na plastové kliky dveří, ty klidně mohli být třeba z hliníku pro lepší pocit.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nové odkládací plochy a schránky jsou prostorné a praktické. Přesně to správné rodinné auto potřebuje.

Kromě toho vás může trápit už jen to, že si v oblasti motorizací nemůžete moc vybírat. Zapomeňte na diesel, zapomeňte i na benzin, v nabídce je pouze 215koňový hybrid (s možností výběru pohonu předních nebo všech čtyř kol) a 252koňový plug-in hybrid (vždy s pohonem všech čtyř kol) s čistě elektrickým dojezdem 54 km. Na jeho test si ale musíte ještě chvíli počkat, my jsme zatím vyzkoušeli hybrid nabíjený pouze jízdou a zanechal v nás velmi dobrý dojem.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Diesel? Ne. Benzin? Také ne. Ale můžete mít dva výkonné a úsporné hybridy, jeden s baterkou nabíjenou ze zásuvky a druhý s nabíjením pouze jízdou.

Hlavně tím tichem – v elektrickém režimu sice nedojede daleko a ani neumí jet zvlášť rychle, ale to bezhlučné plížení při manévrování, v zácpách nebo při plachtění po okreskách je moc příjemné. A o nic hlučnější není ani při jízdě na spalovák, ten si totiž pod kapotou jen tiše vrní (tedy pokud ho nepobídnete plynem ve sportovním režimu, abyste z něj vymáčkli maximum výkonu). Elektrický i spalovací pohon jsou navíc perfektně sladěné a přechody mezi nimi ani nepoznáte, všimnete si však rychlejší reakce na plyn díky elektrickému dopingu.

Víc hluku – konkrétně toho aerodynamického – přijde až v dálničních rychlostech, kdy se projeví tvary kostky. Na dálnici už pohonná jednotka také moc nehybriduje, takže spotřeba roste k osmi litrům (a výš, pokud na rychlostní předpisy zvysoka kašlete). Na okreskách a ve městě se to ale vyváží častější rekuperací a zapojením elektrické trakce a v průměru tak jezdíte za sedm až osm litrů na sto. Což vlastně není od dieselu nijak daleko. Ačkoliv česká konkurence umí být ještě o kus úspornější…

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Santa Fe si rozhodně s jiným autem nespletete.

Tomu srovnání se Škodou Kodiaq se prostě nevyhneme – obě auta jsou podobně velká, podobně vybavená, podobně výkonná a stojí podobné prachy. Na českém trhu je vítěz asi celkem jasný, Kodiaq potěší konzervativnější české řidiče nejen konvenčnějším designem, ale třeba i nabídkou běžných spalovacích motorů.

Jenže Hyundai na konzervativce stejně necílí. Santa Fe je pro ty, co se od středního proudu chtějí odlišit a mají rádi moderní pojetí. Jim nabídne výjimečný design zvenku i zevnitř, skvělou výbavou, spoustu životního prostoru i praktičnosti, k tomu přihodí moderní pohonné jednotky. Je to prostě povedené auto. Teď už jen aby se vám líbilo…

Hyundai nabízí svou novinku Santa Fe na českém trhu rovnou s akčními cenami a bonusem za výkup staršího vozu a za využití značkového financování navíc. V základní výbavě Comfort (nejnižší ze čtyř možností) tak Santa Fe HEV můžete mít již za 1 049 990 Kč (za pohon všech čtyř kol se připlácí vždy 50 tisíc korun), Santa Fe PHEV pak za 1 299 990 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 598 cm³
Výkon117 kW (160 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment265 Nm při 1 500 – 3 50 ot./min.
Elektromotor47 kW (65 k) a 264 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí158 kW (215 k) a 367 Nm
Převodovkaautomatická, dvouspojková
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 025 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,8 s
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)6,9 l/100 km
Objem palivové nádrže67 l
Kola a pneumatiky235/55 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 830/1 900/1 720 mm
Rozvor2 815 mm
Objem zavazadlového prostoru628 l (711 l pro 5místnou variantu)
Načítám