Článek
Já tento dotaz dostávám pravidelně, snad pokaždé, když se partner v konverzaci dozví, že o autech už asi patnáct let píšu a že je také testuji. Odpověď pak závisí na tom, jestli se mám držet v nějakých rozumných cenových mantinelech, nebo se mohu trochu rozšoupnout. V případě druhé varianty mám čerstvě nového favorita. Jmenuje se Audi A6 allroad 55 TDI quattro.
Snad mi prominete trochu osobní úvod, zpravidla bývám chladnější a věcnější. Jenže dobrodružně laděná verze velkého kombíku s nejvýkonnějším vznětovým motorem mě vyloženě dostala, trefila se přesně do toho, co od vozu chci, potřebuji a co mám rád.
Předně se mi „á-šestkový“ allroad jednoduše líbí, to je vždycky základ. Dál mi naprosto vyhovuje interiér, který je prostorný ve všech směrech, skvěle zpracovaný, vybavený kvalitními materiály, parádními sedadly, komfortní výbavou a především velice slušnou ergonomií.
Audí klasika
Ovládání sází na audí klasiku se dvěma dotykovými displeji pod sebou. Obě obrazovky slouží k obsluze palubního systému – a hezky se v tom doplňují. Horní představuje hlavní panel pro infotainment, navigaci a multimédia, spodní pak funguje především jako náhrada za chybějící klasické ovladače, nejčastěji pro práci s klimatizací a teplotním komfortem obecně (vyhřívání/ventilace sedadel, ofuk oken a podobně). Kromě toho má ale řidič díky spodní obrazovce pěkně po ruce také například parkovací asistent, rychlé přepínání jízdních režimů nebo vypnutí systému stop-start.
Fyzická tlačítka sice pro mě stále zůstávají nejpříjemnějším způsobem ovládání automobilu, řešení se dvěma obrazovkami je však výrazně lepší než integrace většiny ovládacích prvků do jediného displeje. U Audi navíc oceňuji, že si u panelů mohu nastavit haptickou odezvu na stisk. Když pak prstem přitlačíte, obrazovka zavibruje a vy víte, že jste příslušnou plochu na displeji skutečně zmáčkli. Alespoň trochu to připomíná stisk tradičních tlačítek. Jen samozřejmě virtuální „tlačítko“ nenajdete po hmatu, takže stejně musíte věnovat pozornost tomu, abyste se prstem trefili, kam potřebujete. Samotný palubní systém je logicky uspořádaný, velice přehledný a poměrně svižný.
U Audi tradičně najdeme povedený digitální přístrojový panel nabízející skvělou čitelnost a schopnost zobrazit přehledným způsobem velké množství informací. Digitální přístrojovka se intuitivně ovládá prostřednictvím ovladačů na volantu.
Výborný je také zavazadlový prostor, jehož základní objem činí 565 litrů. Kufr sice není příliš hluboký, to však dohání délkou ložné plochy.
Potěší přihrádky po stranách, háčky na tašky, 12V zásuvka nebo schopnost sklápět opěradla zadních sedaček přímo ze zavazadelníku. Opěradla jsou dělena v poměru 40 : 20 : 40 a po jejich složení allroad pobere až 1 680 litrů.
A ten motor…
Audi A6 allroad se v Česku prodává s pěti různými motorizacemi, z nichž jen jedna spaluje benzin a pouze jedna je čtyřválcová. Kromě základní vznětové varianty 40 TDI quattro všechny ostatní mají válců šest a třílitrový objem - zážehová V6 55 TFSI quattro dává 250 kW, naftu polykají 45 TDI quattro (180 kW), 50 TDI quattro (210 kW) a 55 TDI quattro (253 kW).
Ke mně se dostal kombík s nejsilnější dostupnou pohonnou jednotkou, tedy 55 TDI quattro. Přeplňovaný vidlicový šestiválec, který je vybaven 48V mild-hybridní technologií, poskytuje 253 kW při 3 850 až 4 000 otáčkách za minutu a mohutných 700 Nm při 1 750 až 3 250 ot./min. Jestli se opravdu dobře vyznáte v nabídce Audi, pak vám uvedené parametry možná budou povědomé. Pod označením 55 TDI se totiž ukrývá stejný motor, jaký najdeme ve sportovněji laděné verzi klasické A6 – modelu S6. Spojený je s osmistupňovou automatickou převodovkou a stálým pohonem všech kol (quattro) se samosvorným středovým diferenciálem.
Strojovna je to parádní, taková nenuceně všestranná. Vznětový šestiválec skvěle zvládá všechny situace, nezklame snad při žádném úkolu, jaký po něm budete chtít.
Při nízké zátěži se klidně převaluje v nízkých otáčkách a skoro o něm nevíte, tak moc kultivovaně a sametově se chová. Jakmile ale přitlačíte pravou nohu na akcelerátor, okamžitě vás zasype newtonmetry a kilowatty. A jak už víme, obojího má požehnaně. Maximum krouťáku navíc nabízí už od hodně nízkých otáček, od 1 750 ot./min. Reakce na plyn jsou obdivuhodné, motor se sbírá nesmírně ochotně za každé situace a zátah dodá tak důrazný, že vás nemilosrdně zatlačí do sedadla. S rostoucími otáčkami navíc nepolevuje, táhne neúnavně.
Nejvýkonnější A6 allroad si tak hravě poradí s levým pruhem německé dálnice nebo třeba pomalým provozem před vámi, v němž vám díky nadbytku síly výrazně usnadní předjíždění. A kdybyste měli zakrytý rychloměr, ani byste neřekli, že jedete rychle. Ano, samotné zrychlení umí pošimrat žaludek, vysoké tempo ale tenhle kombík maskuje parádně. Motoru sluší také spojení s automatickou převodovkou, která řadí neskonale hladce, skoro až neznatelně.
Vznětový šestiválec navíc přidává ještě jednu výbornou vlastnost. Velice zajímavou spotřebu paliva. Já jsem auto vracel s dlouhodobým průměrem 7,7 l / 100 km, a to jsem ho nešetřil. Jezdil jsem v Praze i jiných městech, po dálnicích i svižně po zakroucených horských okreskách. Na spotřebu jsem přitom nemyslel.
Parťák do nepohody
Audi A6 allroad je standardně vybaveno specifickým vzduchovým odpružením s adaptivními tlumiči. Pneumatický podvozek dovede měnit světlou výšku vozidla v rozsahu 60 milimetrů mezi minimální a maximální úrovní – tedy od 124 do 184 milimetrů. Proto se nemusíte bát výletů mimo asfalt, s polními cestami a lehčím terénem si allroad poradí skvěle. Kromě samotné světlé výšky pomáhá také stálý pohon všech kol se samosvorným středovým diferenciálem, manévrovatelnost pak dokáže vylepšit příplatkové řízení všech kol.
Pohodlí je za všech okolností fantastické, prakticky bezchybné. Podvozek především v komfortním jízdním režimu příkladně tlumí a filtruje nerovnosti, dělá to tak skvěle, až jsem měl pocit, že auto rozbité silnice snad opravuje. Jízda je prostě krásně uhlazená a konejšivá.
Komfortní allroad zůstává i po přepnutí do sportovního nastavení, přestože se celkově „přiostří“. Podvozek trochu ztuhne a ještě se zrychlí reakce na plyn. Dobrodružné Audi si pak docela užijete i na hezkých cestách. Do sportovního vozu bude mít sice pořád dost daleko, ale svižně se v něm svezete. A rozhodně se nemusíte bát ani ostřejších průjezdů zatáček, allroad je zvládne lépe, než byste od velkého zvednutého kombíku možná čekali.
Abych to shrnul, Audi A6 allroad 55 TDI quattro je úžasně univerzální stroj, který má mimořádně široký záběr a ovládá rozmanité disciplíny. Dokáže jezdit jako luxusní limuzína, poradí si v terénu a kalhoty nestáhne ani na zakroucené silničce někde v horách. Ohromí přesvědčivě silným motorem, který ale současně nemá velké požadavky na přísun paliva. A k tomu všemu se můžete spolehnout na velký kufr, prostorný interiér a parádní komfort.
Mě tohle auto vyloženě okouzlilo. Dokonce tak moc, že si neumím představit uživatele, kterému by nevyhovovalo. Snad jen pokud by měl víc než tři děti, pak by mu „á-šestkový“ allroad přece jen byl malý…
Kvalita se však projevuje v ceně, Audi A6 allroad 55 TDI quattro je poměrně drahé vozidlo. Cena startuje na částce 2 099 900 Kč, ale protože německý výrobce tradičně nabízí obsáhlý seznam příplatkové výbavy, snadno se po zvolení několika užitečných prvků dostanete o statisíce výš. Testovaný kousek tak vycházel na skoro tři miliony, přesně na 2 968 600 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, vznětový, turbo, umístěný vpředu podélně |
Zdvihový objem | 2 967 cm3 |
Výkon | 253 kW (344 k) při 3 850 - 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 700 Nm při 1 750 - 3 250 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 085 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,2 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,9 - 7,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 73 l |
Kola a pneumatiky | 245/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 951/1 902/1 542 mm |
Rozvor | 2 925 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 565 - 1680 l |