Článek
Crrr! Je neděle půl sedmé ráno a právě vám zvoní budík. Tělo říká: „Kašli na to a jdi ještě spát.“ Jenže klíčky od M240i na stole našeptávají: „Vstávej, lenochu, a pojď se projet…“ No, stejně už neusnu a venku je hezky, tak proč ne. Snad toho nebudu litovat.
O jednu misku ovesných vloček a jedno kafe s mlékem později už mačkám startovací tlačítko a šestihrnek pod kapotou s hrubým odkašláním ožívá a ustálí se na podrážděně znějícím zvýšeném volnoběhu, aby se rychleji zahřál. Už teď mi běhá mráz po zádech. Tohle se fakt neoposlouchá…
Ve světě dowsizovaných motorů je řadový třílitrový šestiválec v takhle kompaktním autě skutečným zjevením. Zažité americké pravidlo říká „objem ničím nenahradíš“, ale evropský dovětek „turbem taky nic nezkazíš“ dává také velký smysl, proto má M240i k velkému motoru přilepené jedno dvoukomorové, které z něj vymáčkne brutálních 374 koní a masivních 500 Nm zátahu.
V překladu do jazyka závisláků na rychlosti to znamená, že z klidu na stovku vás M240i vystřelí za pouhých 4,3 sekundy – jen o desetinu pomaleji, než to zvládla M2 Competition. Vítejte v nejvyšší sportovní lize! A připravte se na divokou jízdu: přepněte na ostrý jízdní režim Sport (laserem nabroušený Sport Plus je vhodný spíš až na okruhové použití), volič převodovky přitáhněte k sobě pro sportovní řazení a pádly pod volantem naklikejte jedničku. Připraveni? Tak plnej!
M240i vystřelí vpřed jako zběsilé, že se sotva zvládáte držet volantu. Daleko před první zatáčkou pak ze strachu zadupnete brzdy výkonné natolik, že do ní musíte ještě potupně dojíždět. Další zatáčku si už nabrzdíte správně a užijete si ostré řízení v nájezdu, spoustu přilnavosti v průjezdu a mohutný zátah s jistotou trakce inteligentní čtyřkolky na výjezdu – vážně cítíte, že víc výkonu jde na zadní kola, takže si můžete ve vinglu hrát plynem s vyvážením autem, přitom se stále cítíte zcela v bezpečí. Brzy s autem srostete a letíte svou oblíbenou okreskou v dokonalé spolupráci, zcela pod kontrolou a s rohlíkem na místě pusy.
Tedy až do momentu, kdy se podíváte na čísla na tachometru a zblednete strachy. Čísla, která se tam objevují, jsou skutečně nepublikovatelná a chytit vás policie, na místě by vám zabavili řidičák. A to ani nemusíte letět po dálnici, stačí chvíli podržet plný plyn na běžné okreskové rovince. Kdo potřebuje supersport, když sportovní kompakt dokáže být v reálném světě takhle ukrutně rychlý!
Ještě víc ///M
Pokud si chcete svou M240i vyšperkovat, BMW k ní nabízí velký balík M Performance dílů. Exteriér si můžete vyzdobit karbonovými ledvinkami, lízátkem, prahy nebo odtrhovou hranou na víku kufru či difuzorem v nárazníku, k tomu 20" koly a dalšími detaily, v interiéru pak karbonové detaily doplňuje Alcantara. Vypadá to vážně super, ale všechna tahle sranda vyjde na více než 300 tisíc…
Jenže tenhle sportovní kompakt má krapet problém s nadváhou. Stojí totiž na zkrácené platformě vyšší řady 4, k tomu má velký a těžký přeplňovaný šestiválec, automatickou převodovku a pohon všech kol (v nabídce je také varianta s pohonem pouze zadních kol, na manuál však musíte zapomenout), a navrch spoustu bezpečnostní a komfortní výbavy, takže ani není divu, že váží macatých 1 765 kg – a to je na kompaktní sportovní auto opravdu hodně (konkrétně o dva metráky víc než vážila M2 Competition).
Aby všechna ta kila dokázal zvládnout – a taky aby se s ním dalo pohodlně jezdit denně – má poměrně vláčný podvozek. Což je na jednu stranu fajn, protože ve vinglu cítíte přenosy hmoty a můžete s nimi pracovat, na druhou stranu vás to v mezních situacích za volantem trochu obírá o jistotu a na hrbolech ztrácí jistotu auto samotné. Není to problém a není to nijak zákeřné, ale tam, kde byste normálně chtěli podržet, občas raději povolíte. Což je s ohledem na ta čísla na tachometru a vaši bezpečnost vlastně docela dobře…
BMW M240i je tak skvělým sportovním kompromisem na každý den, který vás dokáže pohodlně dopravit ráno do práce nebo nenáročně zvládat dálniční přesuny (jen ta 52litrová nádrž by mohla být s ohledem na průměrnou 12litrovou spotřebu trochu větší), ale také vás na té správné okresce báječně pobaví (a některé možná taky trochu vystraší). Jo, ten nedělní budík bych si kvůli němu rád natáhnul. Ale víc jsem zvědavý na nabroušenou M2. Tuším, že kvůli ní bych si chtěl přivstat každé ráno…
BMW M240i xDrive pořídíte za 1 436 500 Kč, ale pokud nepotřebujete takovou střelu, bude vám stačit 989 300 Kč na čtyřválcovou 220i (184 koní) nebo 230i (245 koní). V nabídce je i dieselová verze, ale tak nudní určitě nejste, že…?
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový šestiválec, turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 2 998 cm3 |
Výkon | 275 kW (374 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 500 Nm při 1 900–5 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 rychlostí |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 765 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,3 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 52 l |
Kola a pneumatiky | přední 225/35 R20, zadní 255/30 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 548/1 838/1 404 mm |
Rozvor | 2 068 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 390 l |