Článek
Tak to dokázali! Po dekádách urputného dohánění konkurence nabral Hyundai tak závratné tempo, že se nezdržoval a rovnou je předehnal – a nyní budou muset ostatní dohánět jeho. Skvělým příkladem tohoto pokroku je elektrický Ioniq 5, který z výhod nového pohonu vymáčkl maximum.
Hyundai totiž pro svou novou generaci elektromobilů vyvinul modulární platformu skateboardového typu (baterie v podlaze, elektromotory přímo na nápravách) vytvářející spoustu vnitřního prostoru i na relativně kompaktním půdorysu – Ioniq 5 je jen o trochu delší než Tucson, uvnitř je přitom pro posádku víc místa než v Santa Fe.
Inovativní je i jeho vzdušné pojetí – palubní deska je kompaktní, obejde se bez rozměrné středové konzoly a úplně tu absentuje středový tunel oddělující posádku od sebe. Není to jen pocitová výhoda, ale když po bouřce najdete přede dveřmi řidiče obrovskou kaluž, nemusíte si namočit boty, ale klidně můžete nastoupit přes sedadlo spolujezdce a za volant snadno proklouznete i bez gymnastické průpravy. Také vzadu je rovná podlaha, což dělá zadní sedadla (mimochodem posuvná v rozsahu 135 mm a sklopná v poměru 60 : 40) ještě útulnější a využitelnější.
Kufr má solidních 527 litrů (resp. se subwooferem je to 497 litrů; sklopením opěradel vytvoříte prostor o objemu téměř 1 600 litrů), k tomu si můžete přidat prostor pro kabely pod přední kapotou a další litry přidává šikovný výsuvný šuplík před spolujezdcem (proč ho nemají všechna auta?!) nebo prostor v konzole s loketní opěrkou a integrovaným držákem nápojů a indukčním nabíjením pro telefon (takže ho máte krásně při ruce). Pomyslnou třešničkou na dortu je, že si řidičovu sedačku můžete sklopit skoro do polohy ležmo, takže vám třeba takové čekání u nabíječky bude rychleji utíkat…
Digitální zrcátka ano, či ne?
Hyundai představuje zatím nejpoužitelnější realizaci digitálních zpětných zrcátek. Jejich největší výhodou kromě mírného prodloužení dojezdu (o nějakých 5 %) je lepší viditelnost v noci, kdy trochu zesvětlují okolí, takže z aut nevidíte jen tečky světel, ale také kontury. Hyundai jejich obrazovky zakomponoval lépe do zorného pole řidiče, snáz si na ně tak zvyknete a díky optice a pomocným linkám si lépe uděláte představu při změnách pruhu. Na druhou stranu parkování při couvání vám zrcátka naopak mírně komplikují, protože plochý obraz na displeji vás obírá o perspektivu a zhoršuje prostorovou orientaci.
Stojí tedy za příplatek? Hyundai je pro Ioniq 5 nabízí v balíku spolu s některým jízdními asistenty (asistent jízdy po dálnici HDA 2.0, autonomní nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů, varování při odbočování vlevo a vyparkování a monitorování mrtvých úhlů), 360° kamerovým systémem a dálkově ovládaným parkovacím asistentem (tedy se systémy, které eliminují jejich rizika) za cenu 70 tisíc, což docela dává smysl. Pro Ioniq 6 si je můžete pořídit zvlášť za 40 tisíc a tady bychom už asi váhali. Jejich největší přínos je zatím stále v tom, že se můžete chlubit kamarádům…
Otázka je, jestli to na tu chvilku bude mít vůbec smysl. Platforma E-GMP totiž pracuje s 800voltovým napětím (zatímco většina konkurentů se drží jednodušší techniky se 400 V) umožňujícím opravdu vysokorychlostní nabíjení výkonem až 230 kW. Pokud najdete dost rychlou nabíječku, zabere efektivní nabíjení (10-80 %) jen 18 minut a pouhých 5 minut na kabelu vám přinese 111 kilometrů dojezdu.
Další vychytávkou je systém V2L, tedy možnost z trakční baterie zásobovat elektřinou další spotřebiče. Kromě USB konektorů je tak v interiéru také běžná 230V zásuvka (další konektor získáte připojením adaptéru do vnějšího nabíjecího doku auta), do níž můžete klidně připojit notebook, varnou konvici nebo gril, případně z ní třeba nabíjet elektrokolo.
Všestranně použitelné auto
Hyundai na testovaném Ioniqu ukazuje, že moderní elektromobily jsou normálně použitelná auta. Všechny verze Ioniqu 5 tak mají z výroby přípravu na tažné zařízení, které si můžete nechat za 15 tisíc domontovat (případně si nechat za 32 tisíc instalovat výsuvné místo odnímatelného) – ať už tedy jezdíte s malým přívěsem na chalupu, nebo potřebujete tahat obytný přívěs, Ioniq s tím nebude mít problém (silnější verze zvládnou utáhnout 1 600 kg v případě brzděného a 750 kg v případně nebrzděného přívěsu). Na střechu také můžete přimontovat nosič a na něj hodit kola, rakev nebo klidně stan – střecha unese až 80 kg, statické zatížení tažného zařízení je pak 100 kg.
Vás ale u baterie určitě daleko víc zajímá, kolik kilometrů na ni najedete. Ioniq 5 můžete mít s baterií o využitelné kapacitě 58 kW (pouze jako zadokolka se 170koňovým elektromotorem) umožňující dojezd až 384 km, většina zákazníků však jistě sáhne po větší 77kWh baterii nabízející až 500 kilometrů dojezdu – podle konfigurace pohonu a velikosti kol.
Kromě úsporné (ale přesto dost čiperné) zadokolkové varianty s jedním elektromotorem (229 k a 350 Nm) totiž můžete mít i dvoumotorovou čtyřkolku produkující 325 koní a 605 Nm, která umí nejen pěkně pelášit (stovka z klidu za 5,1 s), ale dá vám také víc jistoty na vodě, při podzimních plískanicích nebo v zimě na sněhu.
Typický tichý a hladký jízdní projev elektromobilu podporuje nenáročným řízením měkce naladěný podvozek, který se na hrbolech jen jemně pohupuje a konejší vás komfortem (pokud chcete sportovnější řidičský zážitek, berte raději Ioniq 6). Za volantem se tak můžete cítit příjemně uvolněně (i díky podpoře sofistikovaných jízdních asistentů), rozvalujete se v pohodlných křesílkách (s vyhříváním i odvětráváním) a připadáte si, jako když jedete v luxusní limuzíně od německé prémiové značky, a ne jako v korejském spotřebním voze.
Na vlastní kůži tak můžete cítit, jak obrovský skok kupředu Hyundai za poslední roky udělal. Technicky pokrokové, prostorově chytře uspořádané auto s krásně zpracovaným interiérem navíc zabalili do karoserie s tvary, které vyrážejí dech a nutí lidi na ulici otáčet hlavy – a pokud nemáte rádi hrany Ioniqu 5, může vám víc sedět oblejší Ioniq 6, máte prostě na výběr.
Základní variantu Hyundai Ioniq 5 (baterie 58 kWh, výkon 170 k, výbava Smart) pořídíte již za 1 169 990 Kč, verze s větší baterií (77 kWh) stojí 1 339 990 Kč ve variantě s pohonem zadních kol (229 k, výbava Smart), případně 1 579 990 Kč s pohonem všech čtyř kol (325 k a vyšší výbava Style).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2x synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 239 kW (325 k) |
Točivý moment | 605 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 120 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,1 |
Maximální rychlost | 185 km/h |
Dojezd | 481 km |
Kapacita baterie | 77,4 kWh |
Nabíjení | AC až 11 kW, DC až 230 kW |
Kola a pneumatiky | 235/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 635/1 890/1 605 mm |
Rozvor | 3 000 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 527 l |