Článek
Když Kia loni v létě odhalila decentní facelift svého bestselleru, vylepšila nejmladšího zástupce nejnovějších Ceedů jen minimálně. Stylový SUV-kupé crossover XCeed byl uveden do prodeje teprve v roce 2019 a už koncem následujícího roku vyměnil povedenou základní zážehovou čtrnáctistovku za pokročilejší motorizaci Smartstream 1.5 T-GDI, přinášející modernější technologie, více síly i nižší spotřebu paliva.
Základní Ceed v obou karosářských variantách (pětidveřový hatchback i kombi SW) i sportovně laděný shooting brake ProCeed se přitom od loňského omlazení chlubí modernějším vzhledem s charakteristickým „tygřím nosem“, ale elegantní crossover XCeed čeká nápadnější modernizace až letos. Aby však následoval novou image značky, automobilka na něj implementovala nové logo a připravila i parádní výbavu.
Black Edition jako vrcholná výbava neelektrifikovaných XCeedů
Jmenuje se Black Edition a je nejvyšší výbavou „neelektrifikovaných“ XCeedů, přičemž vrcholná plug-in hybridní varianta nabízí i celkově nejvyšší stupeň Premium. Velký důraz je kladen na černou barvu, dokonale kontrastující s výraznými barvami exteriéru. Zvláště charakteristická metalická žlutá Quantum je ve spojení s černými doplňky zajímavá.
Zářivě barevné XCeedy se zákazníkům líbí a Kia pomohla vyniknout jejich sportovně-elegantním liniím černým zbarvením lišt masky chladiče, designových doplňků předního nárazníku, lemů kol, zadního nárazníku a také částečně černými 18palcovými koly. Návrháři korejské značky tak vsadili na osvědčenou recepturu a výsledek vypadá naprosto senzačně.
Černá barva se pochopitelně výrazněji objevuje i v interiéru, kterému nově dodává ještě sportovnější vzhled. Největší zásluhu na tom má specifická kombinace výhradně černé stropnice se sportovními sedadly se semišovými středy a koženými bočnicemi čalounění, jakou v jiných specifikacích nenajdete. Dynamičtější vizuální dojem navíc umocňují i hliníkové pedály.
Jako vrcholná výbava normálního XCeedu pak Black Edition nabízí i solidní základní výbavu, skládající se například z 10,25palcového infotainmentu s konektivitou služeb Apple CarPlay a Android Auto, dvouzónové klimatizace, standardního paketu Winter s vyhříváním volantu a předních sedadel, parkovací kamery i senzorů a nejmodernějších asistenčních i bezpečnostních pomocníků.
Už tak moderní a skvěle vybavený interiér navíc můžete obohatit balíčkem Premium s 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem, elektricky ovládanými pátými dveřmi a prémiovým audiosystémem JBL. Z praktického hlediska pak interiér XCeedu nabízí spoustu prostoru i na zadních sedadlech, za nimiž má zavazadlový prostor se základním objemem 426 litrů.
Smartstream je motor s větším objemem a nižší spotřebou
V Česku se Kia XCeed prodává i se základním tříválcem 1.0 T-GDI, ale nejnižší motorizací výbavy Black Edition je čtyřválec 1.5 T-GDI. Ten pochází z rodiny motorů Smartstream a koncem roku 2020 nahradil prostřední jednotku 1.4 T-GDI, aby zlepšil jízdní vlastnosti při současném snížení spotřeby paliva a emisí škodlivin.
Modernější motorizace stojí na technologii proměnné periody ventilů CVVD, filtru pevných částic a nízkotlakém systému recirkulace výfukových plynů. Nová patnáctistovka se 160 koňmi (118 kW) a 253 newtonmetry je ve srovnání s dřívější čtrnáctistovkou o čtrnáct procent silnější a řidičům nabídne svižnou dynamiku ve městech, na okreskách i dálnicích.
Čtyřválcová patnáctistovka se s vrcholným točivým momentem již od patnácti set otáček za minutu ochotně sbírá a se silným středním pásmem s plochou momentovou křivkou sebejistě zrychluje i při rychlostech přesahujících stovku. Zatímco se čtrnáctistovkou se XCeed rozhýbal z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy, s novým srdcem to zvládne za o fous rychlejších 9 sekund. Výrazněji se zlepšila maximální rychlost, která vzrostla ze 200 na 220 km/h.
Zájemci o vylepšený XCeed se silnější patnáctistovkou si i nadále mohou vybrat mezi šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou DCT. Dvouspojkový automat je vlivem konstrukce i nadále trochu nervózní a pocukává při klidném parkování, ale s trochou cviku se s ním naučíte pracovat.
Příjemně komfortní XCeed má vedle standardních Ceedů vyšší světlou výšku a přepracované naladění podvozku s měkčími pružinami, ale i na klikatých okreskách se nechává řídit s až překvapivou jistotou. Výše posazená karoserie snáze podléhá náklonům v zatáčkách, ale to je přijatelná daň za ideální kompromis mezi pohodlím a sportovně-dynamickými jízdními vlastnostmi.
A jak se inženýrům korejské značky povedlo omezit XCeedův hlad po benzinu? Dominik Valášek při svém dřívějším testování starší čtrnáctistovky jezdil s kombinovanou spotřebou 7,6 litru paliva na 100 kilometrů, zatímco já jsem s novější patnáctistovkou jezdil o jeden litr levněji. Během svého testování jsem najezdil nejvíce kilometrů mimo město, z toho velkou část na dálnicích se slabým provozem.
Stylová Kia XCeed sice projde oficiálním faceliftem až letos, ale už nyní o ní lze mluvit jako o modernizovaném modelu. S největší pravděpodobností se totiž očekávané omlazení dotkne pouze nových designových prvků, převzatých z jich faceliftovaných sourozenců. Kontrastující výbava Black Edition pak přináší lákavou volbu, jejímž nejpříjemnějším prvkem je prémiová černá stropnice interiéru.
Pro většinu budoucích majitelů ale je důležitější skutečnost, že s novým čtyřválcem Smartstream 1.5 T-GDI má kompaktní crossover XCeed lepší jízdní dynamiku s nižší spotřebou paliva. Ve spojení se sympatickým komfortem a slušným prostorem pro čtyři cestující je autem, kterým Kia zvládá uspokojit i náročnější zákazníky.
Kia XCeed se v Česku prodává se základní cenou od 464 980 Kč, přičemž za vůz s výbavou Black Edition a motorizací 1.5 T-GDI zaplatíte minimálně 604 980 Kč. Příplatek za sedmistupňový automat DCT je 50 tisíc Kč a za paket Premium zaplatíte dalších 33 tisíc Kč. K dispozici je také paket Tech s dalšími asistenty (+40 tisíc Kč) a Roof s panoramatickým střešním oknem (+35 tisíc Kč).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, umístěný vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 482 cm3 |
Výkon | 160 koní (118 kW) při 5 500 ot./min |
Točivý moment | 253 Nm při 1 500–3 500 ot./min |
Převodovka | sedmistupňová automatická DCT |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 514 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 9 sekund |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 6,6 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 50 litrů |
Kola a pneumatiky | 235/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 395/1 826/1 495 milimetrů |
Rozvor | 2 650 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 426/1 378 litrů |