Článek
Smržovka je malá podhorská obec, kde se už řadu let vyvíjí a staví české sportovní roadstery nesoucí název Kaipan. Mezi aktuálně nabízenými modely se vyskytuje rovněž typ 57a, hlásící se svým tvarem k historickému Lotusu Seven.
A protože nemá standardně střechu ani dveře, váží jako větší přípojný vozík a pod jeho kapotou pracuje benzinový čtyřválec s turbem, nabízí pohled na motoristický svět z úplně jiné perspektivy, než na jakou jste zvyklí. Jo a taky je velice příjemně svižný.
Základ vozu tvoří ocelový trubkový rám obklopený laminátovou karoserií a hliníkem, do něhož jsou vsazeny dvě skořepinové sedačky s pevnými pásy, malý volant, budíky a pár přepínačů.
Jde o ryzí ruční práci, avšak překvapivě přesnou. Jasně, že jsou zde přiznané šroubky, nicméně na samotné montáži se odráží um, s jakým byl vůz složen. Rovněž hrany jsou začištěné, bez otřepů.
Volitelně si k autu můžete přikoupit třeba zmíněné dveře i střechu, což doporučujeme. Pokud to uděláte, dostanete tyto odolné díly ze stejného materiálu, jaký používá BMW nebo Mercedes pro své otevřené modely. Jo a pokud by vám byla zima, nabízí se ještě příplatkové topení.
Vpředu pracuje přeplňovaná zážehová osmnáctistovka o 150 koních, kterou znáte třeba z jedničkové Octavie. Každý takový motor určený pro Kaipan 57a projde částečnou repasí (anebo si můžete poručit fungl nový) a dostane novou výfukovou soustavu s vysoce účinným katalyzátorem.
Výsledek? Točivý moment 210 Nm posílaný skrze manuální pětikvalt z Fordu Sierra na zadní nápravu a zrychlení z nuly na sto pod šest sekund. Maximální rychlost? Nikdo neví, ale doporučená je 180 km/h. To vše posvěcené evropskou unií a štemplem EURO 6.
Větrem to teprve začíná
Za volantem Kaipanu vnímáte úplně jiný svět a vítr svištící všude kolem je pouhým začátkem. Vaše uši uslyší nasávaný vzduch i vydechující turbodmychadlo, výfuk si vesele pobublává po každém ubrání plynu a ve vysokých točkách dohání svým zpěvem kdejakou operní protagonistku.
Vzhledem k hmotnosti, která bez řidiče činí 744 kg, má auto zátah prakticky na každý převodový stupeň. Nemusíte mu ani šlapat naplno na krk, abyste si užili tu příjemnou akceleraci. Ale když chcete, lze mu pořádně naložit a cítit okamžitý odpich podporovaný burácením pracujícího čtyřválce i výfuku.
Pocit z rychlosti je tu úplně jiný. Kolikrát se vám chce vypustit emoce hlasitým pokřikem, jenže vás nejspíš nikdo neuslyší, protože v zápřahu hraje hlavní hudební prim pohonný agregát.
Pozice za volantem je obdobná jako v sedačce arkádového automatu, stejně tak i držení věnce. Konečně se nám tedy hodil ten draze pilovaný um z mladí, kdy naše kapesné požírala Sega Rally Championship 2 nebo Scud Race. Teď je to konečně zpátky!
Jízda v Kaipanu 57a vás ovšem naučí vyhýbat se kanálům, výmolům a záplatám. Jestliže hledáte permanentní komfort, jste na špatné adrese. Přejezd přes kdejakou nerovnost pocítíte jak ve volantu, tak na vlastním těle, proto je potřeba řidičská předvídavost i um. Nejsilnější Kaipan z nabídky, navíc s koly mimo karoserii, není zbožím pro začátečníky.
Na druhou stranu frčet po standardní cestě není nic, kvůli čemu byste po vystoupení z vozu (což je kapitola sama o sobě) museli ihned na urgentní rehabilitaci, tedy pokud nejedete čtyři hodiny v kuse. Kolikrát jsme se až divili, jak je vůz na běžné nerozbité silnici pohodlný. A to si uvědomte, že sedíte prakticky na zemi.
Místo pro nohy? Takřka nula, hlavně levačku si nemáte kam dát. Ergonomie? Mizerná. Odkládací prostory v kabině? Standardně žádné. Volnost? Svižnost? Zájem okolí? Radost? Adrenalin? Nadšení? Za všechny prachy…
Jinba ittai po česku
Jenže je tu i další stránka věci, a to cena. Velkou radost sice můžete pořídit relativně levně, ale budete k tomu potřebovat zručnost i dárce. Roadster si totiž můžete koupit i jako stavebnici, přičemž holý typ C (v podstatě jen karoserie a pár dílů k tomu) vyjde na 207 000 Kč, daleko vybavenější typ D stojí 417 600 Kč, zatímco spasovaný nenalakovaný vůz bez motoru, převodovky a kol se jmenuje typ F a má cenu 827 000 Kč.
S každou složenou stavebnicí pak musíte před vydáním techničáku na kontrolu do Smržovky, za což zaplatíte 35 000 Kč. Jenže co když chcete přijít k na míru hotovému?
Pak z peněženky vyndáte 930 000 Kč za hotové vozidlo bez motoru, za základní kompletní 57a s repasovanou pohonnou jednotkou dáte cirka 1 100 000 Kč a kousek s fungl novým motorem stojí dokonce 1 590 000 Kč.
Pokud byste měli začít porovnávat, pak za předmětné sumy jistě najdete řadu jiných, levnějších a možná i lepších moderních sportovních aut klasické koncepce, nicméně půjde obvykle o tuctovky, jakých jezdí po silnicích mraky (ne, BMW M2 není žádná rarita).
Pohledem druhým mířícím do třídy syrových otevřených roadsterů pak zjistíte, že základní Caterham Seven 275 či Super Seven 1600 s atmosférickou šestnáctistovkou Sigma už kvůli ztrátě dodavatele motorů nekoupíte. Pracuje se na náhradě, jíž má být dvoulitr se sníženým výkonem na 150 až 160 koní, přičemž homologačně má být hotovo nejspíš na konci letošního roku.
Z toho důvodu musíte zabrousit na silnější dvoulitr (240 k) pracující v modelu Seven 485 s cenovkou 1 459 896 Kč, případně zvolit vrcholové provedení Seven 485 CSR za 1 653 627 Kč. Oboje bez přirážky za dovoz, která činí 35 až 45 000 Kč.
Nutno dodat, že Caterham platí za poměrně úzké okruhové auto, tudíž i místo pro posádku je omezenější než v 57a. V Kaipanu navíc staví zakázkové kusy na míru zákazníkovi, takže jej v určité fázi výroby pozvou do fabriky a upraví pro něj posez, volant či pedály.
Alternativou může být ještě tuzemský Gordon Roadster začínající od 1 754 500 Kč, nabízející přímovstřikovou 223koňovou přeplňovanou šestnáctistovkou od PSA a hliníkovo-karbonovou karoserii.
Jde však radost objektivně měřit penězi? No vlastně ani ne, což platí i o vrcholovém Kaipanu 57a, který je ryze požitkovým automobilem, s nímž začíná dobrodružství už od krkolomného nasednutí a zacvaknutí bytelného bezpečnostního pásu.
A co teprve samotné řízení, kdy se stáváte součástí automobilu bez akustických izolantů nebo asistenčních systémů? Anebo ta píle, když zahříváte gumy, aby pořádně lepily a vy se mohli po okreskách parádně svézt? To je zkrátka na něco, na co se prostě těšíte.
Ačkoli se to nezdá, přítomných 150 přeplňovaných koní s lehkým roadsterem rozhodně solidně zacvičí, přičemž můžete vsadit vlastní výplatu na to, že výraz spojení auta s řidičem tady nabírá na úplně jiném rozměru, možná i na totálně odlišné dimenzi. Kam se hrabe Mazda a její jinba ittai, český Kaipan je v tomto ohledu úplně jiná liga, ale vlastně i zcela jiný sport.
Technické údaje | Kaipan 57a |
---|---|
Karoserie | dvoumístná, roadster |
Materiál karoserie | laminát, hliník |
Rám | ocelové trubky |
Motor | řadový přeplňovaný čtyřválec |
Palivo | BA95 |
Emisní norma | EURO 6 |
Zdvihový objem | 1 781 ccm |
Max. výkon | 110 kW (150 k) při 5 700 ot./min. |
Max. točivý moment | 210 Nm při 1 750–4 600 ot./min. |
Převodovka | pětirychlostní, manuální |
Pohon | zadních kol |
Zrychlení 0–100 km/h | 5,9 s |
Max. rychlost | nikdo neví |
Max. doporučená rychlost | 180 km/h |
Provozní hmotnost | 819 kg |
Brzdy | kotoučové, ABS |
Délka | 3 650 mm |
Šířka | 1 730 mm |
Výška | 1 130 mm |
Spotřeba, běžná jízda | 7,2 l/100 km |
Spotřeba, dynamická jízda | 8–10 l/100 km |
Cena s repasovaným motorem | 1 100 000 Kč |
Cena s novým motorem | 1 590 000 Kč |