Hlavní obsah

Rodinný obřík od Kie jako polykač kilometrů: Jak si EV9 vede na dlouhých trasách? A bude si kam dát kafe?

Foto: Jiří Čermák

Elektrickým vozům rostou dojezdy na jedno nabití, proto už nejde říct, že by šlo jen o auta na ježdění kolem komína. Velký cestovní potenciál má jihokorejská vlajková loď Kia EV9, s níž jsme nějakou dobu cestovali křížem krážem. Zjistili jsme, jak moc je (ne)použitelná na dlouhých trasách.

Článek

Pokud budete hledat nejefektivnější automobil na jízdu po městě, pak asi tak či onak skončíte u elektromobilu. A mnozí z vás si jistě pamatují začátky moderní elektromobility u nás reprezentované například Leafem první generace nebo legračním Mitsubishi i-MiEV a jeho francouzskými klony.

Jenže doba pokročila, neuběhlo ani 15 let a už tu máme elektromobily, které se svými dojezdy vyrovnají některým vozům se spalovacími motory. A co víc, někdy je předčí například prostorem, designem či technologiemi.

A právě jeden takový elektromobil s potenciálem zastoupit roli hlavního rodinného vozu včetně cestování na dlouhé vzdálenosti jsme vyzkoušeli a máme jasno, jak moc je Kia EV9 (ne)použitelná jakožto polykač kilometrů.

Seznamte se

Prvně se sluší představit variantu, která nám dělala parťáka po několik tisíc kilometrů. Cíleně jsme si vybrali sedmimístné provedení s čistě zadním pohonem o výkonu 150 kW (204 koní) a velkou trakční baterií s využitelnou kapacitou 99,8 kWh.

Foto: Jiří Čermák

Nejlepší specifikace na nejdelší dojezd je zadokolka s velkou (99,8 kWh) baterkou. Omezovat vás u ní bude asi jen to, že ji nejde mít s adaptivními předními světly (na snímku tedy standardní světla).

Tato konfigurace na 19palcových discích slibuje dojezd na jedno nabití kombinovaných 563 km a rychlé nabíjení výkonem až 210 kW, což na adekvátní nabíječce znamená čekačku ani ne 25 minut na doplnění energie z 10 na 80 %.

Kolik ujede?

Dobrá otázka, na kterou se ptá úplně každý. Dojezd elektromobilů ovlivňuje řada faktorů, nicméně kombinovaně jsme se v zimních měsících na zimních pneu vždy pohybovali do 25 kWh na sto kilometrů, i když se teploty držely kolem nuly.

Jakmile byl hlubší minus, tak se spotřeba pohybovala okolo 26 až 27 kWh na sto. S příchodem jarního počasí, avšak stále na zimním obutí, průměrná spotřeba padla ke 24 kWh na sto. A to jsme s autem lítali po dálnicích i okreskách sem tam.

Foto: Jiří Čermák

Korejský obřík umí jezdit s rozumnou spotřebou. V zimě do 25 kWh na sto, v létě okolo 20 kWh na sto.

Reálně se tak bavíme o zimním dojezdu okolo 400 km na jedno nabití, v mrazech jsme na cirka 350 km, zatímco jarní teploty hranici dojezdu přiblíží ke 450 km. Všechno jsou data posbíraná z převážně dlouhých tras a na zimácích R19.

Navíc ve chvíli, kdy auto dostane letní papuče, spotřeba půjde ještě o něco níž a dojezd tím pádem nahoru. Reálně klidně k 500 km na jedno nabití.

Foto: Jiří Čermák

Výhodou základní a střední specifikace jsou 19palcová kola obutá na balonových pneu 255/60 R19. Nejde totiž o nízkoprofily, takže podporují komfort i na českých cestách.

Nutno dodat, že jsme se během cestování na pohodlí nijak neomezovali, takže výhřev sedadel i volantu jel pořád, stejně tak masáž řidičova sedadla. Specificky jsme však jezdili s naprosto minimální rekuperací, protože máme za to, že je úspornější nechat tuhle 2,4tunovou futuristickou krabici plachtit než rekuperovat (zpomalovat) a pak vůz zase energeticky draze rozpohybovávat.

Jak rychle se nabíjí?

Když zapomeneme na svět optimálních hodnot a přijmeme realitu střídavého počasí, tak rychlost nabíjení opět ovlivňují zejména vnější teploty a prostředí. Abyste dosáhli technického nabíjecího maxima (210 kW), musíte ručně nebo přes navigaci autu postavenému na 800voltové architektuře říct, že chcete předehřát baterku / jet k nabíjecí stanici.

Potěšilo nás, že i v teplotách pod nulou jsme dosáhli takřka plného nabíjecího výkonu při jízdě na navigaci, baterie se začala temperovat už zhruba 40 minut před dojezdem ke stanici. A ve chvíli, kdy jsme zapojili konektor CC2, nabíječka za necelé dvě minutky ukazovala výkon přes 200 kW.

V praxi to znamená, že na superrychlých stanicích strávíte okolo 20 minut a pak zase můžete frčet dalších cirka 300 km (se zachováním nějaké energetické rezervy).

Foto: Kia ČR / Garik Hammer

Modely EV9 s trakční baterkou 99,8 kWh mají nabíjecí výkon 210 kW.

A to se na dlouhých trasách hodí celoročně, u EV9 si nemusíte dělat starosti s ručním plánováním stanic. Jednoduše totiž můžete do navigace zadat cíl a zakliknout, že chcete zahrnout také nabíječky. Výsledkem je, že auto navrhne mezizastávky na nabíjení.

Abychom nezapomněli, tak poměrně příjemnou funkcí je „fíčura“ nazvaná plug and charge (zapoj a nabíjej), kdy vám na vybraných stanicích postačí jen zapojit kabel do konektoru. O autorizaci, zahájení nabíjení a následnou fakturaci se pak postará automatika. Nepotřebujete tedy žádnou aplikaci provozovatele stanice nebo čip.

Jak se s ní cestuje?

Kia EV9 se zadním pohonem a velkou baterkou není žádný super stíhač. Navzdory síle 350 Nm posílané dozadu je znát hmotnost bez řidiče okolo 2,4 tuny. Takže SUV sice plynule (lineárně) zrychluje i přes hranici dálniční stotřicítky, ale ne skokově/rapidně.

Neplatí tedy, že dupnete na pravý pedál a máte za dvě sekundy předjeto, ale o výkonnostní tísni zase řeč být nemůže. Jen zkrátka musíte myslet na to, že neřídíte střelu, ale rodinný koráb se zrychlením z nuly na sto za 9,4 sekundy.

Foto: Jiří Čermák

Zadokolka s velkou baterkou má výkon 204 koní a sílu 350 Nm. Vzhledem k hmotnosti 2,4 tuny nejde o žádného zběsilého sprintera, ale ani o lenocha.

Zadokolka s velkou baterkou tak primárně hraje jednak na úsporu a také na cestovní pohodlí. Podvozek sice není vzduchový, ale díky nezávislému zavěšení i balonovým pneu 255/60 R19 potěší komfortem a hlavně solidním zvládáním českých silnic – leckdy záplatovaných, někdy vlnitých, jindy děravých.

Úroveň redukce akustického hluku splňuje očekávání, jaká máte od velkého auta s prémiovým nádechem od mainstreamové značky. Tedy nejde o tichounko jako v Maybachu, ale vezměte jed na to, že se vysokorychlostní dálniční přesuny ponesou v duchu snadno snesitelného ševelení okolního vzduchu.

Foto: Jiří Čermák

Přístrojový štít sousedí s ovládáním klimatizace a infosystémem. Navíc teplotu klimy můžete regulovat i fyzickými spínači.

A co když přijde chvíle, kdy vás už nebaví řídit nebo si chcete trochu ulevit? Kia EV9 zvládá vylepšené poloautonomní řízení druhé úrovně, kdy si navolíte adaptivní tempomat, udržování vozu v pruzích a uprostřed jízdního pruhu a jen držíte volant a sledujete provoz kolem.

Navíc při přejezdu do jiného pruhu a aktivaci blinkru se vám na přístrojovce zapne obraz z boční kamery (eliminace slepého úhlu, platí pokaždé, tedy nejen při asistované jízdě), auto si následně pomocí senzorů okoukne okolí a až poté vás navede do vedlejšího pruhu, automatika podrží i aktivní blinkr.

Kam si dám kafe nebo mobil?

V rámci loketní opěrky s úložným prostorem má EV9 vpředu dva nápojáky s výsuvnými držáky, takže nejste omezeni jen na kelímky, ale postavíte dovnitř klidně lahve. Kromě toho nabízí středový tunel odkládací prostor (vpředu) například pro tašku, zatímco zezadu si cestující v druhé řadě dají do tunelu klidně menší lahev a na vrch nápoje do dvou vlastních nosičů.

Foto: Jiří Čermák

Interiér modelu EV9 je vzdušný a nabízí řadu úložných prostor.

Kromě toho je auto poseté USB porty, které dobře poslouží k živení energií různých elektronických zařízení. Pokud jde o mobil, tak ten nabije bezdrátová nabíječka, svůj telefon (nebo klidně hodinky) můžete proměnit v digitální klíč a ten fyzický nechat klidně doma.

Foto: Jiří Čermák

Potřebujete si nabít třeba laptop? Dejte ho dozadu a nabíjejte.

Vzadu v kufru ještě najdete klasickou zásuvku nebo adaptér pro technologii V2L. EV9 totiž umí živit energií z trakční baterie různé spotřebiče do výkonu 3,68 kW, tedy například grily, kávovary, sekačky, motorové pily, elektrické kytary, lux, fén, žehličku…

Ještě něco zajímavého?

Během našich cest jsme si vysloveně oblíbili pár věcí, které Kia EV9 dovede. Vybrali jsme ty nejzajímavější:

  • obraz ze zadní kamery promítaný do středového zrcátka nabídne čistý pohled dozadu i tehdy, když máte plné auto lidí nebo prostě jen chcete širší zpětný výhled
  • asistent upozorňující na překročení (byť klidně chybně) načtené rychlosti jde vypnout dlouhým stiskem tlačítka na volantu
  • sedadlo spolujezdce jde pohodlně posouvat z místa řidiče díky panelu umístěnému na jeho levém boku
  • přední sedadla nabídnou relaxační režim (takový pololeh), což je prima například při čekání na nabíječce
  • zadní sedadla modelu EV9 jdou sklopit prakticky do roviny, takže vám stačí obyčejná matrace a můžete uvnitř klidně spát
  • vůz má i kempovací režim, který z trakční baterky živí multimédia nebo topení, což se hodí na delší stání či nocování uvnitř

Základní EV9 s pohonem zadních kol a akumulátorem 76,1 kWh stojí od 1 599 980 Kč, zatímco ta s větší baterkou 99,8 kWh startuje na 1 749 980 Kč. Střední výbava s větší baterkou stojí 1 809 980 Kč se zadním pohonem a 1 909 980 Kč s pohonem všech kol. Vrcholem je pak sportovněji designovaná čtyřkolka GT-Line s velkou baterkou za 2 099 980 Kč.

Technické údajeKia EV9 RWD Earth
Motorsynchronní elektromotor
Výkon150 kW/204 k
Točivý moment350 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost2 351–2 417 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,4 s
Maximální rychlost185 km/h
Dojezdaž 563 km
Kapacita baterievyužitelná 99,8 kWh
NabíjeníAC 11 kW, DC 210 kW
Kola a pneumatiky255/60 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)5 010/1 980/1 755 mm
Rozvor3 100 mm
Světlá výška177 mm
Objem zavazadlového prostoru308–2 318 l
Přední zavazadlový prostor90 l
Tažná kapacita450/900 kg
Načítám