Hlavní obsah

Kia hlásí konec plýtvání: Úsporné hybridní Niro bude šetřit vaši peněženku

Foto: Lukáš Kukla

Kia Niro vám dává na vybranou, kolik elektrifikace v životě potřebujete. Ať už ale sáhnete po čistě elektrické verzi, plug-in hybridu nebo běžném hybridu, vždy najdete auto neobyčejně skromné v tom, co od vás vyžaduje, a naopak sympaticky štědré ve všem, co vám nabízí.

Článek

Konec plýtvání! Jestli nás tohle období krize může něco naučit, tak je to efektivní využívání zdrojů – elektřiny, plynu, vody a v neposlední řadě benzinu a nafty. Co takhle místo obrovského SUV s nenažraným motorem přesednout raději do kompaktnějšího auta, které z nádrže jen usrkává, protože si chytře pomáhá elektrickým dopingem?

Právě tohle umí sympatická Kia Niro druhé generace. Novinka přijíždí s výrazně propracovanějším designem, na pohled atraktivnějším, a zároveň aerodynamicky efektivnějším. Chytré detaily, jako je třeba kontrastní plát na boku v místě C-sloupku, který je nejen vkusný, ale také se pod ním ukrývá otvor pro směrování vzduchu proudícího po boku auta, Niru pomáhají k nízkému odporu vzduchu (0,29 Cd), a tím i vysoké efektivitě.

Foto: Lukáš Kukla

Tvary Nira nejsou jen pohledné, ale také aerodynamické

Hlavní slovo v úsporách má ale elektrifikované pohonné ústrojí – a největší kouzlo Nira je v tom, že vám dá na výběr, jak moc té elektrifikace v životě chcete. Samozřejmě můžete skočit rovnou po hlavě do čisté elektromobility s EV verzí (204 koní a dojezd 463 km) nebo si nechat otevřená zadní vrátka a zvolit si plug-in hybrid PHEV (184 koní a elektrický dojezd 65 km). Ale pokud se vám nechce řešit žádné zásuvky a dobíjení, je tu pro vás zcela nenáročná hybridní verze HEV, do které stačí prostě skočit a rovnou začít šetřit.

Foto: Lukáš Kukla

Hybridní pohon Nira se nabíjí pouze jízdou, takže šetříte, aniž byste se museli uskromňovat nebo měnit své návyky

Miniaturní baterie se totiž dobíjí pouze jízdou (při každém brzdění, které místo kotoučů a destiček oddřou elektromotory), takže od vás jako uživatele nevyžaduje nic navíc ve srovnání s běžným autem – používá se a řídí se úplně stejně jako běžné auto se spalovákem. Jen díky zapojení elektromotoru jezdíte tišeji, hladčeji a hlavně úsporněji: na dálnici jste v tom sice za šest (protože tam hybrid nedokáže využít své přednosti), ale jakmile sjedete na okresky a vklouznete do města, ukazatel průměrné spotřeby rychle padá někam k pěti litrům a dál až ke čtyřem.

Samozřejmě to vyžaduje také trochu řidičské šikovnosti, citlivější zacházení s pedály a snahu o plynulost, ale pokud hned po nastartování neházíte cihlu na plyn, tak se s hybridním Nirem určitě rychle skamarádíte. Jen se možná rozkmotříte s vaším oblíbeným pumpařem, protože k němu budete muset až po ujetí skoro tisícovky kilometrů.

Foto: Lukáš Kukla

Niro je sice rozměrově malé, ale nabízí rozsáhlou výbavu velkých aut

Pohonné ústrojí Nira je tedy naladěné na úspornou jízdu, což znamená, že nejde o žádného velkého atleta – těch kombinovaných 141 koní z něj musíte trochu ždímat. Zvlášť, když jezdíte v Eco režimu, protože režim Normal tu není a jedinou další volbou je sportovní mód. Ale při přišlápnutí plynu vás instantní elektrický zátah postrčí vpřed, a když nutně potřebujete rychle předjet, tlačítko přepínání režimů je hned na volantu dosažitelné levým palcem, takže nemusíte být za loudu, pokud nechcete.

Foto: Lukáš Kukla

Infotainment nabízí všechny dostupné vymoženosti online funkcionality a mobilní konektivity. Lišta pod ním je plná dotykových tlačítek, kterými můžete ovládat volby klimatizace nebo (po přepnutí módu) se rychleji přesouvat v položkách menu

Ale většinou nebudete nikam spěchat, protože Niro umí příjemně klidně a tiše plout, pohon na elektřinu a benzin se přepíná prakticky neznatelně a automatická dvouspojková převodovka nenápadně žongluje s kvalty, takže vás za volantem nic neruší (i díky podpoře všech možných jízdních asistentů).

To vám dá dost prostoru užívat si jeho propracovanou a skvěle vybavenou kabinu. Niro je sice rozměrově kompaktní (tak akorát pro čtyři a nějakou tu bagáž), to však neznamená, že byste se za jeho volantem měli kdovíjak uskromňovat. Na palubě tak najdete 10,25palcový digitální přístrojový panel (doplněný head-up displejem) a 10,25palcový dotykový infotainment se všemi možnými online funkcemi a mobilní konektivitou, hovět si můžete v elektricky ovládaných vyhřívaných a odvětrávaných sedačkách a vaši náladu bude ladit ambientní osvětlení s měnitelnými barevnými motivy.

Hybridní Kia Niro je tak tím pravým autem pro dnešní dobu – na jednu skromným z pohledu vnějších rozměrů (což oceníte při každém parkování) a úspornosti provozu, na druhou stranu bohatým, co se týče možností výbavy, komfortu jízdy a celkového uživatelského zážitku. Je to prostě milé a přátelské auto, které od svého řidiče nic moc nevyžaduje, za to mu toho hodně nabízí. A navíc je přátelské i k vaší peněžence.

Zvlášť, pokud sáhnete po Niru HEV, jehož ceník začíná na částce 754 980 Kč za základní výbavu Comfort. Za nejlevnější Niro PHEV totiž dáte 1 049 980 Kč a elektrické Niro EV stojí 1 294 980 Kč – cenový skok je daný zčásti i vyšší výbavou Style, v níž se obě verze nabízejí (Niro HEV v této výbavě vyjde na 824 980 Kč).

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 580 cm3
Výkon77 kW (105 k) při 5 700 ot./min.
Točivý moment144 Nm při 4 400 ot./min.
Elektromotor44 k a 170 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí141 k a 265 Nm
Převodovkaautomatická dvouspojková, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 474 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,4 s
Maximální rychlost165 km/h
Spotřeba (kombinace)4,4 l/100 km
Objem palivové nádrže44 l
Kola a pneumatiky255/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 420/1 825/1 545 mm
Rozvor2 720 mm
Objem zavazadlového prostoru451 l
Načítám