Článek
Když se Kia EV9 ukázala na trhu, vzbudila poměrně pozdvižení, protože šlo o velké auto, dokonce na baterku, které ve vrcholné specifikaci stálo přes dva miliony korun. A to vyvolávalo určité nejistoty.
Říká se ovšem, že by člověk neměl soudit knihu podle obalu, proto jsme elektrickou devítku na několik týdnů uvítali v redakční garáži a zdolali s ní pár tisíc kilometrů. Tohle všechno se nám na ní (ne)líbí.
Je rodinně orientovaná
Kia EV9 se standardně nabízí v provedení se sedmi místy k sezení, druhá řada je posuvná a poslední není nutně určená jen pro děti, nicméně dospělého čahouna tam raději neposílejte.

Zadní sedačky ve třetí řadě nemusí být nutně jen pro děti, ale dospělý čahoun se tam nejspíš nebude cítit úplně komfortně.
Vzhledem k použití ryze elektrické platformy auto stojí na ploché základně, v níž je zastavěn trakční akumulátor o kapacitě 76,1 nebo 99,8 kWh. A to znamená více životního místa pro celou posádku, nejen pro cestující vpředu.
Model se dále pyšní řadou odkládacích prostor, včetně několika nosičů nápojů s tím, že ty přední jsou dokonce nastavitelné. Centrální tunel mezi řidičem a spolujezdcem navíc pojme klidně kabelku nebo větší tašku.

Díky ploché platformě auto nabídne více odkládacích prostor.
Milovníky elektrozařízení potěší několik USB portů dostupných vpředu i vzadu, klasická elektrická zásuvka umístěná v kufru a adaptér pro V2L, kdy auto dokáže živit elektrickou energií jiné spotřebiče, například kávovar, pilu nebo třeba gril.
Je digitální
Zatímco některé auto-apky jsou spíš k vzteku, tak ta „kiácká“ je celkem použitelná, ale tu nejlepší má za nás stále Tesla.
Kia Connect zvládá kromě praktické funkce digitálního klíče (přístup do auta mobilem, hodinkami) rovněž dálkové odemykání/zamykání, klimatizování, zahájení či ukončení nabíjení, zahájení i ukončení adaptace baterie nebo třeba otevření a zavření nabíjecího portu.
On-line připojení využijete také v autě samotném, a to především v rámci navigace podporující on-line dopravu i stav nabíjecích stanic. Víte tedy, jestli nabíječka (pokud je podporovaná) tam, kam míříte, je dostupná a kdy se na ní naposledy nabíjelo.

Plánování trasy včetně nabíjení můžete nechat i na autě, pracuje totiž s on-line daty.
Plánování delších tras tak můžete nechat na autě, protože si samo vyhledá stanice a tomu uzpůsobí i předehřev akumulátoru pro rychlé nabíjení výkonem až 210 kW (platí pro větší akumulátor 99,8 kWh).
Za velmi praktickou považujeme funkci dálkového ovládání vozu ve smyslu popojíždění. Typicky najetí a vyjetí z úzkého parkovacího místa můžete klidně řešit pomocí tlačítek na klíčku. Není to sice funkce využitelná každý den, ale když je potřeba, tak ji oceníte.

Recyklované materiály? Nejen pár dílů, ale celá koncepce, která navíc čistí oceány. Ovládací lišta na snímku v sobě má dokonce zapracovaná tlačítka, ale jejich ergonomie není taková, jako kdyby byla separátně oddělená.
Výbavou nešetří, ale…
V základní výbavě EV9 najdete praktické výbavové prvky, které zahrnují například hliníkové devatenáctky obuté na komfortních balonových pneu 255/60, LED lampy, navigaci, třízónovou klimu, čtečku otisků prstů, přední a zadní parkovací senzory, vyhřívaná a ventilovaná sedadla v první řadě, vyhřívaný volant, bezdrátovou nabíječku mobilů, elektrochromatické zpětné zrcátko a armádu asistenčních systémů.

Kia koncem roku představila nový základní výbavový stupeň Air, který doplnil střední Earth a nejvyšší GT-Line (na snímku).
Co nám naopak v základním provedení rodinného auta v ceně od 1 599 980 Kč chybí, je tolik důležité tepelné čerpadlo, za které chce Kia navíc 30 000 Kč. Možná byste v základu čekali i pokročilé adaptivní světlomety, ale ty jsou až součástí nejvyšší výbavy a pro základ ani střed vůbec nejdou připlatit.
Dále nám v rámci standardu chybí zatmavená zadní skla, a pokud byste náhodou chtěli digitální zpětná zrcátka, tak jsou volitelná za 35 000 Kč, ale opět jen pro nejvyšší výbavu.

EV9 můžete mít i s digitálními zrcátky, ale jen pro nejvyšší výbavu a za příplatek.
Za zmínku ještě stojí, že Kia pracuje s celkovou koncepcí udržitelnosti, proto ve svých vozech využívá recyklované a bio materiály, část z nich pochází z odpadních plastů vylovených z oceánu. A nejde jen o plasty, ale také o plstě, příze, látky nebo koberce vyrobené z PET lahví či bio laky a biopolyuretanovou pěnu.
Nežere a nabíjí se rychle
V rámci testu jsme osedlali zadokolku s velkou baterií 99,8 kWh, která papírově nabízí 563 km dojezdu na jedno nabití, tedy nejvíc ze všech specifikací. Reálně jsme s autem v zimě na zimních pneu jezdili kombinovaně okolo 25 kWh, což znamená, že se bavíme o zimním dojezdu okolo 400 km.

EV9 se zadním pohonem a velkou baterkou zvládá v létě 500 km na jedno nabití.
Vyšší teploty a letní gumy udělají divy, proto můžete v teplejším období počítat s dojezdem kolem 500 km na jedno nabití. A to z auta dělá celoročně použitelný cestovní koráb i na dlouhé (typicky dovolenkové) vzdálenosti.
S tím souvisí vysoká rychlost nabíjení, která je podmíněná návštěvou adekvátní stanice a předehřátím trakčního akumulátoru, což jde udělat ručně virtuálním tlačítkem nebo zadáním stanice/trasy do navigace.

DC nabíjení EV9 zvládá výkonem 210 kW, AC nabíjení standardním výkonem 11 kW, nicméně uvítali bychom 22 kW, což umí třeba mercedesy nebo bavoráky.
Papírový nabíjecí výkon je až 210 kW (platí pro velké baterky), tohoto výkonu auto za splnění podmínek reálně dosáhne i v nižších teplotách pod nulou. Ostatně sami jsme to několikrát vyzkoušeli.
Za určitou bolístku lze považovat nabíjení střídavým proudem (AC), které auto zvládá výkonem 11 kW. To je takový dnešní standard, ovšem technologicky vyspělé SUV typu EV9 by zasloužilo palubní nabíječku zvládající 22 kW, což umí třeba mercedesy či bavoráky.
Je bezpečná
Kia EV9 je doslova narvaná asistenčními systémy, kterých máte ve standardu fakt hromadu. Cíleně vyzdvihneme například centrální airbag, ISOFIX pro vnější sedadla ve druhé řadě a obě zadní sedadla, pokročilý adaptivní tempomat, systém sledování provozu za vozidlem při couvání (jede auto z boku, zavibruje vám volant) nebo systém, který vám při aktivaci blinkru promítne na budíky obraz z boční kamery nasměrované dozadu.
Obraz z bočních kamer promítaný na budíky je velmi praktický, ale dostupný pro střední výbavu za příplatek, standardem je až pro nejvyšší.
Díky tomu máte lepší přehled, co se děje bezprostředně vedle vozidla a za ním. Jde rozhodně o vysoce užitečný systém, který vám spolu s technologií sledování slepého úhlu a pohledem do zrcátek dá větší pocit jistoty. Jen škoda, že systém není dostupný pro základ.
Omyly se občas stávají, proto oceníte asistent pro zabránění kolizím při parkování. Jednoduše když třeba nedáváte při couvání pozor a k překážce se blížíte příliš rychle, auto umí samo nouzově zastavit, abyste nenabourali. A to je vážně skvělá věc.
Poněkud kontroverzně se výrobce popral s vypínáním stupidních systémů na upozornění na překročení načtené (klidně chybně) rychlosti a monitoring pozornosti řidiče (jakmile odvrátíte zrak od pohledu vpřed, už auto otravně pípá).

Otravný monitoring pozornosti řidiče vypínáte v menu, na rychlost naštěstí existuje zkratka.
Zatímco akustického rychlostního otravu utišíte dlouhým držením tlačítka MUTE (ticho) na volantu vpravo, tak pro vypnutí sledovače vaší pozornosti musíte přes stisk levého tlačítka na volantu do menu asistentů a tam dvakrát klepnout.
Oba systémy jsou nesmírně otravné a nebudete je mít rádi, nicméně snadno a rychle jde vypnout pouze rychlostní pípač.
(Ne)stojí dva miliony
Kia EV9 sice původně stála v základu skoro dva miliony, jenže koncem roku 2024 automobilka uvedla nový základní výbavový stupeň Air, který vám za 1 599 980 Kč nabídne pohon zadních kol, elektromotor o výkonu 217,5 koně (350 Nm) a papírový dojezd až 443 km na jedno nabití.

EV9 v GT-Line má standardně 21palcová litá kola a adaptivní přední lampy.
V Airu koupíte za 1 749 980 Kč i zadokolku o výkonu 204 koní (350 Nm), ovšem vybavenou větším trakčním akumulátorem 99,8 kWh, který velkému SUV vystačí na dojezd až 563 kilometrů. Popřípadě zvolíte v této specifikaci střední stupeň Earth za 1 809 980 Kč.
Ve výbavě Earth můžete mít i čtyřkolku s velkou baterkou, která je naladěná na výkon 385 koní (700 Nm), ujede až 512 km na jedno nabití a stojí 1 909 980 Kč.
Vrcholem je pak čtyřkolka EV 9 GT-Line s velkou baterkou, výkonem 385 koní, dojezdem 505 km na jedno nabití a cenou od 2 099 980 Kč.
Jak si ovšem Kia EV9 vede ve srovnání s přímou elektrickou konkurencí? Vlastně jí moc nemá, protože jde podle dělení SDA o auto kategorie SUV-D, kde se to hemží spíše SUV vyšší třídy se spalovacími či hybridními pohony.
Kia EV9 v cenovém rozmezí 1 599 980 Kč až 2 099 980 Kč tak bojuje s Volvem EX90, které stojí v rozmezí 2 104 900 Kč až 2 579 900 Kč. Druhým přímým rivalem je čínský Voyah Free, který se momentálně v obří slevové akci prodává od 1 549 900 Kč, nicméně ceníkově stojí v rozmezí 2 049 900 Kč až 2 199 900 Kč.

První registrace za rok 2024 v segmentu SUV-D ukazují, že EV9 úplně prodejní rekordy netrhá. Na druhou stranu přímá elektrická konkurence je jen koncem roku 2024 uvedené Volvo EX90 a čínský Voyah.
Kia EV9 tak zprvu platila za velmi odvážný pokus jihokorejské mainstreamové značky, nicméně na evropském i českému trhu se zabydlela, byť prodejní rekordy netrhá (vloni prodáno 68 vozů, předloni 45 vozů).
Jakožto Kia je EV9 poměrně drahá, ale jako velké elektrické SUV naopak nabízí výhodný poměr ceny, užitku a výbavy. Takže pak asi záleží na tom, jestli jezdíte i na golf nebo někam do „lepší“ společnosti, kde by na vás kvůli rodinné Korejce za dva miliony mohli majitelé německých prémií koukat trochu skrze prsty. Ale jestli ne, tak EV9 rozhodně stojí za bližší zvážení.