Článek
Konec plýtvání! Jestli nás tohle období krize může něco naučit, tak je to efektivní využívání zdrojů – elektřiny, plynu, vody a v neposlední řadě benzinu a nafty. Co takhle místo obrovského SUV s nenažraným motorem přesednout raději do kompaktnějšího auta, které z nádrže jen usrkává, protože si chytře pomáhá elektrickým dopingem?
Právě tohle umí sympatická Kia Niro druhé generace. Novinka přijíždí s výrazně propracovanějším designem, na pohled atraktivnějším, a zároveň aerodynamicky efektivnějším. Chytré detaily, jako je třeba kontrastní plát na boku v místě C-sloupku, který je nejen vkusný, ale také se pod ním ukrývá otvor pro směrování vzduchu proudícího po boku auta, Niru pomáhají k nízkému odporu vzduchu (0,29 Cd), a tím i vysoké efektivitě.
Hlavní slovo v úsporách má ale elektrifikované pohonné ústrojí – a největší kouzlo Nira je v tom, že vám dá na výběr, jak moc té elektrifikace v životě chcete. Samozřejmě můžete skočit rovnou po hlavě do čisté elektromobility s EV verzí (204 koní a dojezd 463 km) nebo si nechat otevřená zadní vrátka a zvolit si plug-in hybrid PHEV (184 koní a elektrický dojezd 65 km). Ale pokud se vám nechce řešit žádné zásuvky a dobíjení, je tu pro vás zcela nenáročná hybridní verze HEV, do které stačí prostě skočit a rovnou začít šetřit.
Miniaturní baterie se totiž dobíjí pouze jízdou (při každém brzdění, které místo kotoučů a destiček oddřou elektromotory), takže od vás jako uživatele nevyžaduje nic navíc ve srovnání s běžným autem – používá se a řídí se úplně stejně jako běžné auto se spalovákem. Jen díky zapojení elektromotoru jezdíte tišeji, hladčeji a hlavně úsporněji: na dálnici jste v tom sice za šest (protože tam hybrid nedokáže využít své přednosti), ale jakmile sjedete na okresky a vklouznete do města, ukazatel průměrné spotřeby rychle padá někam k pěti litrům a dál až ke čtyřem.
Samozřejmě to vyžaduje také trochu řidičské šikovnosti, citlivější zacházení s pedály a snahu o plynulost, ale pokud hned po nastartování neházíte cihlu na plyn, tak se s hybridním Nirem určitě rychle skamarádíte. Jen se možná rozkmotříte s vaším oblíbeným pumpařem, protože k němu budete muset až po ujetí skoro tisícovky kilometrů.
Pohonné ústrojí Nira je tedy naladěné na úspornou jízdu, což znamená, že nejde o žádného velkého atleta – těch kombinovaných 141 koní z něj musíte trochu ždímat. Zvlášť, když jezdíte v Eco režimu, protože režim Normal tu není a jedinou další volbou je sportovní mód. Ale při přišlápnutí plynu vás instantní elektrický zátah postrčí vpřed, a když nutně potřebujete rychle předjet, tlačítko přepínání režimů je hned na volantu dosažitelné levým palcem, takže nemusíte být za loudu, pokud nechcete.
Ale většinou nebudete nikam spěchat, protože Niro umí příjemně klidně a tiše plout, pohon na elektřinu a benzin se přepíná prakticky neznatelně a automatická dvouspojková převodovka nenápadně žongluje s kvalty, takže vás za volantem nic neruší (i díky podpoře všech možných jízdních asistentů).
To vám dá dost prostoru užívat si jeho propracovanou a skvěle vybavenou kabinu. Niro je sice rozměrově kompaktní (tak akorát pro čtyři a nějakou tu bagáž), to však neznamená, že byste se za jeho volantem měli kdovíjak uskromňovat. Na palubě tak najdete 10,25palcový digitální přístrojový panel (doplněný head-up displejem) a 10,25palcový dotykový infotainment se všemi možnými online funkcemi a mobilní konektivitou, hovět si můžete v elektricky ovládaných vyhřívaných a odvětrávaných sedačkách a vaši náladu bude ladit ambientní osvětlení s měnitelnými barevnými motivy.
Hybridní Kia Niro je tak tím pravým autem pro dnešní dobu – na jednu skromným z pohledu vnějších rozměrů (což oceníte při každém parkování) a úspornosti provozu, na druhou stranu bohatým, co se týče možností výbavy, komfortu jízdy a celkového uživatelského zážitku. Je to prostě milé a přátelské auto, které od svého řidiče nic moc nevyžaduje, za to mu toho hodně nabízí. A navíc je přátelské i k vaší peněžence.
Zvlášť, pokud sáhnete po Niru HEV, jehož ceník začíná na částce 754 980 Kč za základní výbavu Comfort. Za nejlevnější Niro PHEV totiž dáte 1 049 980 Kč a elektrické Niro EV stojí 1 294 980 Kč – cenový skok je daný zčásti i vyšší výbavou Style, v níž se obě verze nabízejí (Niro HEV v této výbavě vyjde na 824 980 Kč).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 580 cm3 |
Výkon | 77 kW (105 k) při 5 700 ot./min. |
Točivý moment | 144 Nm při 4 400 ot./min. |
Elektromotor | 44 k a 170 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 141 k a 265 Nm |
Převodovka | automatická dvouspojková, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 474 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,4 s |
Maximální rychlost | 165 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 44 l |
Kola a pneumatiky | 255/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 420/1 825/1 545 mm |
Rozvor | 2 720 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 451 l |